2013-02-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
S och M uttryckte nyss på tv4 nyheterna att:

De under inga omständigheter vill samarbeta med Sverigedemokraterna.

Ruskigt farlig taktik.

Utvärdering av detta? Kaos 2014? MP? M+S?
Jag såg inte inslaget och min dator kraschar när jag tittar på tv4 play av någon anledning, men sa de att de under inga omständigheter vill samarbeta med SD eller att de under inga omständigheter kan tänka sig att samarbeta med SD?

Om det var det första så betyder det ingenting, men om det var det andra så betyder det att de i värsta fall är beredda att bilda en storkoalition som i Österrike. Det är bra för SD men kan betyda döden för många av småpartierna till höger och vänster.
Citera
2013-02-09, 21:12
Medlem
Ohemulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag såg inte inslaget och min dator kraschar när jag tittar på tv4 play av någon anledning, men sa de att de under inga omständigheter vill samarbeta med SD eller att de under inga omständigheter kan tänka sig att samarbeta med SD?

Om det var det första så betyder det ingenting, men om det var det andra så betyder det att de i värsta fall är beredda att bilda en storkoalition som i Österrike. Det är bra för SD men kan betyda döden för många av småpartierna till höger och vänster.
Precis, det är en väsentlig skillnad mellan "vill inte" och "kommer inte". Denna tanke är nog inte helt främmande heller, minst en kommun i landet styrs på detta vis. Frågan är om det skulle fungera på riksplanet? Det kommer att krävas ett kompromissande utan dess like, men man tänker sig kanske att hålla ut till valet 2018 och hoppas på bättre resultat då.
Citera
2013-02-09, 22:29
Medlem
Ohemulens avatar
Jag får nog förtydliga min tidigare post, några radbyten föll bort. Det jag menade att där skulle stå var att i minst en kommun i landet så styr Moderaterna och Socialdemokraterna kommunen tillsammans och har på så vis majoritet.
Citera
2013-02-09, 22:51
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Hur ser du på att ett parti där alla i partiledningen idag är överens om att 100.000 utlänningar skall ges PUT eller TUT är tänkt att kommer överens med ett parti som vill dra ner detta kraftigt, eller är möjligen SD ett parti som endast vill trixa lite med siffrorna och få 'rätt invandring' i landet? Jag tror att SD väljare skulle bli väldigt besvikna om SD blir ett "100.000 per år parti".

Citat:
Ursprungligen postat av Ohemulen
Precis, det är en väsentlig skillnad mellan "vill inte" och "kommer inte". Denna tanke är nog inte helt främmande heller, minst en kommun i landet styrs på detta vis. Frågan är om det skulle fungera på riksplanet? Det kommer att krävas ett kompromissande utan dess like, men man tänker sig kanske att hålla ut till valet 2018 och hoppas på bättre resultat då.

Det finns olika falanger inom Moderaterna, det pågår en kamp inom det partiet säkert större än vad som syns, Moderaterna är väldigt duktiga på att hålla det inom partiet. Vissa är för mångkultur och bränd jord vissa är för Sverige och blomstrande sommarängar. Det som är viktigt är att sverigevännerna inom Moderaterna vinner för då blir det ett samarbete med SD och då sätts svenskhatare och inkvoterade som Hanif Bali på avbytarbänken. Vinner vänsterliberalerna så blir det samarbete med S alternativt samma som vi har nu om alla håller sig kvar.
Citera
2013-02-10, 00:31
Medlem
Fula Gubbens avatar
Invandringsfrågan är viktig, men inte så viktig att svensk politiks klassiska motparter bildar en krigstids-regering för att försvara en politik som har mycket tveksamt stöd hos väljarna. PK-medias löjliga överdrifter verkar ha stört analysförmågan hos somliga. Ett samarbete M + SD har redan idag ett gott stöd inom partiet och återigen, detta är viktigare än att Kleinfeldt står I TV och säger taktiska saker. Vad tror ni han ska säga, "Ja, vi skissar på en deal med SD just nu"?

Allt som sägs nu är taktik, rävspel och teater inför det som räknas, och det som räknas är inte vad man säger I media, utan vilken position man har natten efter valet.

Varje gång det blir valrörelse är det som folk glömt bort vilket fult rackarspel det är. Inget som sägs I media kan antas vara sant. Det gäller i och för sig alltid i Sverige, men extra mycket just nu.
Citera
2013-02-10, 06:12
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det ska verkligen bli ett intressant val, det verkar som om många offentliga analytiker har dragit sig för att behöva berätta vad valet kommer leda till. En koalition mellan S&M skulle vara ett riktigt skämt både som namn och i praktiken. Jag undrar till vilken grad etablerade partier kommer försöka stjäla frågan, dom är lite för inmålade i ett hörn för det nu kan man tycka

OT: Många skribenter här på Flashback borde ta sig i kragen. Sluta härleda till dagstidningarna. I den digitala världen sker det mesta av intresse på Twitter plus bloggar som avpixlat och newsmill. Gör inte tidningarna större än dom är och hjälp dom inte att hålla sitt huvud över ytan med onödiga klick nu när dom strax ska slinka ner i havet och tappa sin makt.
Citera
2013-02-10, 10:51
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Invandringsfrågan är viktig, men inte så viktig att svensk politiks klassiska motparter bildar en krigstids-regering för att försvara en politik som har mycket tveksamt stöd hos väljarna. PK-medias löjliga överdrifter verkar ha stört analysförmågan hos somliga. Ett samarbete M + SD har redan idag ett gott stöd inom partiet och återigen, detta är viktigare än att Kleinfeldt står I TV och säger taktiska saker. Vad tror ni han ska säga, "Ja, vi skissar på en deal med SD just nu"?

Allt som sägs nu är taktik, rävspel och teater inför det som räknas, och det som räknas är inte vad man säger I media, utan vilken position man har natten efter valet.

Varje gång det blir valrörelse är det som folk glömt bort vilket fult rackarspel det är. Inget som sägs I media kan antas vara sant. Det gäller i och för sig alltid i Sverige, men extra mycket just nu.

Ett samarbete mellan M och SD finns inte på kartan, det passar inte in i Reinfeldts CV.
Reinfeldt har visat åtskilliga gånger hans avsky mot SD, det är för mycket prestige i det hela nu.

För att ett samarbete skall vara möjligt, då krävs det att M har bytt partiledare.
Citera
2013-02-10, 15:09
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ett samarbete mellan M och SD finns inte på kartan, det passar inte in i Reinfeldts CV.
Reinfeldt har visat åtskilliga gånger hans avsky mot SD, det är för mycket prestige i det hela nu.

För att ett samarbete skall vara möjligt, då krävs det att M har bytt partiledare.

Självklart, det framgår också tidigare i tråden. Jag har en "gut feeling" av att Kleinfeldt och Borg kommer att lämna in i samband med valet (Borg har visst redan annonserat att han bara sitter 2 mandatperioder), och i och med detta är fältet öppet för diverse konstellationer, inklusive Sverigedemokraterna. Sitter Kleinfeldt kvar kommer det att bli kaos och troligen nyval.

Citat:
OT: Många skribenter här på Flashback borde ta sig i kragen. Sluta härleda till dagstidningarna.

Amen. Det är tröttsamt att få någon menlös ledare i DN presenterad som om det vore ett utspel från Gud Fader själv. Det som räknas är vad partierna konkret säger (och inte säger) och gör i form av förslag, samt hur väljaropinionen rör sig. Därutöver behövs inga snusförnuftiga mellanled, utom möjligen Sören Holmberg.
Senast redigerad av Fula Gubben 2013-02-10 kl. 15:12.
Citera
2013-02-10, 15:17
Medlem
P.Gs avatar
Att Borg inte ställer upp för ett tredje val är inte särskilt dramatiskt, men om Reinfeldt inte haft för avsikt att fortsätta leda moderaterna genom en tredje valrörelse så borde han väl ha tillkännagivit det vid det här laget för att ge partiet en chans att bygga nytt inför 2014?
Citera
2013-02-10, 15:20
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Att Borg inte ställer upp för ett tredje val är inte särskilt dramatiskt, men om Reinfeldt inte haft för avsikt att fortsätta leda moderaterna genom en tredje valrörelse så borde han väl ha tillkännagivit det vid det här laget för att ge partiet en chans att bygga nytt inför 2014?

Inte om Billström är tänkt efterträdare, vilket en del tror. Billström är redan central i M-bunkern och behöver inte trimmas in alls, utan kan ta över tömmarna direkt efter valet.

Kleinfeldts egendomliga filosoferande kring hur svårt det är att vinna 3 val i rad tyder i mina ögon på att han förbereder sig på ett valresultat som är något sämre än 2010, samt hans egen avgång. Dessutom verkar han vantrivas med jobbet.
Citera
2013-02-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Kan vara så att det för dagen inte finns någon naturlig efterträdare till Reinfeldt. Ett osäkert val mellan ett antal kandidater skulle kunna försätta M i oreda inför valet 2014. Skulle det dessutom inte sända ut klara signaler om att han tänker avgå oavsett valutgången?
Nja...Reinfeldt gör nog en rätt bedömning i den sits han befinner sig i just nu.
Citera
2013-02-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Inte om Billström är tänkt efterträdare, vilket en del tror. Billström är redan central i M-bunkern och behöver inte trimmas in alls, utan kan ta över tömmarna direkt efter valet.

Kleinfeldts egendomliga filosoferande kring hur svårt det är att vinna 3 val i rad tyder i mina ögon på att han förbereder sig på ett valresultat som är något sämre än 2010, samt hans egen avgång. Dessutom verkar han vantrivas med jobbet.

Om det parlamentariskt läget är sådant att en alliansregering med stöd av SD är det enda fungerande alternativet, och om Billström är beredd att ta ansvaret för en sådan regering, så vore det logiskt om Reinfeldt väljer att avgå. SD kunde då välja att lägga ner rösterna för att släppa fram Reinfeldt som statsminister, och när sedan regeringen ombildas med Billström i spetsen, efter kanske ett halvår, så kommer det till direkta regeringsförhandlingar där SD bör ställa tuffa krav.

Det vore den minst omvälvande lösningen. Om vi istället ser en S-M regering så vore det en revolution i svensk politik, med oöverblickbara konsekvenser för de båda stora partierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in