Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Men du nekar vll n inte superveniens p det fysiska till det kemiska planet? Jag vill f svara p just denna frga, fr jag vet att J. L Mackie var starkt kritiskt mot superveniens och stller frgan "what in the world is signified by this because?". Han frgar sig allts hur relationen ser ut mellan att causing pain just for fun and the moral fact that it is wrong?
Nr min lrare frelste om detta gick han i direkt polemik och hvdade att superveniens faktiskt existerar "i vrlden" och drfr r man tvungen att acceptera det p moraliska faktum ocks, och detta tycker jag r konstigt.
Men vad fattar du inte?! Superveniens r en typ av relation som "_ syster till_" r en relation. Du frgar typ: Om du nekar att Lotta och Karin r syskon, nekar du alla syskonskap, eller accepterar du att italienare kan vara syskon? Jag tror p superveniens mellan fysikaliska phenomen. Alla lagar som korrelerar tv eller flera faktorer hvder ju egentligen ett superveniensfrhllande. Sedan r frgor om etik mer spekulativa. Jag tror inte p att det finns moraliska fakta i vrlden. Jag tror allts att det inte finns moraliska egenskaper, varfr de s klart inte supervenierar p det fysiska. Mackie menar dessutom att det mesta inom etiken r obskyrt. Han ska skert ha psttt att superveniens mellan moraliska och fysikaliska egenskaper r obskyr, men det r att missuppfatta superveniens. Frhllandet kan vara primitivt. I dunno. Men superveniens talar enbart om en relation, inte om hur den fungerar.
Edit: Lite fel att kalla superveniens en relation som syster (det kanske frvirrar). Men min pong r fin nog. Superveniens r ett pstende om ett srskilt samband mellan olika egenskaper, fast det nmner inget om kausala egenskaper eller liknande. Sedan s ska man tnka sig att det just inte beror p ngot kausalt, utan vrensmssigt. Och det finns allts mycket oklarheter inom metafysiken. T.ex. finns det mnga som anser att superveniens r skit, d det lmnar en del frgor, just som Mackie, enligt dina utsagn, verkar ppeka.