2012-11-08, 21:08
Medlem
Jag funderar över varför flashback har börjat ställa kvalitetskrav.
Jag läste er redan på 90 talet, och beundrade de texter som skrevs.
Missbrukare och kriminellt som sjukt folk, skrev BRA texter.

Men att begära att folk ska skriva på ett speciellt sätt (intellektuellt sätt)
är en fråga jag funderar runt, varför ställs dessa krav om kvalite ?

Människor skriver på olika vis och anledningar. Man kan ur det folk skriver läsa mycket, oavsett om det är bra eller dåligt skrivet.

Vad är en bra text för mig ?
En unik särprägel som kan klassas som upphovsskyddade verk.
Därmed borde även FB ge dom erbjudanden som relaterar kvalite,
man får inget gratis, och att rida på kvalite och ta det gratis låter djävligt utsugande.
Ge folk en rimlig lisence att godkänna. Just nu är medlemmar något man kan offra, en resurs som kan likvideras när så man önskar.

Jag föreslår en ide, en FlashBack utformad lisence till att publicera andras unika kvalitets texter.
Varför i helvete ska jag göra kvalitet för FB, och dom ger mig inget tillbaka i mer än kontroll av det jag producerar ? Sätt upp en fond, gör avtal med medlemmar som är vettiga.

Ett exempel på avtalets mening kan vara att för var text som medlem skriver, så genereras en inkomst (via reklam och allt annat). Denna inkomst ska var medlem ta del av, eller gå till en fond där man enas om dess syfte och mål.

kvalite luktar skit om det ställs som villkor av bara en part.
Citera
2012-11-08, 21:12
Medlem
Ett fantastiskt alternativ som redan erbjuds i form av personliga bloggar.
Du ska skriva här för att du vill diskutera. Du vill inte sprida och tjäna något på dina åsikter.

(OBS: SD:are, LÄS. OBS: Mode-"skribenter", LÄS)

Därför ogillas idén.
Citera
2012-11-08, 21:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Jag funderar över varför flashback har börjat ställa kvalitetskrav.
Jag läste er redan på 90 talet, och beundrade de texter som skrevs.
Missbrukare och kriminellt som sjukt folk, skrev BRA texter.

Men att begära att folk ska skriva på ett speciellt sätt (intellektuellt sätt)
är en fråga jag funderar runt, varför ställs dessa krav om kvalite ?

Människor skriver på olika vis och anledningar. Man kan ur det folk skriver läsa mycket, oavsett om det är bra eller dåligt skrivet.

Vad är en bra text för mig ?
En unik särprägel som kan klassas som upphovsskyddade verk.
Därmed borde även FB ge dom erbjudanden som relaterar kvalite,
man får inget gratis, och att rida på kvalite och ta det gratis låter djävligt utsugande.
Ge folk en rimlig lisence att godkänna. Just nu är medlemmar något man kan offra, en resurs som kan likvideras när så man önskar.

Jag föreslår en ide, en FlashBack utformad lisence till att publicera andras unika kvalitets texter.
Varför i helvete ska jag göra kvalitet för FB, och dom ger mig inget tillbaka i mer än kontroll av det jag producerar ? Sätt upp en fond, gör avtal med medlemmar som är vettiga.

Ett exempel på avtalets mening kan vara att för var text som medlem skriver, så genereras en inkomst (via reklam och allt annat). Denna inkomst ska var medlem ta del av, eller gå till en fond där man enas om dess syfte och mål.

kvalite luktar skit om det ställs som villkor av bara en part.
Du verkar inte förstå innebörden av ett forum?

Är du så sugen på att publicera verk så har du ju trots allt "tripprapporter" "Laidback" "Litteratur -> egna texter"
Forumet är knappast till för att du ska publicera blogginlägg eller dylikt, här ska det föras diskussioner och debatteras.
Citera
2012-11-08, 21:22
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Och TS skall vara kvalitetsgranskare?
Starta ett eget forum och locka till dig duktiga skribenter så faller tingens ordning på plats...
Citera
2012-11-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du verkar inte förstå innebörden av ett forum?

Är du så sugen på att publicera verk så har du ju trots allt "tripprapporter" "Laidback" "Litteratur -> egna texter"
Forumet är knappast till för att du ska publicera blogginlägg eller dylikt, här ska det föras diskussioner och debatteras.

Jo jag förstår vad forum betyder, det är en mötesplats.
Hur du än vänder och vrider på saken, så är inlägg skrivna av unika människor med unika viljor.
Detta fyller sjunde kravet för upphovsrätt.

Det jag försöker beskriva är hur FlashBack sjunkit i kvalite från sent 90 tal tills idag.
Idag liknar idag mer mer en chatt där ingen bryr sig. I början hade FB en mening som var väl uttalad och fungerade väl, bra texter skrevs.

Vill inte flashback ha mer än flummiga chattdialoger ?
kanske dom är nöjda med inkomsten, och några sitter på krogen och får gratis bers idag.
Men då tror jag man får nöja sig med att ha flummiga chattdialoger.

kvalite kan även barn skapa, om dom är motiverade och känner mening och gemenskap.
Citera
2012-11-08, 22:07
Medlem
Jag vet inte jag om kvalitén har sjunkit. Tidigare var bara mångfalden av åsikter och människor större.
Nu talar jag om mina efarenheter som sträcks till tidigt 20-tal.

Lyssna, det blri inte bättre om vi reglerar denna marknad av åsikter och uppmuntrar vissa skribenter medan vi därmed nedvärderar andra. Samfälligheten måste reglera sig själv, lära att ta åt sig det som verkligen är nytt och intressant och kasta av det som inte är det. Att inte ge sig in i bråk och onödiga argumentationer, att inte chockera med obotligt korkade eller urvattnade åsikter och att om någon annan gör det att inte besvara dem.

Förut var kvalitén minst lika dålig, antalet ord per post, till och med trådstart kunde vara så få som någon mening, två dussin ord. Åsikterna var bara mer spridda och p.g.a. sin dåtida underjordiska status så vågade och orkade människor med intressanta uppgifter också komma fram och presentera dessa och diskutera dem.

Den tiden är nog aldrig tillbaka och därför blir det allt mer Iphone-4 trådar, chips, SD, Åhlens och Big Brother som diskuteras än phonephreaking, gift, politiska konspirationer, exklusiva märken och pirat-TV signaler (nu förbjudet).

Hursomhelst så är det helt fel väg att ta.

(Skrev först open-source lurar men det fanns ju knappast då )
Senast redigerad av OrkaPalla 2012-11-08 kl. 22:09.
Citera
2012-11-08, 22:42
Medlem
Kvalien är inte längre på nyhetsbrevs nivå.

Runt 2004 var jag en duktig datasnubbe, hittade och beskrev exploits,
Idag, blev jag precis medlem här igen, aldrig att jag skulle vilja beskriva något om det jag kann, här och nu. Jag får inget tillbaka, vare sig av community eller andra.

folk ser sig blinda på upphov, och ser inte möjligheter med bra texter.
känner människor sig hemma så dela dom med sig.

är det möjligt att med 100 000 aktiva medlemmar känna gemenskap?
absolut, om ideologin är rätt. Det funkar ju ganska bra i open source världen.
men här känner folk sig bara hotade, och vad skapar det ?

Jag kände från första stund sen nya medlemskapet, detta är inte mer än pengar för ägarna.

Skapa gemenskap, mening och ett arbetsutrymme för bra inlägg.
lägg tillbaka vecko brev i eget utrymme eller vad som helst.
Senast redigerad av swigge 2012-11-08 kl. 22:50.
Citera
2012-11-08, 22:51
Medlem
Jag skulle personligen vilja se tiotal om inte hundrantal nya forum.
Just för att sålla bort.

Jag frågade ju själv nyss en för dig ganska dum fråga där jag vill ha hjälp och sen är det punkt slut. Jag frågade varför IP-adresser är olika för mig när jag har en kabel i respektive använder mig av min router.

Eftersom 1000-tals människor har liknande funderingar i alla olika ämnen, samt vill föra simpla diskussioner om saker de gillar eller ogillar så fylls forumet snabbt upp av dessa frågor, de sväller över och diskussioner som tar tid, som är komplicerad, som man kanske måste forska efter och experimentera dör ut.

Listtrådar funkar aldrig, där dör istället frågorna ut.
Varför en del av lösningen kanske är en enorm ökning av underforum för att kompensera för överflödet.

Men ärligt talat, jag gillar ändå din åsikt min än situationen idag.
De som har sina intressen och är villiga att gräva djupare i dem har sina forum.
Även om dessa blir allt färre på grund av assimileringen av internet som pågår och facebooks och andra sociala mediers/bloggars dominans.
Citera
2012-11-08, 23:07
Medlem
orca pelle,
bra dialoger har jag än idag på irc : )
Där möter man på personer man kan bedöma.

Jag har nog fortfarande kvar disketter idag som backupper för fb 1999 typ,
mins dom, och de karaktärer som fanns.

Drogliberaler, samhällshataren, hackaren, porrnissen och så vidare...
Har inte varit på Flashback sedan 2003 mer än vad google hänvisat mig till.
Många bra svar får man här än idag.. men jag såg med lite ledset öga hur skribenter i tex it avdelningen lag ner, och funderar på varför.

Facebook använder jag inte alls, ratar det lite som stalman. Har dock ett par konton där,
Facebook har samma problem som här, inte mycket bra skrivs där.

Jag tror att man kan lösa den typen av problem genom att skapa gemenskap i en community.
Inte en ilsken sådan, utan låt communityn bli ditt hem.

För vad vill en missbrukare, fängelsekund och sjuk mest ?
Senast redigerad av swigge 2012-11-08 kl. 23:28.
Citera
2012-11-08, 23:28
Medlem
Pengar?

Det som egentligen behövs där är den mycket eftersökta men ack så eftersatta Flashback tidning nu i onlineform. Alltså Flashback.se.

Där finns möjligheterna och en uppryckning där skulle nog leda till att "rätt sorts människor" började söka upp Flashback igen.

Inte för att de tre type du nämner är det. Rätt sort är många olika människor med många olika och väl underbyggda åsikter, oavsett om de är underbyggda av fakta eller subjektiva erfarenheter under längre tid.

PS: Vad menar du med stalman?
Senast redigerad av OrkaPalla 2012-11-08 kl. 23:30.
Citera
2012-11-08, 23:58
Medlem
"PS: Vad menar du med stalman?"

Richard stallman är grundaren för öppen källkod.
Han tycker att sociala nätverk är meningslöst, mins inte i detaljer varför,
men den frågan är ganska oftopic. (vi kan utveckla det senare i en annan topic eller via pm )

pengar, vem har pratat om pengar som i kronor ?

vad jag pratar om är gemenskap, känslan av att vara någon i något, inte tvärtom.
Skriver man bra texter som blir godkända, så är det något, då känner man sig som någon.
pengar tror jag inte många bryr sig om, utan det är mer principerna. Men bråkar folk och vill ha pengar och ser medlemmar som förbrukningsmateriel, så är det inte något positivt man kan bygga på.

pengar är en relation, inte bara cash.

Men låt oss hålla oss till topic
kvalitetskrav och hur man uppnår det.

om jag nu skriver 10 åring berättar om våldtäckt i ny topic,
så hamnar jag nog snart högst upp i FlashBack rating. Det handlar inte om fakta eller kvalitet, utan Aftonblads sensationer, fast i överkant. knappast kvalitet. rating systemet borde byggas om till att peka mot det folk anser som kvalitet. ett sätt är att märka ut bra skribenter med ett kvalitets rating system

Antingen slutar moderatorer sluta gnälla på inlägg, eller så löser ni det på ett snyggt sätt med communityn, via kommunikation med ledningen. Eller så förblir effekten bara osämja och olust, negativ aggrisivitet mot forum som ämne som pratas. Ja vad vet jag, bara mina tankar.
Senast redigerad av swigge 2012-11-09 kl. 00:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in