2012-11-09, 10:55
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braaallan
Spekulera gör man just för att man inte vet mer om gärningsmannen

Då håller vi käften tills vi vet mer helt enkelt. Att hänga ut folk till höger och vänster för att de bor i närheten är bara desperat och får folk att framstå som korkade WT-rasister.
Citera
2012-11-09, 10:55
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Kidnappning.
http://www.expressen.se/gt/man-anhallen-for-kidnappning-av-anna/

Villorna i Skår kostar vanligtvis 6-11 MSEK. Många höginkomsttagare (läkare, finansmän, chefer osv) bor i området. Minst en av Sveriges miljardärer har nära anhöriga i Skår.

Om det handlar om kidnappning vore det intressant att veta om Annas familj var förmögen. Skulle det kunna vara motivet, dvs att pressa familjen på pengar?
Citera
2012-11-09, 10:56
Medlem
OM det är en person med anknytning till platsen så var jag inne på samma person som någon annan nyligen antydde. Platsen för boende, åldern och ett utseende som passar in på alla punkter som nämnts i tråden. Men det behöver ju inte alls vara han...
Citera
2012-11-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Är det, pojken skulle till skolan, plötsligt utfall, vittne ser , gm får panik dödar en till o springer.

Anna går till skolan, gm ser henne, ska slå till när allt går fel, tar med henne under hot, får panik av enorm sökinsats, håller sig gömd tills natten faller på. Fattar tycke såpass för tösen att mordet uteblir alt förläggs till senare tillfälle.

Blir gripna.

Normalmssyndromet alt stockholmssyndromet är välkänt o fungerar även omvänt.

Som sagt, intressant teori men jag menar ju just på att pojken i Linköping just så (antagligen) plötsligt som du beskriver det (samt även att vittnet dödas), men i detta fall så har ju offret hållits vid liv väldigt länge, och det kanske inte fanns planer på att mörda henne eftersom att GM tog risken att förflytta henne trots stort pådrag.

Övrigt kan man säga att vad gäller Linköpingsmördaren så har polisen DNA som ligger och väntar på att matchas samt att man har namn på alla män inom en viss ålder som befann sig i Linköping vid den tidpunkten, polisen har hämtat in DNA från tusentals av dessa men ett par hundra vägrar att lämna DNA för matchning. I detta fall anser jag att det inte är bättre att repektera den personliga integriteten än att lösa fallet. (Bump ang. Linköpingsmördaren, sorry för OT)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fallingdown
Det här med kläderna är intressant. Hur var det med jackan som hittades inatt och öronskydden, var det hennes? Får mig att tänka på flickan som setts utan jacka och med rosa byxor runt 11.30 tiden på dagen. Indikerar i så fall om det var hon att detta brott inte nödvändigtvis måste ha skett på morgonen, alt att flickan lyckats fly från GM för att sedan bli fångad av denne igen.

Kan inte hitta några uppgifter om hennes egen jacka. Det står bara att hon hade sina egna byxor på sig och ett par jeans över dessa. Hon bar också en jacka som inte var hennes. Troligen GMs eftersom han bar flanellskjorta och jeans. Då GM inte bar jacka och det var rätt kallt ute så är väl det en sak som talar för att han är bosatt i närheten av där de påträffades.

Anna hade en stor jacka på sig och ett par jeans utanpå sina vanliga byxor.

Mannen själv hade jeans och en flanellskjorta.

– Han såg väldigt alldaglig ut, säger John Petersson.

Från Expressen http://www.expressen.se/gt/man-anhallen-for-kidnappning-av-anna/
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Vad neror det på?

Har de ej hållit häktningsförhandling?

Blir namnet offentligt vid en sådan?

Kommer det att ske vid en jourdomstol o helgen?
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/Sekretess-under-pagaende-forundersokning/

Jourdomstol är troligt då han får vara anhållen 48 timmar innan häktningsframställan måste göras.
Citera
2012-11-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Då håller vi käften tills vi vet mer helt enkelt. Att hänga ut folk till höger och vänster för att de bor i närheten är bara desperat och får folk att framstå som korkade WT-rasister.

Så vi ska radera "spekulera" från ordboken?

Jag håller dock med att man inte ska hänga ut folk, men spekulera bör man få göra hej vilt.
Citera
2012-11-09, 10:58
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Han kan ju inte vara speciellt smart som är ute och går med henne mitt under skallgången. Antingen är han efterbliven eller helt förvirrad.

Jag nämnde i ett tidigare inlägg längre bak i tråden att det kan röra sig om en psykos och det håller jag fast vid.

Enligt en av artiklarna på Aftonbladet så gav mannen ett "förvirrat intryck samtidigt som han verkade likgiltig".
Han har ju dessutom ha sagt ganska märkliga saker till de från MPS som haffade honom.
Citera
2012-11-09, 10:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Vad neror det på?

Har de ej hållit häktningsförhandling?

Blir namnet offentligt vid en sådan?

Kommer det att ske vid en jourdomstol o helgen?
Varför det är sekretess får man inte veta.

Häktningsförhandling hålls troligen på måndag eller tisdag, men kan ske vid jourdomstol under veckoslutet. Namnet behöver inte offentliggöras.
Citera
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har pratat med Göteborgs TR. Det är sekretess på misstänkt.

Kommer hela historien ut vid en rättegång, eller går det att lägga sekretess även då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Jag nämnde i ett tidigare inlägg längre bak i tråden att det kan röra sig om en psykos och det håller jag fast vid.

Enligt en av artiklarna på Aftonbladet så gav mannen ett "förvirrat intryck samtidigt som han verkade likgiltig".
Han har ju dessutom ha sagt ganska märkliga saker till de från MPS som haffade honom.

Fritt ur ditt minne; vad sade han?
Citera
2012-11-09, 11:00
Medlem
käppss avatar
Polisen borde gå ut med vem den gripne är för att ta död på spekulationer. Men det ska väl mörkas som vanligt om gärningsman har fel ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in