2016-02-18, 16:17
Medlem
Ostrobothnias avatar
Jeb som var så glad då brorsan snackade publiken glad åt honom, så kommer dumma Nikki och endorsar snorvalpen Rubio. Jeb såg ut som en försmådd älskare efteråt
Citera
2016-02-18, 18:55
Bannlyst
Kort utdrag ur en tidningsartikel från igår om de senaste dagarnas rabalder.

De hölls två olika forum under onsdagskvällen där kandidaterna fick frågor och där publik närvarade. Den ena på MSNBC där bara Trump närvarade. Den andra på CNN med senatorn Ted Cruz från Texas, senatorn Marco Rubio från Florida och Ben Carson. Dessa forum hölls under sluttampen av några av de mest hektiska dagarna i det republikanska racet. Trump och Cruz låg i ett politiskt skyttegravskrig med varandra över ett brev som Trumps kampanj skickat till Cruz kampanj angående en av Cruz kampanjer och med en uppmaning att backa i frågan och ta tillbaka annonsen.

Cruz svarade att han inte tänker dra tillbaka annonsen och utmanade Trump att verkställa de hot som Trump de senaste dagarna sagt att han ska göra, nämligen att stämma Ted Cruz.
Detta gräl överträffades dock av det överraskande meddelandet att guvernör Nikki R. Haley, republikan från South Carolina, stödjer Marco Rubio, vilket kommer få en positiv inverkan på Rubios kampanj nu när det är tre dagar kvar till valet.
Detta beslut om stödjande till Rubio var ett nederlag för Bush som uppenbarligen påverkades av tillkännagivandet och såg besviken ut på ett på ett möte under dagen. Samtliga av dessa fyra kandidater hoppas få en topp tre placering.

http://www.nytimes.com/politics/firs...outh-carolina/
Citera
2016-02-18, 20:40
Medlem
Socialkonservativs avatar
Såg Rubios utfrågning i CNN. Bland det bästa jag sett en politiker prestera på mycket länge. Återstår att se hur hans insats påverkat opinionen.
Citera
2016-02-19, 13:09
Medlem
Hogdals avatar
Ytterligare en poll från WSJ/NBC som sticker ut. Återigen en poll där Trump ligger lägre och Cruz ligger högre än i övriga polls, denna för SC:

Trump 28
Cruz 23
Rubio 15
Bush 13
Kasich 9
Carson 9

De släppte en nationell poll som gick stick i stäv med andra polls och satte Cruz överst. När de återigen får samma tendens i resultaten i en lokal poll börjar det verka tendentiöst...

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/donald-trump-s-lead-slashed-south-carolina-poll-n521101
Citera
2016-02-19, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ytterligare en poll från WSJ/NBC som sticker ut. Återigen en poll där Trump ligger lägre och Cruz ligger högre än i övriga polls, denna för SC:

Trump 28
Cruz 23
Rubio 15
Bush 13
Kasich 9
Carson 9

De släppte en nationell poll som gick stick i stäv med andra polls och satte Cruz överst. När de återigen får samma tendens i resultaten i en lokal poll börjar det verka tendentiöst...

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/donald-trump-s-lead-slashed-south-carolina-poll-n521101

Den här OU är gjort av en annan OI, nämligen The Marist Poll.
Dessutom brukar Trump ligga lägre i telefonmätningar.
WSJ/NBC nämner också att "All other recent public polling in South Carolina has shown Trump with a strong double-digit lead in the state."
Citera
2016-02-19, 15:29
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Den här OU är gjort av en annan OI, nämligen The Marist Poll.
Dessutom brukar Trump ligga lägre i telefonmätningar.
WSJ/NBC nämner också att "All other recent public polling in South Carolina has shown Trump with a strong double-digit lead in the state."
ARG är också telefonare, där är gapet 21 procentenheter. FOX, Monmouth, CNN och Bloombergs pollare kör också live telephone som metod. Det är snarare viktningsdata som skiljer, om de inte har något metodfel.
Citera
2016-02-19, 18:09
Medlem
Y2Ws avatar
Jag vet att Trump inte ens lagt en tiondel av vad Bush lagt i pengar än så länge. Men hur ser den andra fördelningen ut? Finns det någon seriöst kandidat som lagt mindre pengar på valet än Trump (som ju lägger sina egna pengar tillskillnad från de andra)?
Citera
2016-02-19, 19:07
Medlem
Madagascars avatar
Kanske en icke-nyhet men idag ska det faktiskt vidtas något slags rättsliga åtgärder avseende påståendena att Cruz inte är en "natural born citizen".

http://www.krem.com/news/politics/chicago-court-to-hear-case-to-knock-ted-cruz-off-ballot/49042025

Det kan var intressant att veta att frågan om "natural born citizen" har väckts flera gånger tidigare mot kandidater i tidigare val. Men HD har aldrig dömt i frågan så det är fortfarande oklart vad som gäller.
Citera
2016-02-19, 19:14
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag vet att Trump inte ens lagt en tiondel av vad Bush lagt i pengar än så länge. Men hur ser den andra fördelningen ut? Finns det någon seriöst kandidat som lagt mindre pengar på valet än Trump (som ju lägger sina egna pengar tillskillnad från de andra)?

Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men jag har för mig att Kasich ligger rätt nära Trump i utgifter.
Citera
2016-02-19, 22:49
Medlem
bernad_laws avatar
Mycket intressant undersökning från Opinion Savvy, och undersökningen är gjord den 18 och 19, och har därmed fångat upp de senaste förändringarna:

Trump: 26,9
Rubio: 24,1
Cruz: 18,8
Bush: 10,6
Carson: 8,2
Kasich: 7,5

Bland andrahandsvalen har Trump bara 9,8 och det är lägre än någon annan kandidat. Om detta skulle bli slutresultatet så kan vi vara relativt säkra på att Rubio kommer bli Republikanernas kandidat.

http://opinionsavvy.com/wp-content/uploads/2016/02/OS-SC-2.19.16-Toplines.pdf
Citera
2016-02-20, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mycket intressant undersökning från Opinion Savvy, och undersökningen är gjord den 18 och 19, och har därmed fångat upp de senaste förändringarna:

Trump: 26,9
Rubio: 24,1
Cruz: 18,8
Bush: 10,6
Carson: 8,2
Kasich: 7,5

Bland andrahandsvalen har Trump bara 9,8 och det är lägre än någon annan kandidat. Om detta skulle bli slutresultatet så kan vi vara relativt säkra på att Rubio kommer bli Republikanernas kandidat.

http://opinionsavvy.com/wp-content/uploads/2016/02/OS-SC-2.19.16-Toplines.pdf
Nope.
Det var t.ex. så att 40% av Cruz väljare har Carson som andrahandsval och vice versa. Men om ingen av dessa kandidater är med, går de till Trump. Det är bara ett hypotetiskt exempel.
Citera
2016-02-20, 11:42
Medlem
Continental Ops avatar
Har kollat på CNN town hall med Carson/Rubio/Cruz igår.

Mitt intryck är att Rubio sköter det där rätt bra och borde ha fått lite fler nya röster. Han är lite mekanisk och snabb (uppenbart inrepeterat) ibland kan jag tycka dock. Carson är lite rolig men det är slöseri med tid att kolla mer på honom.

Cruz var det som var roligast och mest sevärt och intressant för någon som inte bor i USA. Han framstår inte som en sympatisk person ens i det där sammanhanget. Jag undrar faktiskt om han är riktigt frisk eller om han har växt upp i någon högerkonservativ sekt. Som jag ser det är han skräckscenariot, vinner han valet kommer rural-america och jorden vara en otrevligare plats om fem år. Det var den ena principexcellerande tiominuterslånga utläggningen efter den andra på frågor som en normal person hade kunnat besvara på två minuter. Var det inte en lite tryckt stämning i studion oxå eller inbillar jag mig?

Den där självrättfärdiga tonen han har när han argumenterar för att det närmast är självklart att Obama inte ska nominera någon domare precis som om det är nån slags naturrätt som tillkommer republikanerna och alla som vill tolka konstitutionen som om det fortfarande är 1800-talet är oerhört kul särskilt mot bakgrund av att han är Ivy league jurist och mkt väl vet att det där bara är bullshit.

Det här fenomenet med republikaner som kritiserar etablissemanget i Washington pga. att det inte händer nåt (trots att de själva stoppar allt i kongressen sedan en lång tid tillbaka) blir extra tydligt när de basunerar ut att de minsann ska stalla detta oxå.

Det vore intressant att veta hur vanliga amerikaner uppfattar honom alltså för jag tycker han är riktigt obehaglig.

Ska man säga nåt trevligt om honom är det väl att han är väluppfostrad och uppför sig som folk under debatterna men det är ju för att han kastar skiten genom kampanjer istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in