2012-11-06, 14:45
Medlem
tyrkiets avatar
Länken: http://www.aftonbladet.se/kultur/article15728777.ab

Är det bara jag som får känslan att dem på redaktionen har tävlat om vem som snabbast kunde skriva ihop en blask-artikel på kortast tid? Läser man den 2 gånger, så inser man hur desperat och förvirrad Martin Aagård, ingen sammanhang alls i artikeln.

Tror ni artikeln är att kast mot DN, för att visa dem att det inte är okej med sådana artiklar? Eller tror ni det är den vanliga, meningslösa propaganda as usual?
Citera
2012-11-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiet

Är det bara jag som får känslan att dem på redaktionen har tävlat om vem som snabbast kunde skriva ihop en blask-artikel på kortast tid? Läser man den 2 gånger, så inser man hur desperat och förvirrad Martin Aagård, ingen sammanhang alls i artikeln.

Tror ni artikeln är att kast mot DN, för att visa dem att det inte är okej med sådana artiklar? Eller tror ni det är den vanliga, meningslösa propaganda as usual?

En mycket väl underbyggd ledare av Martin Aagård mycket korrekt information bla
avseende Somaliernas utbildningsbakgrund.

Roligt att läsa hur enkelt han skickligt smular SD:s politik i bitar.
Citera
2012-11-06, 15:06
Medlem
Thunderaces avatar
Ja, 200.000 den närmaste tiden.... vad är problemet? På fem års sikt så är det över 200.000 om trenden håller i sig. Ihopräknad med de som redan är här så är det rent åt helvete!

Jag trodde inte det var möjligt, men GILABs nonsens får mig verkligen att fundera på SD i valet som kommer. Ja, jag kan nästan säga det säkert ... det blir SD.

Fortsätt så GILAB!
Citera
2012-11-06, 15:08
Medlem
tyrkiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Ja, 200.000 den närmaste tiden.... vad är problemet? På fem års sikt så är det över 200.000 om trenden håller i sig. Ihopräknad med de som redan är här så är det rent åt helvete!

Jag trodde inte det var möjligt, men GILABs nonsens får mig verkligen att fundera på SD i valet som kommer. Ja, jag kan nästan säga det säkert ... det blir SD.

Fortsätt så GILAB!

200.000 är inte anhörighetsinvandring, utan enbart asyl,, det hemska är att det finns många undergrupper och dolda siffror. men svenskar är tydligen nöjd med nån hundring till tusenlapp kvar i månaden..
Citera
2012-11-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace

Fortsätt så GILAB!

Har jag fått dig att ta ställning att lyssna och att värdera information så är jag lycklig.

Rösta Du på SD det gör varken till eller från. Parlamentariskt har vi en stark ställning
för den invandrings och asylpolitik som förs även efter 2014.

SD är ett beklagligt misstag vars inflytande på politiken kan hanteras parlamentariskt.

Det känns stabilt inför 2014.
Citera
2012-11-06, 15:15
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
200.000 är inte anhörighetsinvandring, utan enbart asyl,, det hemska är att det finns många undergrupper och dolda siffror. men svenskar är tydligen nöjd med nån hundring till tusenlapp kvar i månaden..
JÅ pratade ju om 200 000 flyktingar SAMT anhöriginvandrare de två kommande åren. Det Martin Aagård refererade till var Migrationsverkets prognos ENDAST för flyktingar 2013 (53 000). Alltså är det AB som försöker blanda bort korten och är oärliga här.
Citera
2012-11-06, 15:16
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
En mycket väl underbyggd ledare av Martin Aagård mycket korrekt information bla
avseende Somaliernas utbildningsbakgrund.

Roligt att läsa hur enkelt han skickligt smular SD:s politik i bitar.
Alltså.. även du måste väl ibland ta till dig faktaunderlaget som ofta finns tillgängligt innan du säger samma sak om och om igen?

200.000 inom en snar framtid syftar sannolikt på de närmaste 3 åren som man har lagt fram. Det blir bara tröttsamt med aftonblaske-journalistik som förstås vill få det Åkesson att framstå som om han menade i eftermiddag.

85% av somalier har en högre studietid bakom sig? Det är ju nonsens och uppenbart nonsens eftersom dessa somalier FLYR från det krigiska kaos som har kvaddat myndigheter (SKOLOR) sedan mer än 20 år tillbaka! Det är alltså DÄRFÖR som analfabetismen är så hög = det finns inga skolor i delar av Somalia.

Exakta siffror finns inte. Korrekt. Däremot så uppskattar man att mellan 50-85% av somalier är analfabeter eller har extremt begränsad skolgång bakom sig. M´kay? Om de somalier som kommer hit som flyktingar är högutbildade så innebär det alltså att de som behöver hjälpen mest inte är de som kommer hit.

Artikeln är kass och bara ett slarvigt inlägg för att svartmåla något uttalande av Åkesson. Det är inga korrekta fakta och inte ens korrekt återgivet vad Åkesson säger.

Vad vinner man på sånt trams?

SD har fel i mycket som jag ser det. Men klarar sig ofta på att motståndarna, i stil med aftonblaskan, är långt sämre med sanningshalten..
Citera
2012-11-06, 15:16
Medlem
Martin Aagård är urtypen av en insnöad journalist boende på söder. Jag är övertygad om att om Heleneborgsgatan 28A skulle få in ett par typiska somaliska storfamiljer skulle lille Martin inte bre på med spydigheterna. Jag hoppas innerligt att stadsdelsförvaltningen inom södermalm köper in lite strategiska lägenheter.
Citera
2012-11-06, 15:26
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:

Det är väl det vanliga AB-tugget "Den som är godast vinner".

Apropå siffrorna i artikeln:
Citat:
Det finns nämligen inga bra siffror på den frågan, men enligt SCB har 85 procent av somaliska invandrare för- eller eftergymnasial utbildning. På 15 procent saknas uppgift, vilket kan tyda på analfabetism, men lika gärna på att de saknar papper på sin skolgång.

Jag tror att han trollar med statistiken här. Jag skulle gärna se siffrorna han grundar sin undersökning på.

EDIT: Så här skriver arbetsmarknadsdepartementet i ett pressmeddelande från 3 september 2012:

Citat:
Arbetsförmedlingens statistik visar att över 60 procent av de nyanlända flyktingarna och deras anhöriga högst har förgymnasial utbildning.
http://www.regeringen.se/sb/d/16310/a/198141

Högst har förgymnasial utbildning alltså. Det kan innebära att de inte har någon utbildning alls, att de gått ett år i koranskola eller att de faktiskt har en motsvarighet till vår grundskola. Om man slår ihop siffran för "högst har förgymnasial utbildning" med de som har gymnasieutbildning eller högre utbildning möjligen man kommer upp i 85% bland somalierna.

Vilket ju inte innebär något alls eftersom det inte specificeras vad högst förgymnasial utbildning betyder.

Har någon länk till statistiken?
Senast redigerad av JumpingJack 2012-11-06 kl. 15:32.
Citera
2012-11-06, 15:35
Avslutad
Aftonbladet försöker förvränga vad Jimmie skrev.

Jimmie skrev att det kommer komma hit 200 000 invandrare de närmasta två åren. Går man in på Migrationsverket så har de räknat på några tusen fler dessutom. 203 890 ca kommer hit 2013-2014 vilket är den största invandring vi kommer ha förutom år 1992 då många också kom hit.

Angåendel analfabeter från Somalia så sa skrev Jimmie att de var SFI som gått ut med att många är analfabeter och flera andra. Så Jimmie behöver inte motbevisa det eftersom han tog upp vad SFI själva sagt.
Citera
2012-11-06, 15:41
Medlem
JumpingJacks avatar
Så här skriver YLE om de somaliska invandrarna i Finland, artikeln är från mars 2010:

Citat:
Migrationsverket uppskattar att 85-90 procent av de somalier som kommer till Finland är analfabeter, skriver Aamulehti. Barnen är inräknade i siffran.

Kriget i Somalia har förstört möjligheterna för dem som är födda på 1970-talet eller senare att kunna gå i skola.
http://svenska.yle.fi/artikel/2010/03/31/nastan-alla-somaliska-flyktingar-ar-analfabeter
Citera
2012-11-06, 15:48
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Parlamentariskt har vi ett starkt stöd för den asyl och invandringspolitik som drivs och
kommer att ha det även efter 2014.

Så det känns stabilt

Stabilt tyckte Hitler och hans anhängare att stödet för hans politik var under 1930-talet. Det betyder inte att han förde rätt politik. Även politik som stöds av massorna kan föra ett land i fördärvet... Slå dig inte för bröstet för att du stödjer invandring av grupper (såsom Somalier) som till 80-90% hamnar i bidragsberoende. Det kommer på sikt att slå sönder stödet för välfärdsstaten. The Economist beskriver att stödet för väldfärdsstater tenderar att minska när ett samhälles sammansättning blir mer heterogent:
"But it also suggests that even societies with a tradition of high taxes (such as those in Scandinavia) might find that their citizens would become less willing to finance generous welfare programmes were immigrants to make up a greater share of their populations."
http://www.economist.com/node/21525851
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in