2012-11-07, 20:09
Medlem
Det torde vara förmågan att dra slutsatser. Att dra en slutsats från tidigare känd information, att spå framtiden.
Citera
2012-11-15, 13:12
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenderMeddle
Kort, koncist och enkelt. Vad är intelligens egentligen?
Jag skulle ge en egen hypotes, om jag hade nån som jag tyckte var vettig, men det har jag alltså inte, så jag ber er som fräckast att helt enkelt förklara hur ni ser på det... Låt oss finna svar!
Hej FenderMeddle

Ett lika kort svar är "det man mäter på ett intelligenstest".

Längre svar:

Det man mäter på intelligenstest är en individs förmåga att se ett visst logiskt samband mellan olika symboler som är uppradade, på ett sådant sätt att individen ska välja vilken symbol som är fortsättningen på en serie symboler. Detta logiska system är självklart inom specifika ramar som bestämts av specifika personer som tänker på ett visst sätt, så egentligen är IQ ett mått på i hur stor grad man tänker på samma sätt som de som har utformat IQ-testen.

Ordet intelligens har vidare kommit att användas i andra sammanhang så som t ex Social intelligens, SQ (hur väl man behärskar sociala situationer), Emotionell Intelligens, EQ (hur väl man vara inkännande med andra) samt Vistomsintelligens, WQ (hur väl man tar sig genom livet), Motorisk Intelligens, MQ (förmågan att använda sin kropp/rörelse) Här används helt enkelt begreppet intelligens som en metafor för att beskriva en kapacitet av något slag.

Hälsar Fredrik
Citera
2012-11-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddemalte
Hej FenderMeddle

Ett lika kort svar är "det man mäter på ett intelligenstest".

Längre svar:

Det man mäter på intelligenstest är en individs förmåga att se ett visst logiskt samband mellan olika symboler som är uppradade, på ett sådant sätt att individen ska välja vilken symbol som är fortsättningen på en serie symboler. Detta logiska system är självklart inom specifika ramar som bestämts av specifika personer som tänker på ett visst sätt, så egentligen är IQ ett mått på i hur stor grad man tänker på samma sätt som de som har utformat IQ-testen.

Ordet intelligens har vidare kommit att användas i andra sammanhang så som t ex Social intelligens, SQ (hur väl man behärskar sociala situationer), Emotionell Intelligens, EQ (hur väl man vara inkännande med andra) samt Vistomsintelligens, WQ (hur väl man tar sig genom livet), Motorisk Intelligens, MQ (förmågan att använda sin kropp/rörelse) Här används helt enkelt begreppet intelligens som en metafor för att beskriva en kapacitet av något slag.

Hälsar Fredrik
Är det verkligen så enkelt att definiera intelligens? Jag har själv tänkt likadant under en lång tid, men är det verkligen de som har störst logisk förmåga som är intelligentast? Min syn förändrades speciellt efter ett möte med en person som i vissa mer fria/filosofiska tankegångar är extremt skarpsynt, men knappt lyckades få G i matte B på gymnasiet (går själv sista året). Jag kom sedan in på tankegångar rörande andra delar av sinnet; kreativitet, fritt tänkande, intuition, känsla för världen omkring dig osv... på något sätt börjar jag luta mot att dessa egenskaper också bör räknas in i frågan rörande hur intelligent någon är.

Jag tycker att ifrågasättande, fritänkande, nyskapande och filosoferande är starkare tecken på ett skarpt sinne än matematik kompetens, problemlösning (gränsfall), eller att kunna peka ut nästa symbol i följden. Jag ser det fria tänkandet som nästa steg i en människas utveckling, det är här det börjar bli riktigt intressant på något sätt. Dock behöver man en logisk grund att stå på, utan en logisk grundkunskap blir ett fritänkande sinne orationellt, vilket alltså inte är vad jag tänker på. Ett öppet sinne var de barriärer som hindrar det från att förstå världen runtomkring är raserade, och det finns en stark grund av logik och världslig/"själslig" förståelse. Ett sinne som har möjligheten att se problemet för vad det är, men också vända på frågan, se genom andra, eller andras perspektiv. Dessa punkter tycker jag också skulle kunna vara kännetecken för en intelligent människa. Eller är jag ute på osäkert vatten?
Citera
2012-11-20, 23:32
Medlem
Nej, det är det inte.
Somliga tycks tro det.De avstår från de uppenbara problemen med IQ tester.
Citera
2012-11-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
För mig är det hur bra man är i att maximera sitt och de närmastes välbefinnande.

Ja, förmågan att hitta en mening i sin tillvaro och känna frid, harmoni och lycka --> de kallar jag jävligt smarta människor som fattat vad det egentligen går ut på!!
Citera
2012-11-20, 23:43
Medlem
Diridiris avatar
Min uppfattning är att intelligens är förmågan att se samband. Logiska som själsliga.
Citera
2012-11-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Om Stockholm är frågan och Malmö svaret, är intelligens E4:an.

Ja precis, vägen till lycka!! Härlig förklaring!
Citera
2012-11-20, 23:55
Medlem
Methones avatar
Citat:
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning. - Wikipedia

Främst har ju IQ varit ett mått på hur hög någons intelligens är, men på senare tid (osäker på hur länge) har även EQ räknats in som minst lika centralt i en persons intelligens. När det gäller arbetsmarknaden, skulle man kanske kunna säga att ens utbildning är ett bevis på ett visst mått av IQ, medan EQ "testas" genom arbetsintervjuer osv.

Själv anser jag att Wikipedia förklarat det bra; intelligens är förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Det kan handla om matematiska problem, men även saker som att lösa känslomässiga konflikter och förmåga till empati osv. Det sistnämnda är ju sällan något som "eftersöks" bland arbetsgivare/utbildningar osv. men det är fortfarande något som kräver en del hjärnkapacitet. Medan matematisk problemlösning kräver en viss mental kapacitet, kräver känslomässig problemlösning en annan. Är man duktig på det ena typen av problemlösning behöver man nödvändigtvis inte vara duktig på den andra.

Slutligen vill jag säga att intelligens naturligtvis är olika, beroende på vem man frågar. Frågar du utbildning och arbetsmarknad är det oftast matematiskt och logisk tänkande som värderas högt.
Citera
2012-11-21, 00:07
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenderMeddle
Är det verkligen så enkelt att definiera intelligens? Jag har själv tänkt likadant under en lång tid, men är det verkligen de som har störst logisk förmåga som är intelligentast? Min syn förändrades speciellt efter ett möte med en person som i vissa mer fria/filosofiska tankegångar är extremt skarpsynt, men knappt lyckades få G i matte B på gymnasiet (går själv sista året). Jag kom sedan in på tankegångar rörande andra delar av sinnet; kreativitet, fritt tänkande, intuition, känsla för världen omkring dig osv... på något sätt börjar jag luta mot att dessa egenskaper också bör räknas in i frågan rörande hur intelligent någon är.

Jag tycker att ifrågasättande, fritänkande, nyskapande och filosoferande är starkare tecken på ett skarpt sinne än matematik kompetens, problemlösning (gränsfall), eller att kunna peka ut nästa symbol i följden. Jag ser det fria tänkandet som nästa steg i en människas utveckling, det är här det börjar bli riktigt intressant på något sätt. Dock behöver man en logisk grund att stå på, utan en logisk grundkunskap blir ett fritänkande sinne orationellt, vilket alltså inte är vad jag tänker på. Ett öppet sinne var de barriärer som hindrar det från att förstå världen runtomkring är raserade, och det finns en stark grund av logik och världslig/"själslig" förståelse. Ett sinne som har möjligheten att se problemet för vad det är, men också vända på frågan, se genom andra, eller andras perspektiv. Dessa punkter tycker jag också skulle kunna vara kännetecken för en intelligent människa. Eller är jag ute på osäkert vatten?
hej igen

Ja så enkelt är det om du med intelligens avser ordets egentliga eller korrekta betydelse. Men sedan kan man ju, som jag skrev, förskjuta begreppet till andra egenskaper och låta det omfatta andra färdigheter och kompetenser. Det som kännetecknar en intelligent person i den mer vida betydelsen är antagligen en person som besitter hög inkännande, social och empirisk förmåga i kombination med en förmåga till djupare insikt, absratkionsförmåga, rationellt tänkande, rimlighetstänkande, analysförmåga samt lätt för att anpassa sig till olika situationer, lätt för att lära sig nya saker, bra minne samt förmåga till att kunna dra paralleller mellan olika kunskapsområden och discipliner. Vidare ingår det väl även en form av bildning, kompetens och fronesis samt sinnesförmågor så som visusparial-, auditiv-, och sensorisk förmåga i att t ex kunna anamma olika uttrycksformer inom t ex kultur- och konstarterna eller inom mer abstrakta områden så som teoretiska ämnen etc.

Här ingår då även att vara praktisk, Streetsmart samt vis, i det att kunna berömma konsekvenser av det egna handlanden samt dra slutsatser utifrån tidigare erfarenheter och abstrahera (emulera/simulera) "möjliga" framtida scenarion. Här ingår också kritiskt tänkande samt simultankapacitet etc.

Hälsar Fredrik
Citera
2012-11-21, 01:38
Medlem
variegatas avatar
Är kanske inte det lättaste att svara på... Första jag tänker på är i alla fall att intelligens är förmågan att förstå, vara medveten om saker.
Citera
2013-09-07, 12:48
Bannlyst
vad är intelligens?

Universums medvetenhet om sin egen existens,,, Leci´c 2013

fyll gärna i era tankesätt,,,
Citera
2013-09-07, 13:15
Medlem
RompeTodos avatar
...
Tänkte nog lite snävt, återkommer med något vettigare