2012-11-09, 04:02
Medlem
Jag har i några år nu haft problem med magen(IBS?) och energi osv så jag har äntligen tagit tag i det. Jag har nu kört LCHF ett tag och det har förbättrat allting men jag är fortfarande dålig.

Jag har nu precis läst ut en bok av Mark Hyman istället "Ultramind solution" och bestämt mig för att testa.

Han inkluderar 6 veckors program i boken som man kan följa punkt och pricka om man vill och det är galet mycket ny mat, oljor osv jag måste inhandla för att kunna göra hans recept. Han utesluter även Gluten & Mejeri från kosten i 6 veckor för att se om det kan ha påverkat en (som dolda matallergier).

Någon som har läst boken och testat? Var fick du isånnafall tag på nedanstående?

-AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ)
-QUINOAFRÖN(Rismålla, mjölmålla, frömålla) (GLUTENFRITT FRÖ)
-RÅRIS
-GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR
-VILDRIS
-ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
-MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE)
-RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD

Om det är något av ovanstående som inte finns i vanliga butiker får ni jättegärna tipsa om hemsidor istället..

Och hade ni problem att inhandla något annat av de typ 70 varorna man skulle handla för att kunna laga vecka 1's mat?

En annan grej: vad/hur brukar ni som undviker Gluten, Mejeri (och dålig, processerad ej riktig mat) äta till frukost? (fanns också med i boken men sjukt komplicerat att översätta alla mått och innehåll till svenska osv)

Och hur ser en middag ut om jag vill äta grönsaker och kött etc.. Vad gör ni för sås hur gör man sås utan vispgrädde och smör egentligen? Haha

Tack på förhand!!
Senast redigerad av Jowler 2012-11-09 kl. 04:05.
Citera
2012-11-09, 04:55
Medlem
stopbitchings avatar
Sås kan du göra på vatten och redning på glutenfritt mjöl om du vill ha det tjockare. Eller typ kokosmjölk.
Citera
2012-11-09, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Sås kan du göra på vatten och redning på glutenfritt mjöl om du vill ha det tjockare. Eller typ kokosmjölk.

Jaha okej! Men hur gör man om man äter ute eller är bjuden eller inte är hemma? Vad är det för maträtter som inte innehåller onyttigheter samt gluten & mejeri ute?

Något förslag var jag kan handla alla de där ingridienserna jag skrev? Hittar bara oseriösa sidor och gymgrossisten som jag brukade beställa genom verkar inte ha allt..
Citera
2012-11-09, 20:14
Medlem
Var kan man köpa:

AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ)
QUINOAFRÖN(Rismålla, mjölmålla, frömålla) (GLUTENFRITT FRÖ)
RÅRIS
GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR
VILDRIS
ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE)
RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD
Citera
2012-11-09, 22:27
Medlem
Brown rice crumbs hette det, måste vara råris smulor får jag det till? Haha jag kanske kommer få skippa vissa.. men det här med risproteinet och allt som garanterat inte finns på ica, alltså kosttillskotten, har ni något bra tips var man kan handla sånt?
Citera
2012-11-10, 11:57
Moderator
rotadents avatar
Råris har väl åtminstone tidigare funnits på vanliga ICA-butiker? Jag vet att jag köpte det en gång när jag tänkte att det kanske vore hälsosammare, jag gillade det inte dock och köpte istället fullkornsris som jag tycker är godare. Malda linfrön ska också finnas i vanliga butiker. Övriga saker vet jag inte, det är ingenting jag har köpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in