• 1
  • 2
2012-11-09, 12:49
Medlem
Det hänger väl på vad TS menade med "en riktigt fläskig meteorit"

T ex om Vesta eller Ceres skulle sprängas loss ur sin bana pga att Bruce Willis är där och härjar och så kommer den och träffar månen. Blir väl stora bitar ejecta som träffar jorden eller?

Det är så jag tolkar "riktigt fläskig" i alla fall.
Citera
2012-11-10, 02:14
Medlem
fractal inhalers avatar
Med "Fläskig" så menar jag en smäll som rubbar månens bana så den blir typ elliptisk, alternativt att en fjärdedel av månen försvinner och ser ut som Pacman
Citera
2012-11-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fractal inhaler
Med "Fläskig" så menar jag en smäll som rubbar månens bana så den blir typ elliptisk, alternativt att en fjärdedel av månen försvinner och ser ut som Pacman

För att det du beskriver ska vara möjligt krävs en betydligt större objekt än meteoriter eller kometer. Såna objekt är ännu mer sällsyn idag och ingen som skulle kunna vara på väg hitåt har någonsin upptäckt.

Men för att svara på frågan: Ja det är klart att när man spåra meteoriter på väg till jorden så täcker man in månen på köpet. Jorden och månen ligger så nära att allt som har risk att träffa jorden har nästan lika stor risk att träffa månen och tvärtom. Du kan inte spåra den ena utan att spåra den andra.
Citera
2012-11-11, 20:11
Medlem
GalFisks avatar
Jag har funderat på om det inte i vissa fall kunde vara en lösning att knuffa en asteroid så den drämmer in i månen, ifall det finns risk att den träffar jorden. Då är man av med den, istället för att den ska komma tillbaka och kanske ställa till problem vid ett senare tillfälle.
Ifall det är praktiskt beror ju på en hel del saker, då det ofta (beroende på månens och stenens potition) behövs en mycket större knuff för att få stenen till månen än för att enbart missa jorden. Men om månen befinner sig i en gynnsam position, och om riskerna från att göra så är mindre än risken med att låta stenen flyga vidare, så vore det kanske en bra idé.
Vore ju tråkigt dock om man råkade missa månen lite grann, och dennes gravitation avböjer stenen ner på jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in