Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-08, 18:45
Medlem
Jag undrar om det finns några enkla och framförallt billiga saker som man kan äta till frukost om man är känslig mot gluten- och laktosprodukter. Har läst bland annat om Soygurt. Gott? Vanligtvis, innan jag fick diagnosen, har jag alltid ätit mackor och ett glas mjölk eller mjölk och flingor. Så det vore lämpligt om det fanns något i närheten som man kunde ersätta med. Vet att man exempelvis kan göra omelett, men tycker inte att det är gott i överhuvudtaget. Och att bara koka några ägg, känns lite magert. Har dock testat glutenfri havregrynsgröt, men brukar bli rätt gasig (mycket fibrer).

Så är det någon som har något tips eller förslag? Gärna någon som själv är antingen gluten, eller laktosintolerant. Eller båda.

Väldigt tacksam för hjälp!
Citera
2012-11-08, 19:12
Medlem
soygurt är gott! men dyrt. testa!
Citera
2012-11-10, 21:09
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Hej, prova lactose fri youghurt med skivad banan, det mättar bra. Cornflakes är ju ocksā ok, utan gluten.
I stället för bröd, jag antar att det är mjöl du vill undvika, brukar jag ta riskex med smör eller confi pā, det är gott!
Eller helt enkelt en färsk pressad fruktjuice, blanda mānga frukter och mixa, mycket hälsosam frukost!
Jag har slutat helt med vanliga mjölkprodukter och med allt som har mjöl - mār mycket mycket bättre!
För egentligen; varför mjöl? Det finns ju annat som är bättre för hälsan!
Citera
2012-11-11, 15:59
Medlem
Testa bovetegröt istället för havre. Trots namnet så innehåller bovete ingen gluten men kan användas på samma sätt som havregryn. När det gäller laktos så har finska Valio en nästan komplett serie av mejeriprodukter som är laktosfria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in