Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Men du nekar väll än inte superveniens på det fysiska till det kemiska planet? Jag vill få svara på just denna fråga, för jag vet att J. L Mackie var starkt kritiskt mot superveniens och ställer frågan "what in the world is signified by this because?". Han frågar sig alltså hur relationen ser ut mellan att ”causing pain just for fun – and the moral fact that it is wrong?”
När min lärare föreläste om detta gick han i direkt polemik och hävdade att superveniens faktiskt existerar "i världen" och därför är man tvungen att acceptera det på moraliska faktum också, och detta tycker jag är konstigt.
Men vad fattar du inte?! Superveniens är en typ av relation som "_ syster till_" är en relation. Du frågar typ: Om du nekar att Lotta och Karin är syskon, nekar du alla syskonskap, eller accepterar du att italienare kan vara syskon? Jag tror på superveniens mellan fysikaliska phenomen. Alla lagar som korrelerar två eller flera faktorer hävder ju egentligen ett superveniensförhållande. Sedan är frågor om etik mer spekulativa. Jag tror inte på att det finns moraliska fakta i världen. Jag tror alltså att det inte finns moraliska egenskaper, varför de så klart inte supervenierar på det fysiska. Mackie menar dessutom att det mesta inom etiken är obskyrt. Han ska säkert ha påstått att superveniens mellan moraliska och fysikaliska egenskaper är obskyr, men det är att missuppfatta superveniens. Förhållandet kan vara primitivt. I dunno. Men superveniens talar enbart om en relation, inte om hur den fungerar.
Edit: Lite fel att kalla superveniens en relation som syster (det kanske förvirrar). Men min poäng är fin nog. Superveniens är ett påstående om ett särskilt samband mellan olika egenskaper, fast det nämner inget om kausala egenskaper eller liknande. Sedan så ska man tänka sig att det just inte beror på något kausalt, utan värensmässigt. Och det finns alltså mycket oklarheter inom metafysiken. T.ex. finns det många som anser att superveniens är skit, då det lämnar en del frågor, just som Mackie, enligt dina utsagn, verkar påpeka.