Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-08, 19:45
  #1
Medlem
postvagns avatar
Jo,

Bor nära en stor byggarbetsplats där man just nu bygger bl.a. bostadshus. De river gamla saker, gräver, spränger osv. Om detta skedde enbart dagtid, skulle jag vara fine med det, men ibland kör de hela nätterna. Dvs, stora jävla maskiner som borrar/hackar sönder betong och allehanda maskiner som kör runt och bökar. Är sånt tillåtet? Alltså mitt i natten från sen kväll till tidig morgon.

Det rör sig om under 40db (som verkar va nån gräns för vad som e ok i bullerväg) i mitt sovrum, men ändå störande nog för att både hålla en vaken när man är till att somna samt väcka en från sömn mitt i natten.

Tankar om detta, eller länkar till nån lagtext om vad som gäller mottages tacksamt!
Citera
2012-11-08, 20:01
  #2
Medlem
Sereenas avatar
I normalfallet så är det inte okej, men det kan vara så att det anses viktigare att det blir klart snabbt än att minska störningar (tex att vissa delar måste vara klara innan snön kommer på allvar för att inte hela bygget ska försenas flera månader eller att det tex påverkat trafiken och därför måste bli klart snabbt för att återfå normal trafikbild))
Citera
2012-11-08, 20:06
  #3
Medlem
lostwikings avatar
Buller är reglerat i miljöbalken. Mellan 22-07 så krävs det polistillstånd för att bullra, bygge eller ej. Mellan 7-22 är bullret också reglerat i miljöbalken också, en bullermätning skall göras av proffs och regleras både av maxbuller och någon typ av snitt.

http://www.naturvardsverket.se/Docum...NFS2004_15.pdf

Så 35db efter 19.00 om jag fattar det hela rätt! dina 40 ligger då över!
Citera
2012-11-08, 20:55
  #4
Medlem
fordonsförarens avatar
Orkar inte leta upp originalkällan men denna länken, som stämmer vad jag minns, säger såhär:
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/boe...lad_buller.pdf

"För buller från byggarbetsplatser rekommenderar Naturvårdsverket att följande riktvärden inte överskrids:
60/45 dBA utomhus/inomhus kl. 07.00-19.00 helgfri måndag-fredag
50/35 dBA utomhus/inomhus kl. 19.00-22.00 ovan angivna dagar samt sön- och helgdagar 07.00-19.00 45/30 dBA utomhus/inomhus lör/sön- och helgdag kvällstid 19.00-22.00 samt nattetid 22.00 –
07.00 (alla nätter)
70/45 dBA maximal ljudnivå utomhus/inomhus nattetid 22.00 – 07.00

För verksamhet med begränsad varaktighet, högst två månader, t ex spontning och pålning, bör 5 dB högre värden tillåtas. Vid enstaka kortvariga händelser, högst 5 minuter per timme, bör upp till 10 dB högre nivåer kunna accepteras, dock inte kvälls- och nattetid.

Störande arbeten får inte ske på allmän plats utan polismyndighetens tillstånd.
Byggföretag bör utföra bullermätningar för att kontrollera ljudnivåer i omgivningen från byggarbetsplatsen. Naturvårdsverket har i rapport 5417 ”Metod för immissionsmätning av externt industribuller” angivit vilka krav som kan ställas vid en bullermätning av detta slag."

Låter som att bygget befinner sig i en period med begränsad varaktighet varvid störningarna dessutom kan vara lite värre än vanligt. Tillstånd från polisen finns förmodligen så du får nog stå ut. Men spränger de verkligen nattetid, inte direkt vanligt?
Citera
2012-11-10, 22:16
  #5
Medlem
postvagns avatar
Ok, tack för svaren. Gränsen på 40db, som är nån slags standard för vanligt samtal i ett rum (typ) var alltså inget jag mätt upp själv. Jag vet att det är under det, eftersom två personer som samtalade i mitt sovrum skulle höras mer än detta.

Det som är oerhört störande är just de olika ljuden, samt att de inte är konstanta utan väldigt random. Att sova nära maskinrummet på en båt el nåt är ok, eftersom det är ett konstant ljud man (jag iaf) hyfsat snabbt vänjer sig vid och kan tränga bort. Men här handlar det om kanske 15-20 olika sorters ljud som kommer i alla möjliga intervaller. Personligen finner jag det extremt störande just när man ska försöka somna, eftersom man inte gör annat än fokuserar på ljuden. Har de tillstånd för detta hjälper det ju inte mig så mycket, men man kanske skall höra efter med kommunen? De borde ju veta. Det rör sig ju dock inte om alla nätter, utan 1-2 i veckan, men hur som är det mkt störigt när det väl händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback