2012-11-08, 20:52
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Jag undrar om inte de får betalt av olivoljeproducenter för att uteslutande använda olivolja i matprogram.
Det har jag också trott i många år, plus att det finns en olivoljelobby i Europa som driver på.

Själv steker jag i rapsolja, då den har bättre stekegenskaper och lägre sotningstemp, är mycket billigare och hälsosammare (sett till kvoten mellan Omega6/3).

Dessutom misstror jag hanteringen i dessa korrupta konkursländer där olivoljan produceras.
Det har flera gånger konstaterats polyaromatiska kolväten, PAH, i olivolja som egentligen inte ska kunna innehålla det.
Dvs det fuskas i tillverkningsprocesserna.
Citera
2012-11-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

Har för övrigt aldrig fått några negativa erfarenheter av att olivolja inte skulle tåla höga temperaturer. Vill minnas att i TV4s kockprogram (Sveriges Mästerkock) där använde de uteslutande olivolja att steka i.

Just i TV-program går det ju inflation i olivolja. Prova stek med rapsolja i några dagar så kommer du märka att den tål mycket högre temperaturer än olivoljan. Den sprätter inte alls iväg på samma sätt som olivoljan tenderar till att göra när man brassar på hög värme.

Personligen använder jag både raps och olivolja. Rapsolja när det kräver höga temperaturer, olivoljan används mycket till div. sallader, salsa och när det inte krävs så hög temperatur i pannan.
Citera
2012-11-09, 02:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Olivolja ger en konstig bismak tycker jag. Mkt bättre att använda raps blandat med smör, iaf på kött
Det är ju naturligtvis sant att olivolja smakar något mer än vad rapsoljan gör. Har faktiskt planer på att ev gå över till 50/50 oliv- o rapsolja när jag steker. Vill minnas att olivoljan är bäst för kroppen då den innehåller mest enkelomättat fett som är super idag när hjärt- o kärlsjukdomar är största dödsorsaken. Rapsoljan å sin sida innehåller mycket fleromättat fett som omega-3 och omega-6 som är perfekt för dom som inte äter så mycket fisk o på det sättet inte får i sig mycket omega-3 och omega-6.

Smakmässigt är ju smör kanon. Nackdelen är väl att smör inte tål så hög värme innan det börjar ryka om pannan. Kött ska ju brynas i hög värme varför jag skulle välja bort smör just av den anledningen. Men fisk som inte ska brynas utan stekas i lite lägre temp fungerar ju smör kanon.

Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Just i TV-program går det ju inflation i olivolja. Prova stek med rapsolja i några dagar så kommer du märka att den tål mycket högre temperaturer än olivoljan. Den sprätter inte alls iväg på samma sätt som olivoljan tenderar till att göra när man brassar på hög värme.

Personligen använder jag både raps och olivolja. Rapsolja när det kräver höga temperaturer, olivoljan används mycket till div. sallader, salsa och när det inte krävs så hög temperatur i pannan.
Det har gått i vågor... ibland enbart rapsolja några månader upp till ett halvår o ibland bara olivolja några månader upp till ett halvår. Just nu är jag inne på olivolja.

Vad beträffar nyttigheten för kroppen se mitt inlägg ovan.
Citera
2012-11-09, 02:10
Medlem
Humpers avatar
Smakmessigt så håller ju olivolja och smör bäst klass på smaken enligt mig men rips/raps olja är lättast att använda. Om du behöver steka något lite längre tid, eller kanske panerat så kan de vara bra att börja med rapsolja sen innan du vänder den första gången lägga i smör och sedan vända så får du den fina smaken av smöret.
Citera
2012-11-09, 17:41
Medlem
Lys avatar
Jag tycker jordnotsolja ar bra att steka i. Vet inte om det stammer riktigt, men jag har hort att den ar lika nyttig som rapsolja. Som alternativ till jordnotsolja anvander jag olivolja eller smor. Aldrig margarin eller nan vegetabilisk matolja dar det inte star vilka oljor den ar sammansatt av.
Citera
2012-11-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det är ju naturligtvis sant att olivolja smakar något mer än vad rapsoljan gör. Har faktiskt planer på att ev gå över till 50/50 oliv- o rapsolja när jag steker. Vill minnas att olivoljan är bäst för kroppen då den innehåller mest enkelomättat fett som är super idag när hjärt- o kärlsjukdomar är största dödsorsaken. Rapsoljan å sin sida innehåller mycket fleromättat fett som omega-3 och omega-6 som är perfekt för dom som inte äter så mycket fisk o på det sättet inte får i sig mycket omega-3 och omega-6.

Smakmässigt är ju smör kanon. Nackdelen är väl att smör inte tål så hög värme innan det börjar ryka om pannan. Kött ska ju brynas i hög värme varför jag skulle välja bort smör just av den anledningen. Men fisk som inte ska brynas utan stekas i lite lägre temp fungerar ju smör kanon.

Det har gått i vågor... ibland enbart rapsolja några månader upp till ett halvår o ibland bara olivolja några månader upp till ett halvår. Just nu är jag inne på olivolja.

Vad beträffar nyttigheten för kroppen se mitt inlägg ovan.
rekomenderar dig att läsa forskningsfusket. Där står det om sanningen bakom hjärt o kärlsjukdommar
Citera
2012-11-09, 21:47
Medlem
krss avatar
Rapsolja är fantastiskt. Är man ute efter smak kan man välja en kallpressad variant, mums.
Citera
2012-11-09, 23:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
rekomenderar dig att läsa forskningsfusket. Där står det om sanningen bakom hjärt o kärlsjukdommar
Har det framkommit nya uppgifter? Du kanske har en länk?

~Paul~
Citera
2012-11-09, 23:39
Medlem
Jag använder aldrig olivolja då det känns som något hajpat-tv-kock-stekflöt, dessutom gillar jag inte smaken, dessutom kommer det från pajas-länder i södra Europa(tror jag). Kör i princip alltid rapsolja mest för att det är billigt. Det är dock i princip smaklöst, steker jag pannkakor kör jag riktigt smör, gör mycket av smaken. Tycker dock att det stänker mycket om rapsolja men det gör mig inte så mycket.
Citera
2012-11-10, 00:01
Medlem
dePauls avatar
Gillar heller inte olivoljesmaken speciellt mycket. Framför allt Extra Vergine och Vergine kan vara svåra om de har en allt för utpräglad smak.

När jag kör asiatiskt så använder jag jordnötsolja, när jag steker enkel mat så kör jag på rapsolja och när jag vill ha något gott på salladen så använder jag valnötsolja.

Förutom oljor så är smör min klara favorit tätt följt av isterfett.

~Paul~
Citera
2012-11-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har det framkommit nya uppgifter? Du kanske har en länk?

~Paul~

För mig var det nytt.
Boken handlar om hur det manipuleras med forskningsreultat.
Den använder hjärt o kärlsjukdommar, hög blodtryck och diabetes som exempel.

Svårt att beskriva kortfattat. Rekomenderar att läsa boken istället.
Ska se om jag hittar boken så ska jag skriva ngt här.
Citera
2012-11-10, 00:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
För mig var det nytt.
Boken handlar om hur det manipuleras med forskningsreultat.
Den använder hjärt o kärlsjukdommar, hög blodtryck och diabetes som exempel.

Svårt att beskriva kortfattat. Rekomenderar att läsa boken istället.
Ska se om jag hittar boken så ska jag skriva ngt här.
Men vad heter boken? Dvs vilken titel?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in