2012-11-07, 18:05
Medlem
bastoremix55s avatar
Fick en fråga i företagsekonomin. "Kan företag skapa ett behov?". Kom att fundera lite kring det. Egentligen behöver ju inte något av det vi har, företagen kommer bara på bekvämligheter vi inte behöver. Företag lurar oss alltså att vi behöver dessa saker, trots att vi inte har någon nytta alls av det som de säljer till oss?! Så frågan till er smarta flashbackare som lyckas svara på detta är, stämmer det att företagen kan skapa ett behov? Och i så fall på vilket sätt? Och vilka metoder används för att "lura" oss?

Om tråden ligger fel får gärna MOD flytta den.
Citera
2012-11-07, 18:10
Medlem
hakkemans avatar
Är inte det lite hela grunden i marknadsföring? Lura på folk saker som de inte behöver.
Citera
2012-11-07, 18:12
Medlem
Apple är ju ett bra exempel.
Dom släpper nya versioner av alla deras prylar med jämna mellanrum, och folk blir ju som tokiga och "bara måste byta/uppgradera".
Citera
2012-11-07, 18:42
Medlem
Definitionen av att lura är väl att vilseleda? Om jag skapar ett upplevt behov, "åh jag måste ha en X", så är det inte det att lura dig så länge du får vad du förväntar dig.
Citera
2012-11-07, 19:14
Medlem
sympats avatar
Tycker det är ganska uppenbart att företag lurar människor. Är förmodligen lika bra att hålla sig så långt borta från dessa som man kan! Tänk bara alla de gånger du har råkat ut för att företag har kommit hem till dig och med våld försökt stjäla dina resurser eftersom du inte har nyttjat dig av deras tjänster.
Citera
2012-11-07, 19:21
Medlem
Blommandagens avatar
Jag tror inte företag kan skapa behov. Jag tror att det är väldigt få produkter som finns idag som inte en stenåldersman skulle se åtminstone lite nytta med. Från självklara produkter som bilar, alkohol och datorer till rätt meningslösa saker som mascara och TV-shopmagtränare. Om sedan träningsapparaten lyckas uppfylla behovet det såldes för att uppfylla låter jag vara osagt... Det kan diskutera huruvida behovet av "status" skapas, men jag hävdar att människor alltid har ägt saker som ger status, och att marknadsföra dyra klockor och liknande handlar mer om att ge produkten en statusstämpel än att skapa ett behov.
Citera
2012-11-07, 19:40
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sympat
Tycker det är ganska uppenbart att företag lurar människor. Är förmodligen lika bra att hålla sig så långt borta från dessa som man kan! Tänk bara alla de gånger du har råkat ut för att företag har kommit hem till dig och med våld försökt stjäla dina resurser eftersom du inte har nyttjat dig av deras tjänster.

Det är mycket uppenbart och dom flesta är medvetna om det men låter sig luras ändå för det är enklare att låta andra bestämma vem man ska vara, hur man ska klä sig, vad man ska köpa och äga.
Egentligen så lurar vi ju oss själva när vi går på myten om att prylar ger nån form av status i andras ögon och företagen passar givetvis på tjäna så mycket som möjligt på att tillgodose den efterfrågan vi har på statusprylar. Enkel matematik.
Det är enkelt att simma med strömmen och dom flesta gör det.
Citera
2012-11-07, 19:46
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny4Tid3r
Det är mycket uppenbart och dom flesta är medvetna om det men låter sig luras ändå för det är enklare att låta andra bestämma vem man ska vara, hur man ska klä sig, vad man ska köpa och äga.
Egentligen så lurar vi ju oss själva när vi går på myten om att prylar ger nån form av status i andras ögon och företagen passar givetvis på tjäna så mycket som möjligt på att tillgodose den efterfrågan vi har på statusprylar. Enkel matematik.
Det är enkelt att simma med strömmen och dom flesta gör det.

Fast behovet av status är ju naturligt, och något de flesta människor känner. Företagen kanske "lurar" i dig att just deras produkt ger status, men behovet har alltid funnits.
Citera
2012-11-07, 19:49
Medlem
det räcker väl med att se all skit som är på TV reklamen för att förstå att dom skapar ett behov
Citera
2012-11-07, 20:06
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Allt som finns runt oss är ju inte nödvändigt. Vi måste gå tillbaka till stenåldern för att komma till en tid där det som var absolut nödvändigast producerades.
Citera
2012-11-07, 20:26
Medlem
bastoremix55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Jag tror inte företag kan skapa behov. Jag tror att det är väldigt få produkter som finns idag som inte en stenåldersman skulle se åtminstone lite nytta med. Från självklara produkter som bilar, alkohol och datorer till rätt meningslösa saker som mascara och TV-shopmagtränare. Om sedan träningsapparaten lyckas uppfylla behovet det såldes för att uppfylla låter jag vara osagt... Det kan diskutera huruvida behovet av "status" skapas, men jag hävdar att människor alltid har ägt saker som ger status, och att marknadsföra dyra klockor och liknande handlar mer om att ge produkten en statusstämpel än att skapa ett behov.
Företagen får ju oss att kanske tro att vi behöver något, om vi köper det då, har de inte skapat ett behov??
Citera
2012-11-07, 20:27
Medlem
greewzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastoremix55
Fick en fråga i företagsekonomin. "Kan företag skapa ett behov?". Kom att fundera lite kring det. Egentligen behöver ju inte något av det vi har, företagen kommer bara på bekvämligheter vi inte behöver. Företag lurar oss alltså att vi behöver dessa saker, trots att vi inte har någon nytta alls av det som de säljer till oss?! Så frågan till er smarta flashbackare som lyckas svara på detta är, stämmer det att företagen kan skapa ett behov? Och i så fall på vilket sätt? Och vilka metoder används för att "lura" oss?

Om tråden ligger fel får gärna MOD flytta den.

Jag tycker McDonalds är ett bra exempel på företag som har skapat behov hos människor. Finns ju hur många som helst som måste äta där varje dag. Kolla alla fetisar i USA!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in