Citat:
Ursprungligen postat av magicz91
Men jag har fått i uppgift att skriva analys endast på denna novellen
och därav kan jag inte uttrycka mig att huvudpersonen är en kvinna då det inte framgår tydligt, finns ju flera drag som tyder på att det kan vara en man :S
Det är just det som är meningen, se det som en studie i "utjämning" av genusperspektiv. Jag skulle kalla karaktären för kvinna, inte minst kanske av anledningen att det är skrivet utav en, men gör din analys baserat på precis hur du tolkar den.
Kan du inte ringa in endast ett specifikt kön (vilket är fullt förståeligt) så låter du bara bli, men det vore väl lite inkonsekvent på en akademisk nivå med tanke på vilka tvåkönade attribut och diverse andra aspekter som redogörs för.. Och att kalla denne för androgyn vore inte heller riktigt passande, om inte ett gediget utvecklande (både sinnligt och fysiologiskt) kommer fram.
Har du inte fått några som helst riktlinjer eller ens antydningar på vad du kan reflektera kring så vet jag inte om uppgiften ens från början var rätt för dig.
edit: Anledningen till varför jag reagerat i tråden är för att jag personligen inte skulle ha använt ord som "hen", och antar att jag undermedvetet vill sprida den principen. Men skriv som du vill..