2012-11-05, 22:11
Medlem
Hejsvejs

Hur funkar det här med autogiro egentligen? Jag förstår att räkningarna dras automatiskt från av mig angivet konto, vid ett specifikt datum varje månad.

Men vad är det som säger att inte styrelsen hos mitt halvskumma elbolag går in en solig sommardag och tömmer folks konton, för att sedan abdikera långt, långt bort från godtrogna, arga och numer fattiga elköpare?

När jag ändå tar mig friheten att starta en tråd så passar jag på att fråga om det här med kortbetalning.
Att använda bankkortet på internet är ju något de flesta gör i dagsläget.

Vad säger att discshop inte tömmer mitt konto på pengar? Dom har ju redan mina kortuppgifter vilka jag blåögt lämnat ut.

Hela mitt bankengagemang känns som ett öppet kassavalv, fritt för av mig godkända företag att plocka det dom känner för så dom känner sig nöjda.
Citera
2012-11-05, 23:02
Medlem
Framför allt är det ju olagligt.

Vad hindrar dig från att kniva ner valfri medpassagerare på bussen en måndagmorgon? Det finns konsekvenser.

Men absolut. Tekniskt sett kan varenda ställe du betalar med kort på praktiskt taget länsa ditt konto. Där har du visserligen flera garantier i ju med lagen om elektroniska betalmedel eller vad den nu heter.

Men det som i regel hindrar folk och näringsidkare från att begå brott och blåsa sina kunder eller medmänniskor är att det medför andra, negativa konsekvenser.
Citera
2012-11-06, 01:04
Medlem
k4d9s avatar
Ha ett konto där du får in och har dina pengar på, kanske inte alla dina besparingar men du förstår nog vad jag menar.

Sen har du ett annat konto där du för över lite pengar då och då som du kopplar kort, autogiro och sköter alla betalningar med.

känns det säkrare kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in