2012-11-07, 19:46
Medlem
jesus-marias avatar
Min sambo har hamnat hos kronofogden och har nu fyllt i uppgifter om hens samt mina inkomster mm.

Men nu till frågan vi har tre bilar varav jag står skriven på två av dessa, den ena av mina bilar har ett värde på cirka 50 000 kan kronofogden mäta ut min bil ?

Kan vi skriva någon typ av dokument som skyddar mig och min bil ?

Det är bara bilen jag är rädd om, och skulder skall betalas så det behöver inte kommenteras utan frågan är kan min bil mätas ut, och i så fall hur skyddar jag den.

Jo jag har betalt den med egna pengar under tiden vi har vart sambos, men kontant utdrag på över
20 000 finns från banken i samband med att jag köpte den.
Citera
2012-11-07, 20:38
Medlem
Detta regleras i utsökningsbalkens fjärde kapitel.

19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.
Om gäldenären och annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.
Första och andra styckena gäller ej i fråga om registerat skepp eller registrerat luftfartyg.

Vad gäller de bilar du är registrerad ägare på bör detta inte vara något problem, framför allt om du har varit det under en längre period och kan visa att du har betalat av de.

Om hon är registrerad ägare kommer KFM troligen mäta ut bilen. Om ni upprättar en skenhandling om att bilen har övergått samt att ni registrerar ny ägare bör det kunna rädda den från utmätning, men att skänka bort prylar när man är på obestånd är inte nödvändigtvis en jättebra idé av andra anledningar.
Senast redigerad av LB542 2012-11-07 kl. 20:40.
Citera
2012-11-07, 20:50
Medlem
jesus-marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Detta regleras i utsökningsbalkens fjärde kapitel.

19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.
Om gäldenären och annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.
Första och andra styckena gäller ej i fråga om registerat skepp eller registrerat luftfartyg.

Vad gäller de bilar du är registrerad ägare på bör detta inte vara något problem, framför allt om du har varit det under en längre period och kan visa att du har betalat av de.

Om hon är registrerad ägare kommer KFM troligen mäta ut bilen. Om ni upprättar en skenhandling om att bilen har övergått samt att ni registrerar ny ägare bör det kunna rädda den från utmätning, men att skänka bort prylar när man är på obestånd är inte nödvändigtvis en jättebra idé av andra anledningar.
Tack.

Har jag tolkat det rätt då, jag behöver inte oroa mig för min bil ?

Den är betald med pengar från mitt konto, är skriven på mig, förvisso inköpt under vårt sambo-förhållande.

Alltså denna bil är ingen svensson bil så jag är verkligen rädd om den.

Om jag vill vara riktigt hundra procent säker, kan man skriva något dokument/avtal som skyddar mig ?

Juridik är inte min grej, så jag är tacksam för alla svar, förklara för mig som om jag vore fem år.
Citera
2012-11-09, 10:39
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesus-maria
Tack.

Har jag tolkat det rätt då, jag behöver inte oroa mig för min bil ?

Den är betald med pengar från mitt konto, är skriven på mig, förvisso inköpt under vårt sambo-förhållande.

Alltså denna bil är ingen svensson bil så jag är verkligen rädd om den.

Om jag vill vara riktigt hundra procent säker, kan man skriva något dokument/avtal som skyddar mig ?

Juridik är inte min grej, så jag är tacksam för alla svar, förklara för mig som om jag vore fem år.

1. Eftersom ni är sambos ("varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande förhållande") utgår kronofogden från att den egendom ni har, exempelvis dina bilar, tillhör din sambo ("anses gäldenären som ägare till egendomen").

2. För att bryta detta antagande måste det göras sannolikt att ni antingen äger bilen/bilarna tillsammans, eller ännu bättre, att det är du som är ägare. ("om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan.")

3. I slutändan handlar det alltså om att en utredning får göras angående ägandefrågan. Det är alltid svårt att sia om utgången i ett enskilt fall. Till stöd för din sak kan du läsa rättsfallet NJA 1984 s 375 där omständigheterna att Sambo 1 stod som köpare på köpekontraktet till en fritidsbåt, samt var ansvarig för betalning av det lån som till viss del finansierade båtköpet, gjorde att båten inte kunde mätas ut för betalning av sambo 2:s skuld till kronofogden.

Hoppas att du får behålla din RÄSERBIL!
Citera
2012-11-09, 15:53
Medlem
jesus-marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
1. Eftersom ni är sambos ("varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande förhållande") utgår kronofogden från att den egendom ni har, exempelvis dina bilar, tillhör din sambo ("anses gäldenären som ägare till egendomen").

2. För att bryta detta antagande måste det göras sannolikt att ni antingen äger bilen/bilarna tillsammans, eller ännu bättre, att det är du som är ägare. ("om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan.")

3. I slutändan handlar det alltså om att en utredning får göras angående ägandefrågan. Det är alltid svårt att sia om utgången i ett enskilt fall. Till stöd för din sak kan du läsa rättsfallet NJA 1984 s 375 där omständigheterna att Sambo 1 stod som köpare på köpekontraktet till en fritidsbåt, samt var ansvarig för betalning av det lån som till viss del finansierade båtköpet, gjorde att båten inte kunde mätas ut för betalning av sambo 2:s skuld till kronofogden.

Hoppas att du får behålla din RÄSERBIL!

Tack för svaret, jag har googlat lite, kan man som sambos skriva något som liknar äktenskapsförord utan att jag måste gifta mig?

För RÄSERBILEN är min, men jag är orolig att jag får betala sambons skuld med den.

Om det har någon betydelse så har den stått skriven på mig sedan inköpet, så vi har inte byt ägare på den inom familjen.
Citera
2012-11-09, 20:07
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesus-maria
Tack för svaret, jag har googlat lite, kan man som sambos skriva något som liknar äktenskapsförord utan att jag måste gifta mig?

För RÄSERBILEN är min, men jag är orolig att jag får betala sambons skuld med den.

Om det har någon betydelse så har den stått skriven på mig sedan inköpet, så vi har inte byt ägare på den inom familjen.

1. Det går att upprätta ett samboavtal där ni kan avtala om att egendom ska vara vardera sambos enskilda egendom men det är inte blott så enkelt att undkomma kronofogden. Det finns en rad regler som är till för att förhindra att egendom dras undan från kronofogden. Orkar inte dra allt för dig (någon kanske kan fylla i).

2. Om du tänker logiskt förstår du att det inte kan vara så enkelt som att skriva ett avtal. Tror du att kronofogden någonsin skulle kunna mäta ut något då? Exempel: Kalle äger en bil värd 50 000. Kalle hamnar i ekonomiska problem och kronofogden vill mäta ut Kalles bil. Kalle skriver ett avtal med sin mamma där han överlåter bilen till henne. Kronofogden blir tomhänt.

3. Gör kronofogden anspråk på räserbilen så använd de argumenten som jag försåg dig med i mitt förra inlägg. Du står som köpare, du betalade för bilen, du är betalningsskyldig för eventuellt billån.
Citera
2012-11-11, 05:54
Medlem
Hum, jag bara kastar in min fem cent här.

Enskild egendom är sådant som du har köpt till dig själv för att använda själv. Gemensam egendom är sådant som har förvärvats för gemensam användning.

Att du har betalt för bilen eller att den står registrerad på dig är egentligen inte intressant men det kan vara en indikator i rätt riktning.

Eftersom det kan anses vara osannolikt att det bara är du i en familj som har dragit nytta av bilen så kan det kanske bli en bedömningsfråga. Har du till exempel kört runt era gemensamma barn i bilen? Fraktat hem det gemensamma Ikea-bordet i bakluckan?

Det kan nog vara läge att kontakta någon i verkligheten juridiskt sakkunnig här. Kanske tänka på alternativa lösningar? Betala sambons skuld? Avbetalningsplan hos KF? Skriva bilen på mamma ett tag och hoppas på att KF inte upptäcker det?

Är det frågan om en hobbybil som du har pressat runt på Anderstorp på onsdagskvällarna så är den ju glasklart din. Det lär väl inte vara särskilt svårt att övertyga KF om det.

Ring och fråga KF vettja! (Ge dom inte ditt riktiga namn!)
Citera
2012-11-11, 16:08
Medlem
Enskild egendom respektive samboegendom/giftorättsgods har ingen betydelse för utmätningsfrågan. Det har enbart betydelse vid bodelning. Den som är lite om sig och kring sig gör ibland bodelning under äktenskapet och skiftar all egendom på den make som är mindre utsatt för fordringsrisker, som då är civilrättslig ägare till denna. Då egendomen fortfarande är giftorättsgods blir ju dock bodelningen om äktenskapet upphör ändå 50/50, men egendomen är (ofta) skyddad vid den andra makens insolvens.
Den som är en idiot skriver efter denna bodelning ett äktenskapsförord av innebörden att allt ska vara enskild egendom, vilket inte har någon betydelse för utmätningsfrågan men däremot en jäkla betydelse vid äktenskapets upplösning.

KFM kan bara utmäta gäldenärens egendom. KFM kan inte utmäta latenta giftorättsanspråk. Sen finns det vissa presumtionsregler, men dessa är just bevisregler. Kan du bevisa att du är civilrättslig ägare till viss egendom kan den inte utmätas för din partners skulder (även om man av bevisskäl bör vara försiktig med att bo med ett KFM-vrak).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in