Citat:
Ursprungligen postat av LunchBoxen
Jag ska försöka att förklara min situation.
Jag är för tillfället arbetslös och får aktivitetsstöd från FK. Jag ingår just nu i ett pröva på program för folkhögskolan i Göteborg. Jag känner själv att jag inte vill gå vidare och ansöka till skolan efter denna tiden och har därför blivit väldigt omotiverad att gå dit på sistone. Det är trotts allt bara en och en halv vecka kvar på programmet. Jag har därför missat en del dagar som jag inte har rapporterat till FK.
Hur blir det nu vid utbetalningen av mitt aktivitetsstöd? Borde jag höra av mig till FK och förklara min situation, att jag inte har varit närvarande hela perioden eller ska jag ansöka om aktivitetsstöd som vanligt?
Om jag nu ansöker som vanligt, blir jag då återbetalningsskyldig i efterhand, eller är det något som FK tar tag i direkt? Finns det någon chans att man kan betala tillbaka vid ett senare tillfälle? Detta blir det sista aktivitetsstödet jag får innan jul (får vanligtvis mina pengar runt 26-27:e varje månad), så det hade ju varit skönt med fullt bidrag.
Tack på förhand!
Tja! Du kan ansöka om att få nytt bidrag och du kommer inte bli återbetalningsskyldig för att du inte gjort nått under tiden. Ansvaret ligger inte på dig att rapportera till kassan om du gör eller inte gör nått. Till viss del gör de ju de men i slutändan så är de dom som vart för slapphänta och inte tagit reda på vad du pysslar med. De blir dock svårt när du ska söka ny ersättning. Dom kommer ju kolla upp om du skött dina åtaganden när du söker nytt.
Lycka till!