Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-08, 19:41
Medlem
Exteruss avatar
Jag köpte nyligen ett par billiga hörlurar av märket Philips SHP2500 för att ha då jag drönar framför datorn. De hade stora, jättefluffiga muffar så de verkade idealiska att ha nu i vinter.

Problemet är att volymen i dem är jättelåg. Drar jag på max volym på datorn och höjer allt det går på lurarnas egen volymkontroll så är det alldeles precis acceptabelt nivå på ljudet om jag t ex lyssnar på musik. Efter lite googling så verkar det om att ett av problemen kan vara att jag pluggar in lurarna direkt i framsidan på datorn och inte i några högtalare eller nån subwoofer, och att det då inte finns något som förstärker lurarnas volym/ljud. Dessvärre har mina datorhögtalare eller deras subwoofer inget uttag för hörlurar, så det är kört för min del.

Finns det något annat jag kan göra, förutom att köpa någon sorts hörlursförstärkar-manick, för att få upp volymen på lurarna så de går att använda ordentligt?
Citera
2012-11-08, 20:05
Medlem
Ett ljudkort med inbyggd hörlursförstärkare, ex: Asus Xonar D2X/ST/STX (finns billigare alternativ) är vad du söker.
Citera
2012-11-08, 20:08
Medlem
sommarlovs avatar
Dom är så, köp en hörlursförstärkare!
Citera
2012-11-08, 20:27
Medlem
Exteruss avatar
Hörlursförstärkare kostar ju mer än vad hörlurarna gör. Det billigaste alternativet är väl Fiio E3, men den verkar vara näst intill omöjlig att få tag på här i Sverige.

Ett nytt ljudkort bara för att kunna lyssna ordentligt med mina hörlurar? Nja, jag tror inte det.

Irriterande situation.
Citera
2012-11-08, 20:31
Medlem
Inte för att vara som sådan, men det är en utgift man får räkna med om du vill kunna få ut det mesta av sina hörlurar. Iom. att man byter ljudkort oerhört sällan och mindre ofta än hörlurar, så kommer det vara värt det och kostnaden i längden kommer inte att vara så stor.
Citera
2012-11-08, 20:45
Medlem
Exteruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Inte för att vara som sådan, men det är en utgift man får räkna med om du vill kunna få ut det mesta av sina hörlurar. Iom. att man byter ljudkort oerhört sällan och mindre ofta än hörlurar, så kommer det vara värt det och kostnaden i längden kommer inte att vara så stor.
Dessvärre är någon det hela moot eftersom i mitt pyttelilla chassi så finns det inte plats för något mer. Grafikkortet skymmer den redan minimala plats som finns över.
Citera
2012-11-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exterus
Dessvärre är någon det hela moot eftersom i mitt pyttelilla chassi så finns det inte plats för något mer. Grafikkortet skymmer den redan minimala plats som finns över.

En extern lösning skulle kunna vara ett alternativ, men tenderar att vara dyrare.
Citera
2012-11-08, 21:01
Medlem
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/hogtalare-headset/tillbehor-for-horlurar-headset/horlursforstarkare-p23016
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in