2005-04-13, 20:27
Bannlyst
Har köpt en ganska stor bit oxfilé som jag skivat i lagom tjocka bitar.

Blir det bäst om man steker den först och sedan fryser in den eller ska man frysa in den rå för att sedan steka den när man ska äta den?

Snabba svar önskas, håller på med den i detta nu
Citera
2005-04-13, 20:39
Medlem
Queen Ls avatar
Packa in den VÄL,typ plast+alufolie+papper,och frys den rå.
Citera
2005-04-13, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
Packa in den VÄL,typ plast+alufolie+papper,och frys den rå.

Tack.

Räcker det inte med en vanlig fryspåse? Hur menar du att alufolien och pappret ska användas..?
Citera
2005-04-13, 20:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Vad du än gör stek den inte först.. Frys in rå, väl inpackad och när du ska använda resten, tar du fram den och tinar i kylen ett dygn. Sen lägger du den i rumstemp en halvtimme innan du steker...
Citera
2005-04-13, 20:53
Medlem
i min kokbok står att man kan steka frysta skivor direkt, dvs utan föregående tining, skall vara het panna, förlorar tydlingen inte så mycket vätska då

fan tro't
Citera
2005-04-13, 22:33
Medlem
Damericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
i min kokbok står att man kan steka frysta skivor direkt, dvs utan föregående tining, skall vara het panna, förlorar tydlingen inte så mycket vätska då

fan tro't

Det har jag aldrig testat med någon större köttbit men med bacon och korv har jag testat. Bacon går ju inte misslyckas med så det blev bra, korven smakade papper.
Citera
2005-04-13, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Vad du än gör stek den inte först.. Frys in rå, väl inpackad och när du ska använda resten, tar du fram den och tinar i kylen ett dygn. Sen lägger du den i rumstemp en halvtimme innan du steker...

Låter rimligt. Tack för tipsen!

/Mästerkocken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in