2012-11-06, 18:34
Medlem
kamelduschs avatar
Är det någon som sitter på en sådan? Behöver få reda på parametrarna och på vilket "sätt" de påverkar. En länk till varifrån vore trevlig om ni hade också

Formeln för när tåg accelererar (läs startar) om jag var otydlig.
Citera
2012-11-06, 18:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Som när allt annat accelererar gäller F=m*a, kraften=massan*accelerationen [N=kg*m/s²]

Kraften begränsas av lokets tyngd (i de fall det är lok med vagnar, annars är ju motorvagnståg rätt vanligt) mot drivande axlar och friktionstalet mellan hjul och räls. Max dragkraft är då normalkraften gånger friktionstalet, ska vi dra till med Fdmax=Fn*μ

Järnvägsfolk brukar visst snacka adhesionsvikt och jämställer där adhesion med vad jag kallar vilofriktion.
Citera
2012-11-06, 18:55
Medlem
kamelduschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som när allt annat accelererar gäller F=m*a, kraften=massan*accelerationen [N=kg*m/s²]

Kraften begränsas av lokets tyngd (i de fall det är lok med vagnar, annars är ju motorvagnståg rätt vanligt) mot drivande axlar och friktionstalet mellan hjul och räls. Max dragkraft är då normalkraften gånger friktionstalet, ska vi dra till med Fdmax=Fn*μ

Järnvägsfolk brukar visst snacka adhesionsvikt och jämställer där adhesion med vad jag kallar vilofriktion.
Adhesion var det jag letade efter, tackar!

Jo känner till att massan är proportionell mot kraften och är det jag ska visa. Vill dock ha hela formeln för att det ska se proffsigare ut kan nog googla mig härifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in