2012-11-07, 15:14
Medlem
PseudonymouZs avatar
Tycker att Modsen borde börja summera stora trådar i större utsträckning än de gör idag. Alltså, ta en tråd som denna:

https://www.flashback.org/t1751190

Vem orkar gå igenom 64 sidor för att få klarhet? När tråden startades visste man ingenting, senare har saker framkommit, varför inte summera detta i första inlägget så att läsaren kan få en överskådlig bild av vad man kommit fram till dittills?

Jag vet att man i vissa fall gör detta, men jag tycker att det sker på tok för sällan.

På så vis slipper vi drivor med inlägg av karaktären "kan någon uppdatera/tala om vad detta handlar om? på sid 1052...
Citera
2012-11-07, 15:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tycker att vi, som inte har några egentliga sysslor här, borde hjälpas åt att sammanfatta.
Citera
2012-11-07, 15:21
Medlem
PseudonymouZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tycker att vi, som inte har några egentliga sysslor här, borde hjälpas åt att sammanfatta.

Tycker inte jag. Modsen står för underhållningen av forumet samt kvaliteten på trådarna. De jobbar med service helt enkelt. En tråd blir inte bättre bara för att någon "som inte har något att göra" summerar varje fall på var tionde sida. Modsens arbete är självpåtaget så jag tycker att vi skall ställa högre krav på dem om möjligt. Det är även irriterande att se alla dessa inlägg av typen "kan någon berätta vad detta handlar om". Läser läsaren igenom alla 100 sidor lär han få klarhet, men varför då? De kan ju skötas smidigare.
Citera
2012-11-07, 15:37
Medlem
Joomlas avatar
Ett vanligt jobb är också självpåtaget. Arbetsgivaren kan ställa krav på den anställde eftersom att denne är avlönad. Du kan däremot inte ställa krav på någon som jobbar gratis för syftets skull. Moderatorerna står för att reglerna följs, inte för underhållet (det gör administratörerna).

Citat:
Ursprungligen postat av PseudonymouZ
Läser läsaren igenom alla 100 sidor lär han få klarhet, men varför då? De kan ju skötas smidigare.
Hur skulle det skötas smidigare tänkte du då? Antingen låter man en insatt medlem med egetintresse för en stor tråds summera den (och låta en moderator redigera in sammanfattningen i trådstarten) eller så tvångsfördelar du alla aktiva stortrådar på en grupp på 120 människor, som inte nödvändigtvis har intresse för den specifika tråden. Var tror du kvaliteten blir lägst?
Senast redigerad av Joomla 2012-11-07 kl. 15:39.
Citera
2012-11-07, 15:48
Medlem
micro113s avatar
Varför skulle en moderator orka läsa alla de där sidorna som DU inte orkar läsa?

Dessutom alla trådar som växer och inte bara den DU råkar vara intresserad av?
Citera
2012-11-07, 15:59
Medlem
vivalarevolucions avatar
Det sker ju av moderatorer hela tiden. Det exemplet du tog upp verkar ingen riktigt brytt sig om. Vill man ha en sammanfattning är det bara och kontakta mod och fråga om det är på gång, eller varför inte sammanfatta tråden själv och servera det i ett fint litet PM med en vädjan om en sammanfattning i trådstarten.

Om trådstarten innehåller rikligt med text kanske inte en explicit sammanfattning får plats med tanke på maxgränsen på 10000 ord (eller var det tecken?). Då kan det vara på plats att skriva den i ett inlägg istället och be en moderator infoga en länk i trådstarten.
Citera
2012-11-07, 16:21
Medlem
Citat:
Modsen står för underhållningen av forumet samt kvaliteten på trådarna.

Svar nej, det är du som användare som står för underhållningen såklart. Det finns kvalité i trådar, om dom idag kanske är färre, som inte är moderatorernas förtjänst.
Citera
2012-11-07, 16:31
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Tycker inte jag. Modsen står för underhållningen av forumet samt kvaliteten på trådarna. De jobbar med service helt enkelt. En tråd blir inte bättre bara för att någon "som inte har något att göra" summerar varje fall på var tionde sida. Modsens arbete är självpåtaget så jag tycker att vi skall ställa högre krav på dem om möjligt. Det är även irriterande att se alla dessa inlägg av typen "kan någon berätta vad detta handlar om". Läser läsaren igenom alla 100 sidor lär han få klarhet, men varför då? De kan ju skötas smidigare.
Du har fel. Kvalitén på forumet bestäms av medlemmarna, inte en handplockad grupp av de samma. Alla medlemmar (moderatorer är medlemmar med extra knappar och räknas således in i gruppen medlemmar) är ansvariga för att forumet håller så hög kvalité som möjligt. Det finns tack och lov ett antal driftiga medlemmar som skriver sammanfattningar. Vill man skriva (eller har skrivit) en sammanfattning så är det bara att PM:a valfri moderator i forumet där tråden huserar så läggs den in i trådstarten.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2012-11-07 kl. 16:34.
Citera
2012-11-07, 16:47
Medlem
Combots avatar
Jag lämnar ett konstruktivt förslag. Så får vi se om det bär.

Skapa en mall och lägg synligt, så att mallen är lätt att hitta för alla.

När trådar börjar spåra ur i storlek, så kan valfri användare kopiera och fylla i mallen
och sedan meddela en moderator i det delforumet. Eller om någon moderator själv
känner för att fylla i mallen. Moderatorn lägger sedan den ifyllda mallen i trådstarten.

Mallen är medvetet enkelt uppbyggd och innehåller svar på det centrala i tråden.

Förslag till mall: (de termer jag har valt i exemplet kan bytas ut mot
mer generella termer. Men bara för att ge en hint).

-----------------------------------

A. Brottsoffer:

B. Gärningsperson/personer:

C. Plats för brott:

D. Tidpunkt för brott:

E. Kort beskrivning av viktig utveckling i tråden:

(alternativt) F. Kort beskrivning av det i nuläget mest
angelägna i tråden:

Denna mall är ifylld av [användarnamn]

Inlagd av [moderator] [datum / tid]

------------------------------------------

Vad är då fördelen med en mall, kontra att inte ha det?
Jag tror att många skulle vara mer benägna att fylla i en mall, för att göra
en sammanfattning.

Som det är idag känns det stort och jobbigt att skriva en sammanfattning och
det görs ganska sällan.

Psykologiskt är det alltid lättare att göra något när man har en klar uppfattning
om vad som ska göras, dvs fylla i en relativt enkel mall.

Synpunkter?
Citera
2012-11-07, 17:14
Medlem
BenAsslicks avatar
Personligen tycker jag att första inlägget alltid ska gå att redigera (eller åtminstonde ska TS kunna lägga till info till första inlägget) så man kan få till vettiga, uppderade informationstrådar (tex FAQs och samlingstrådar gjorda av användare).

Är så ledsamt att behöva läsa igenom en hel jävla tråd bara för att få en helhetsbild om, säg, progressen för att spel eller liknande.
Citera
2012-11-07, 18:34
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Personligen tycker jag att första inlägget alltid ska gå att redigera (eller åtminstonde ska TS kunna lägga till info till första inlägget) så man kan få till vettiga, uppderade informationstrådar (tex FAQs och samlingstrådar gjorda av användare).
Problemet med att låta trådstarten vara redigerbar, är att information då lätt kan raderas, t.ex. om TS har skrivit något kontroversiellt och sedan ångrar sig i efterhand, trots att tråden i sig är intressant.

Om det däremot är möjligt att lägga till information i startinlägget utan att kunna radera den information som stod där från början, låter det som en bättre idé. Dock är det i sådana fall viktigt att det syns vad som är originalinlägg och vad som är tillägg/sammanfattning.
Citera
2012-11-07, 19:06
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Problemet med att låta trådstarten vara redigerbar, är att information då lätt kan raderas, t.ex. om TS har skrivit något kontroversiellt och sedan ångrar sig i efterhand, trots att tråden i sig är intressant.

Om det däremot är möjligt att lägga till information i startinlägget utan att kunna radera den information som stod där från början, låter det som en bättre idé. Dock är det i sådana fall viktigt att det syns vad som är originalinlägg och vad som är tillägg/sammanfattning.

Jo, men det är ju inte svårare än att lägga till en linje vid varje tillägg tex såhär:

Tillagt den dag/månad/år av *användare*
-----------------------------------------------------------------------

Bladibladiblah
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in