• 2
  • 3
2005-04-15, 13:45
Medlem
Tycker själv att jag är riktigt duktigt på att laga mat, men det har liksom aldrig "dugt" åt min man.
Och hur roligt är det att laga, när den andre tar myggportioner och äter sig mätt på mackor till kaffet efteråt?
Så jag har i princip lagt av med att laga, utom när jag har kompisar hemma, eller är ensam med barnen.

Han lagar det mesta av maten. Dock tycker jag inte att han är riktigt lika fantastisk i köket som han själv tycker (ha ha ), men det håller jag tyst om.

I största allmänhet så tycker jag det är jättesexigt med människor som gillar att laga mat.
De kan liksom "ta hand" om sig själv och skapa en bra miljö för sig. Mycket sympatiskt.
Citera
2005-04-15, 15:41
Medlem
KaneAndKennys avatar
... själv är jag rätt utpräglad mat-fascist och ser faktiskt ner lite grann på vuxna människor (både killar och tjejer) som inte kan laga hyfsat bra och varierad mat. För mig tyder det på allmän fumlighet & inkompetens, omogenhet, lathet eller bara ett skrämmande ointresse för något så viktigt som mat. Inget precis som jag skulle värdera högt hos en partner, även om det förstås inte är den viktigaste egenskapen.

Märkligt nog känner jag mycket fler tjejer som är kassa i matlagning än killar. Killarna verkar i allmänhet ha fattat att det här med att klara sig fint själv i köket är ett tecken på duglighet och oberoende, medan en del tjejer verkar trivas i rollen som menlösa köks-våp...

Kanske är det en reaktion mot traditionella könsroller där kvinnan står vid spisen, men resultatet blir ju bara värdelöst käk....
Citera
2005-04-15, 15:51
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneAndKenny
Märkligt nog känner jag mycket fler tjejer som är kassa i matlagning än killar. Killarna verkar i allmänhet ha fattat att det här med att klara sig fint själv i köket är ett tecken på duglighet och oberoende, medan en del tjejer verkar trivas i rollen som menlösa köks-våp...

Kanske är det en reaktion mot traditionella könsroller där kvinnan står vid spisen, men resultatet blir ju bara värdelöst käk....

En av de kanske mest outslitliga moderna myterna är ju att kvinnor skulle vara så in i vassen duktiga (och mycket duktigare än män) på att laga mat. Bland de tjejer och killar jag känner är de definitivt inte så, snarare tvärtom.

Sedan kan man ju kasta ett öga på den professionella matlagningen. I de allra allra flesta fallen är stjärnkrögare och mästerkockar män. Slump? Knappast Fötryckande patriarkat? Ytterst osannolikt.
Samtidigt som man kan fråga sig vem som står och lagar maten i skolköken? Mattanter, just det! Vad tyckte ni om maten i skolan? Antagligen lika smaskig som på Bon Lloc eller Franska matsalen?
Trodde inte det (Och ja, en duktig kock KAN laga soppa på en spik)...och det som återstår är det föga förvånande svaret att män skulle vara bättre på att laga mat.
Citera
2005-04-15, 15:51
Medlem
Det är klart att det är trevligt om hon kan laga mat men det ä inte direkt ett krav. Jag menar hon kan väl alltid lära sig..
Citera
2005-04-16, 01:07
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhcc
Det är klart att det är trevligt om hon kan laga mat men det ä inte direkt ett krav. Jag menar hon kan väl alltid lära sig..

Det är ganska tråkigt att käka det hon ska lära sig på.
Garanterat!
Tog för mig att lära en kvinna att laga mat, lång tid tog det och en hel del vidriga rätter blev det att äta.
Enklast är det att hitta någon som har åtminstone ett skapligt matintresse och inte käkar bara godis och andra onyttigheter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in