Citat:
Ursprungligen postat av jesus-maria
Tack.
Har jag tolkat det rätt då, jag behöver inte oroa mig för min bil ?
Den är betald med pengar från mitt konto, är skriven på mig, förvisso inköpt under vårt sambo-förhållande.
Alltså denna bil är ingen svensson bil så jag är verkligen rädd om den.
Om jag vill vara riktigt hundra procent säker, kan man skriva något dokument/avtal som skyddar mig ?
Juridik är inte min grej, så jag är tacksam för alla svar, förklara för mig som om jag vore fem år.
1. Eftersom ni är sambos ("varaktigt sammanbor under äktenskapsliknande förhållande") utgår kronofogden från att den egendom ni har, exempelvis dina bilar, tillhör din sambo ("anses gäldenären som ägare till egendomen").
2. För att bryta detta antagande måste det göras sannolikt att ni antingen äger bilen/bilarna tillsammans, eller ännu bättre, att det är du som är ägare. ("om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan.")
3. I slutändan handlar det alltså om att en utredning får göras angående ägandefrågan. Det är alltid svårt att sia om utgången i ett enskilt fall. Till stöd för din sak kan du läsa rättsfallet NJA 1984 s 375 där omständigheterna att Sambo 1 stod som köpare på köpekontraktet till en fritidsbåt, samt var ansvarig för betalning av det lån som till viss del finansierade båtköpet, gjorde att båten inte kunde mätas ut för betalning av sambo 2:s skuld till kronofogden.
Hoppas att du får behålla din RÄSERBIL!