2005-04-13, 10:33
Medlem
Dreamons avatar
nu har det gått för långt. Skall han tex få åka ner till en oroshärd i FN tjänst sådär också? Säkert en bra trevlig grej att ha på huvet när man skall in i muslimska länder etc

nä men allvarligt....det har fan gått för långt. Snart dyker där upp burka också väl.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9524309.asp
Citera
2005-04-13, 10:53
Medlem
Ett fullt naturligt steg tycker jag faktiskt. Liknande debatt har förts i England under 90-talet och utfallet blev det samma som i Karlskronafallet. Jag har inga svårigheter med att man tillåter turban. Problemet lär väl uppstå då man kräver ensning av klädsel..... Viss modifiering av UniR FM eller vad det kan tänkas heta idag lär ju dock behövas.....
Citera
2005-04-13, 10:59
Medlem
Jag vill ha svart SS keps med döskalle och blixtar på, är det ok? skämt å sido, vafan vill nån ha cowboyhatt eller mexikansk stråhatt så får dom väl ha det.
Citera
2005-04-13, 11:06
Medlem
haha en basse i mexikansk stråhatt skulle ju vara alldeles underbart.....
Citera
2005-04-13, 11:27
Medlem
snowman666s avatar
"Men befälen undrade även över den religiösa dolk som är ett av de fem föremål en sikh alltid bär.
– Jag sade att han fick ha dolken kvar så länge den bars under uniformen, säger Mats Norrman."
Wtf? varför ska dom få bära kniv? vanligt folk får ju inte det? jävla Towelheads...
Citera
2005-04-13, 11:53
Medlem
Rob Halfords avatar
Uniform. Likformighet. Två ord som jag förknippar med försvaret.

Nej säger jag till turban, huvuddukar och annat som stör likformigheten.
Citera
2005-04-13, 12:02
Medlem
Ruskigbusss avatar
Och innan brösttonerna tar i för mycket - så kanske det är värt att läsa artikeln, inte bara rubriken och titta på bilderna?

"– Grunden är att uniformen ska vara religiöst neutral. Man får ha turban, kippa, kalott eller huvudduk utomhus under uniformsmössa. Inomhus har man sin huvudbonad utan mössa, säger han."

Lägg märke till UNDER uniformsmössan.

Så - vad är problemet?
Citera
2005-04-13, 12:09
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och innan brösttonerna tar i för mycket - så kanske det är värt att läsa artikeln, inte bara rubriken och titta på bilderna?

"– Grunden är att uniformen ska vara religiöst neutral. Man får ha turban, kippa, kalott eller huvudduk utomhus under uniformsmössa. Inomhus har man sin huvudbonad utan mössa, säger han."

Så - vad är problemet?

Hur ska man få plats med en turban UNDER uniformsmössan?
Citera
2005-04-13, 12:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Hur ska man få plats med en turban UNDER uniformsmössan?

Tja, det är HANS problem.
En tunn sak förmodar jag. Eller en stor mössa.
Citera
2005-04-13, 13:42
Bannlyst
.

Poliser ska vara politiskt neutrala, det är dem inte med turban på huvudet.
Citera
2005-04-13, 14:07
Medlem
InkoPinkos avatar
Uniform för mig innebär likformig klädsel.
Om inga religiösa symboler tillåts överhuvudtaget kan ju ingen heller bli diskriminerad eftersom reglerna är lika för alla oavsett religion.

Och vilka religiösa attiraljer skall förresten bli tillåtna? Är det ok att grunda sin egen lilla sekt och få bära tomteluva till uniform?
Citera
2005-04-13, 15:25
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Så - vad är problemet?

Problemet är att en av soldaterna bär avvikande huvudbonad på bilden som visas. Andra soldater bär ingen huvudbonad och ytterligare några andra använder båtmössa. Det ser inte bra ut! Slappa officerare som släpper lite på disciplinen och det spårar ut direkt!

Sen spelar det ingen roll om det kommer att bäras avvikande detaljer under reglementerad huvudbonad, risk finns för att oregelementerad utrustning syns.

Jag repeterar: I princip skall inga avvikande uniformsdetaljer skall tillåtas!

ett tillägg:

Första intrycket en betraktare får av ett förband baseras allt som oftast på sådana små - tillsynes obetydliga - detaljer som likformighet, puts och stuts. Ett förband där vissa individer sticker ut med lustiga hattar, underliga skägg och synliga piercings motsvarande ger INTE ett gott första intryck. Sen spelar det ingen roll om förbandet löser sina uppgifter exemplariskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in