Och vilken inriktning ska man i så fall välja? (Lägger tråden i Arbetsliv och arbetsmarknad eftersom huvudfokus är på arbetet som geolog.)
Har nedan samlat några frågor + citat om geologi som yrkesval och geologers situation på arbetsmarknaden. Om det är någon här som har möjlighet att bidra med lite kunskap så vore det av stort intresse.
1. Håller ni med om att geologer är ett utdöende släkte? Gäller det alla typer av geologer eller bara vissa?
2. Stämmer det att geologer inom malm/gas/olja ser en ljusare arbetsmarknad än övriga geologer?
3. Hur ser arbetsmarknaden ut för en berggrundsgeolog? Jag tolkar personen ovan som att det råder större efterfrågan på berggrundsgeologer än övriga geologer.
4. Är det svårare att utbilda sig till berggrundsgeolog än att utbilda sig till något inom "mjuk" geologi?
5. Den här personen talar om Sverige, framkommer det senare, men hur ser det ut för svenskutbildade geologer (berggrundsgeologer och andra) som söker sig utomlands? Finns det goda chanser till arbete i utlandet?
6. Bergmekanik nämns som ett alternativ och i kommentarerna ovan har det stått om andra utbildningsalternativ. Jag har fortfarande inte hunnit sätta mig in i alltsammans men om det är någon som kan erbjuda lite nyansering så vore det uppskattat.
Är lite tveksam till civilingenjör eftersom jag har en bild av att det är extremt svårt att komma in på en utbildning (och ännu svårare att genomföra utbildningen). Dessutom skulle jag inte ha något emot att utbilda mig till geolog om jag visste att det fanns arbete till mig när jag var färdig.
7. Att arbeta som berggrundsgeolog låter ju smått fantastiskt att döma av den här beskrivningen. Men vilka är egentligen de stora hindren? Hur hård är konkurrensen på arbetsmarknaden? Hur omöjliga eller inte omöjliga är studierna?
Kort sagt: Är det smart att utbilda sig till geolog?
Och avslutningsvis:
Talar Lunds universitet sanning?
Har nedan samlat några frågor + citat om geologi som yrkesval och geologers situation på arbetsmarknaden. Om det är någon här som har möjlighet att bidra med lite kunskap så vore det av stort intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av kannan
Känner en tjej som läste ett år på programmet i Lund. Sen insåg hon att "oj, geologer är visst ett utdöende släkte som ersätts mer och mer av ingenjörer". Så är det också givetvis, och hon hoppade senare på Civilingenjörsprogrammet inom Väg- och vattenbyggnad, där geologi behandlas rätt frekvent. Gör dig själv en tjänst och gör samma sak.
1. Håller ni med om att geologer är ett utdöende släkte? Gäller det alla typer av geologer eller bara vissa?
Citat:
Ursprungligen postat av geologen
Om medianlönen är ca 23 000 kr för män, så är ingångslönerna i "min" bransch en bra bit under det. Strax över 20 000 hamnar man på då. Efter fyra år är man i så fall uppe på genomsnittslönen för riket, fast då har väl inflationen sett till att man ändå ligger fyra år efter...
Om man ens får jobb då, så klart. Geologi/geovetarjobb är extremt sällsynta nu (undantaget malm/olja/gas i Norrland och Norge).
Om man ens får jobb då, så klart. Geologi/geovetarjobb är extremt sällsynta nu (undantaget malm/olja/gas i Norrland och Norge).
2. Stämmer det att geologer inom malm/gas/olja ser en ljusare arbetsmarknad än övriga geologer?
Citat:
Problemet är bara att arbetsgivarna bara anställer ingenjörer/geotekniker. Geovetare ser man som flumpettrar. Men sen är det ju just berggrundsgeologer bland geologerna som har de överlägset högsta lönerna. Just för att de kan vara verksamma inom branscher som olja, gas och malm. Vi "mjuka" geologer har inga områden som är så lukrativa, utan det är mest på myndigheter och ett fåtal konsultföretag som jobben finns. Och de finns knappt heller... Det råder ett kraftigt överskott på geologer inom miljö/jordart/hydrologi.
3. Hur ser arbetsmarknaden ut för en berggrundsgeolog? Jag tolkar personen ovan som att det råder större efterfrågan på berggrundsgeologer än övriga geologer.
4. Är det svårare att utbilda sig till berggrundsgeolog än att utbilda sig till något inom "mjuk" geologi?
Citat:
Jag har tyckt att utbildningen varit väldigt givande och otroligt rolig. Men hade jag fått börja om och backa bandet fem år, så hade jag inte valt det ändå, för på jobbfronten är det verkligen nattsvart nu och inom överskådlig framtid.
5. Den här personen talar om Sverige, framkommer det senare, men hur ser det ut för svenskutbildade geologer (berggrundsgeologer och andra) som söker sig utomlands? Finns det goda chanser till arbete i utlandet?
Citat:
Ursprungligen postat av rikard
berggrundsgeologer skulle tjäna mer pengar om de släppte prestigen och läste en halv termin bergmekanik. Då skulle de kunna jobba som bergtekniker i infrastrukturbranchen. Mycket pengar tjänar man om man kan tänka sig att göra sådant som företag vill ha gjort och gör det bra.
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Vilken typ av geologi du väljer att pyssla med styr var du hamnar. Väljer du nåt som "hydrogeologi" så kan du hamna på länsstyrelser och sånt också. Hålla på att kontrollera grundvattenförekomster eller pyssla med tillståndsansökningar vid arbeten intill grundvattentäkter och liknande. Geolog är ett ganska vitt begrepp. Många universitet har geologutbildningar. Ett närliggande alternativ är bergmekanik - det som någon kallade "ingenjörgeologi" och "mining engineer" här ovan. Det ämnet läses med fördel endera på universitet i Luleå eller på bergskolan i Filipstad(?) då det är de två största och bästa utbildningarna inom området.
6. Bergmekanik nämns som ett alternativ och i kommentarerna ovan har det stått om andra utbildningsalternativ. Jag har fortfarande inte hunnit sätta mig in i alltsammans men om det är någon som kan erbjuda lite nyansering så vore det uppskattat.
Är lite tveksam till civilingenjör eftersom jag har en bild av att det är extremt svårt att komma in på en utbildning (och ännu svårare att genomföra utbildningen). Dessutom skulle jag inte ha något emot att utbilda mig till geolog om jag visste att det fanns arbete till mig när jag var färdig.
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
De renodlade "bergrundsgeologer" jag jobbar, och har jobbat, med är alla mer eller mindre äventyrare till inställning och arbetsuppgifter. Antingen har de prospekterat efter guld i öknen i Mellanöstern, borrat i Himalaya för en kraftverksdamm eller så har de borrat för grundläggningen av avfallsdammar vid gruvor i Liberia. Typ. Galna jobb som ger bra stories från chesterfieldfåtöljen framför brasan när barnbarnen är på besök.
7. Att arbeta som berggrundsgeolog låter ju smått fantastiskt att döma av den här beskrivningen. Men vilka är egentligen de stora hindren? Hur hård är konkurrensen på arbetsmarknaden? Hur omöjliga eller inte omöjliga är studierna?
Kort sagt: Är det smart att utbilda sig till geolog?
Och avslutningsvis:
Citat:
Ursprungligen postat av LUs hemsida
Vet du att det är stor brist på välutbildade geologer?
Talar Lunds universitet sanning?
Senast redigerad av Grodorna 2012-11-08 kl. 15:30.
Senast redigerad av Grodorna 2012-11-08 kl. 15:30.