2005-04-13, 14:29
Medlem
Jag upplever inte att jag känner mig mätt om inte måltiden är allsidig. De måste minst ingå tre "ingrediensblock" för att jag skall uppleva en måltid som komplett. Exempelvis Kött, potatis och sås, helst skall det också ingå lite sallad eller kanske kokta grönsaker.

Har vid några tillfällen i mitt liv levt kortare perioder medmänniskor som tex är nöjda med korv och makaroner, efter en tid på sådan diet börjar jag känna mig svag och illa till mods (lite nedstämd är kanske rätt ord). Hur ser en komplett måltid ut för dig?
Citera
2005-04-13, 14:33
Medlem
FetFulElaks avatar
En riktigt KOMPLETT måltid ska innehålla förrätt, varmrätt, efterrätt. Goda drycker såsom vin, öl och snaps. Avrundas med kaffe, cognac och en cigarr.

I vardagen ska den under alla omständigheter innehålla kött, resten kan variera..
Citera
2005-04-13, 14:34
Medlem
det är ju iofs sant, men jag brukar ju inte trycka i mig en trerätters måltid på lunchen mitt i veckan. Men du har helt rätt annars tycker jag, om man bortser från cigarren.
Citera
2005-04-13, 15:05
Medlem
jols avatar
prioriteringslista:
1 "kött"
1 pasta/potatis/ris/liknande
1½ grönsaker(och/eller meningslös sallad/gurka/tomat)
2 dryck till det
2 "bröd"
2 ketchup/sås/krydda/dressing
3 efterrätt
4 förrätt
Citera
2005-04-13, 15:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kött (protein, kan ersättas med fisk eller kyckling) + kolhydrater (potatis, pasta, ris) + dryck (vätska).

Grönsaker kan vara trevligt, liksom sås - men inte nödvändigt.
Efterrätt nästan aldrig.
Citera
2005-04-13, 15:16
Bannlyst
En måltid skall bestå av en redig tallrik med mat (exempelvis kött, tillbehör som potatis ris mm och eventuell sås) vidare är det ett måste med någon typ av bröd och sallad. Drycken kan variera beroende på tidpunkt och tillfälle. En efterätt är inte ett måste, men det är alltid trevligt med kaffe och något extra till.
Citera
2005-04-13, 15:17
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Kött (protein, kan ersättas med fisk eller kyckling) + kolhydrater (potatis, pasta, ris) + dryck (vätska).

Grönsaker kan vara trevligt, liksom sås - men inte nödvändigt.
Efterrätt nästan aldrig.
Va f-n. Det där var ju mitt inlägg.

Jaja, skriver under på det Bussigryss skrev.
Stämmer mycket väl in på undertecknads uppfattning.
Citera
2005-04-13, 15:19
Medlem
Cigarren!
Citera
2005-04-13, 23:25
Medlem
Villons avatar
"Mat" förvandlas som genom ett trollslag till en "måltid" om man adderar en schysst sås och ett gott bröd till grundgrejerna.
Citera
2005-04-14, 05:40
Bannlyst
Jag reagerar direkt på att såsen hamnar långt ned på listan och finner detta mycket konstigt. Har ni inte hört om jägaren som inte brydde sig om att han missade älgen när han sköt(?), men det gjorde inget sade han för det är ändå såsen som är god..

Och visst är det så, det är ju i såsen som smaken blir att sitta, kött smakar ju inte speciellt mycket för sig men med sås blir det ju smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in