2013-08-01, 10:44
Medlem
timpanis avatar
Att han ser lite speciellt ut i tv beror på att tv:s makeupartister öser på för mycket smink på honom. Jag råkade se honom i en butik samma dag som han varit med i tv-soffan. Han hade hade tvättat av sig tv-sminket och såg helt normal ut.

Många killar som intervjuats i tv låter tv-sminket vara kvar under dagen (Alex Schulman har bland annat erkänt att han gör det), men inte Marcus, vilket tyder på en rätt ofjollig inställning hos honom.

Han var glad och hövlig mot butikspersonalen. Det verkar helt enkelt vara en reko snubbe.

Han skriver för The Times, som tidigare nämnts, och har även skrivit ett tiotal artiklar för The Daily Mail: http://www.dailymail.co.uk/home/sear...rcus+Oscarsson

Att han bott i Småland sen tidig ålder är bortom tvekan.

Här berättar han (på engelska) om hur han blev journalist: http://www.youtube.com/watch?v=Q7y6Uax28PU
Senast redigerad av timpani 2013-08-01 kl. 10:56.
Citera
2013-08-01, 11:13
Medlem
timpanis avatar
Apropå diskussionen om i vilken del av Mellanöstern han har sina rötter - här pratar han om konflikten mellan Israel och Palestina. Jag är inte så insatt i ämnet men nog verkar han ganska neutral?

http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=2411874
Citera
2013-09-04, 01:50
Medlem
rabuldats avatar
en pajas som försöker låtsas vara överklass-svensk
härregud vad påklistrat
Citera
2013-09-04, 10:43
Medlem
Har vistats en del på småländska höglandet och kan säga att han definitivt pratar den typ av småländska som finns där. Typ Vetlanda, Eksjö, Nässjö. Men troligen Vetlanda-trakten. Extremt tydlig dialekt, men absolut ingen utländsk brytning. Det har många här fått om bakfoten. Han är med all sannolikhet uppvuxen i Småland.
Slemmig. Otippat att han är så meriterad.
Citera
2013-09-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Apropå diskussionen om i vilken del av Mellanöstern han har sina rötter - här pratar han om konflikten mellan Israel och Palestina. Jag är inte så insatt i ämnet men nog verkar han ganska neutral?

http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=2411874

Det förvånar inte att han har valt att tala om just det ämnet samtidigt som han genom att balansera resonemangen inte låter sin bias betonas.

Det är ingen slump att just han fått ett sådant genomslag och fått komma fram genom fyran. Han är relativt ung och i det traditionella Sverige går sådana kommentatorsroller alltid till de journalister eller andra individer som har lång och dokumenterad erfarenhet. Här har han kommit fram snabbt och internationella kontakter har förmedlats så att han fått skriva för stora utländska tidningar vilket därigenom öppnat upp i Sverige och gett honom ryktbarhet. Det är dock svenska intressen som hjälpt honom fram utomlands. Bl a skall PG Gyllenhammar som numera är medlem i maktstrukturen Bilderberggruppen och även sk trustee i den jättelika nyhetsbyrån Reuters ha hjälpt till på något sätt. Därmed förklarar det på ett ännu tydligare sätt hur han fått komma fram genom fyran.
Senast redigerad av Levillain 2013-09-04 kl. 12:56.
Citera
2013-09-04, 17:16
Medlem
Somatons avatar
Jag saknar entusiasmerande personligheter på svensk TV generellt där för är Oscarsson är en frisk fläkt på dammiga TV4. Klockren!

Citera
2013-09-04, 23:40
Medlem
farmenSebastians avatar
edit

ganska uppenbart att både TS och instämmar-klacken:

faktiskt blir så fundamentalt paffa och säkerligen lite smått förtjusta i denna kille i tv-rutan
men paniken upptornar sig när skammen kryper på senare och man måste göra ett statement. herregud är jag bög? Att lägga upp en tråd där man börjar ösa på med nedsättande åsikter ser jag bara som panikartat uttryck för osäkra män , som säkert själva inser hur ofantligt löjliga och fula dom är relativt denne kille.

OnT: Mycket riktigt, han verkar vara från småland (Virserum, på OskarshamnTidnings redaktion)
Inte riktigt höglandet som någon trodde, utan wedit djupe smÄlaann

http://www.barometern.se/nyheter/hul...-ar(547642).gm

Jobbat 12 år på tidningar för sedermera anställningar på The Times, Daily Mail och Washington Post
för att nämna några exempel. Men visst det går ju gnälla,klaga och påstå han är en fjolla som halkat på bananskal och ser så bög ut. . . när det snarare är trådens haters som tänder på hans utseende men inte har särskilt stor framgång i sina egna liv vad gäller kvinnor,karriär .

ta er i kragen
Senast redigerad av farmenSebastian 2013-09-04 kl. 23:49. Anledning: edit
Citera
2013-09-04, 23:52
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Men vad är det med er? Han talar ju klockren småländska. Utan någon som helst utländsk brytning!

Troligtvis är han adopterad från Iran.

Jag tycker han är bra. Intressant och sympatisk. Däremot finns mycket lite info om honom på nätet. Inget Twitterkonto. Ingen Wikipediasida...
Ja han pratar småländska. I hans tal tycker jag att han ibland har vissa drag i sin dialekt som låter lite som Hans Villius som var från Kalmar. Han har också något som inte nödvändigtvis är det men det låter som något slags talfel som jag tycker att även Charlotte Perrelli har som är från Hovmantorp som inte alls är långt från Kalmar. På tal om etnicitet måste han vara adopterad eller ha en förälder som är utländsk men jag tror snarare på det första. Det är svårt men jag skulle gissa på norra afrika eller palestina. Att han är jude tror jag inte riktigt på.
Citera
2013-09-06, 04:53
Medlem
Du har ingen koll om du skriver norra afrika eller Palestina.
Citera
2013-09-06, 09:12
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levillain
Du har ingen koll om du skriver norra afrika eller Palestina.
Skrev jag att jag vet? Jag gissar på att han är från norra Afrika eller Palestina. Du kan dessutom gå en flashbackkurs och lära dig citera. Idiot. Dessutom stavas Afrika med stor bokstav. Dubbelidiot.

Är det någon som vet vad Marcus har för utbildning?
Citera
2013-09-06, 12:16
Medlem
Geres avatar
Helt uppenbart i alla fall att han inte har engelska som modersmål.

Tror t o m att man engelska är aningen mer ledig.

Men skön snubbe, hur som helst...
Citera
2013-09-06, 12:18
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Är det någon som vet vad Marcus har för utbildning?

Förmodligen statsvetenskap.

Brukar alltid vara statsvetare som får kommentera politik i TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in