2012-11-07, 20:50
Medlem
Finns det färger eller kläder som syns extra bra i IR ljus och isf vart får man tag på det?

jag håller på med en dansföreställning där jag livetrackar dansaren på scenen, men jag vill ha så skarpa konturer som möjligt kring henne och vill därför måla eller klä henne i något som reflekterar IR ljus extra bra. Vissa material reflekterar olika mycket men jag har än inte hittat något som ger en perfekt avgjutning av en människa i kameran. Finns det någon som vet vettiga saker där ute?
Citera
2012-11-07, 21:49
Medlem
Metaller reflekterar de flesta våglängder. Foliepapper eller kanske en snygg stickad dress av rostfri stålull. Snö är också bra, lite kallt kanske så hon får hålla upp värmen med ett rackarns dansande.
Det är inte UV ljus du menar?
Citera
2012-11-08, 00:05
Medlem
Alla dessa är så svåra att ha på kroppen, färg, textil eventuellt gummi eller mjukplast skulle fungera att ha på kroppen men har inte funnit något som är bättre än något annat när det kommer till att reflektera endast (mer eller mindre) IR ljus.. UV ljus använder jag också men där har jag färger som är UV känsliga och ger ett väldigt fint sken när hon dansar i mörker.. ska dock testa aluminiumfolie och dra en vit kroppsstrumpa över henne så folien stannar på plats kanske hon skiner som en ängel sen
Senast redigerad av Svanteenstoring 2012-11-08 kl. 00:13.
Citera
2012-11-08, 00:10
Medlem
thx man
Senast redigerad av Svanteenstoring 2012-11-08 kl. 00:13.
Citera
2012-11-08, 18:04
Medlem
En räddningsfilt borde vara bra, den är hållbarare än bara folie på rulle. Du kan ju skrynkla den eller kanske slipa den lite så att den reflekterar i alla riktningar för att få det riktigt änglalikt. Glöm inte att lägga upp bilder!
Citera
2012-11-08, 21:12
Medlem
du är inte dum du jag ska kolla närmare på det, reser bort några dagar nu men så fort jag kommer tillbaka och får upp all utrustning igen så ska jag fota lite resultat och lägga ut men det kommer ta lite tid. jag var tvungen att byta lokal idag så jag har spenderat hela dan med att riva allting för att sedan bygga upp allt igen i en annan lokal men jag har bara fått upp ena projektorn än så länge.. men kommer du eller någon annan för den delen på något som eventuellt skulle fungera bra så dela det gärna med mig så ska jag kolla närmare på det
Citera
2012-11-11, 21:02
Medlem
jolindbes avatar
Idéerna i denna tråd verkar direkt dåliga. Då jag antar att du inte har en jättestor IR-lampa (typ en sån där värmemojäng som brukar finnas på uteserveringar) så vill du inte ha kläder som reflekterar IR-ljus. Din stora källa av IR-ljus är din dansare, och du vill därför att så lite som möjligt blockerar hennes värme. Idealiskt sett dansar hon naken, eller i något tunt (helt enkelt så kalla kläder som möjligt). Det dummaste du kan klä henne i är metall - om det inte finns väldigt mycket värmestrålande objekt i omgivningen som hon kan reflektera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in