2012-11-05, 20:11
Medlem
Hej.
Drar en mycket förkortad variant av historien..

Sitter i en sits där jag varit delägare i ett handelsbolag. Då den tidigare kollegan misstänkt att jag tagit pengar ur företaget och att våran revisor försökt dölja detta, har de bestämt sig med en advokats hjälp gå igenom bokföringen samt kontoutdragen.
Att de skulle lyckas hitta något finns inte på världskartan då både jag och revisorn har försökt förklara att en omsättning är inte detsamma som vinst. Att ha en omsättning på 2 milj ger inte 2 milj. på kontot.
De har nu haft bokföringen sen den 13/8 och de vill inte utföra momsdeklarationerna under perioden.
Har pratat med skatteverket och de säger att jag kan "0:a" redovisningen för att undvika straffavgifter.

Nu är min fråga så att hur länge kan de behålla bokföringen, står klart och tydligt att jag som delägare är ansvarig för bokföringen, även om jag väljer att lämna bort den.
Vad kan jag hänvisa till för att kunna få ett avslut.
Ska tilläggas att jag började kräva tillbaka bokföringen redan en månad efter de tagit den.
Citera
2012-11-05, 22:05
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medellerutan
Hej.
Drar en mycket förkortad variant av historien..

Sitter i en sits där jag varit delägare i ett handelsbolag. Då den tidigare kollegan misstänkt att jag tagit pengar ur företaget och att våran revisor försökt dölja detta, har de bestämt sig med en advokats hjälp gå igenom bokföringen samt kontoutdragen.

Nu är min fråga så att hur länge kan de behålla bokföringen, står klart och tydligt att jag som delägare är ansvarig för bokföringen, även om jag väljer att lämna bort den.
Vad kan jag hänvisa till för att kunna få ett avslut.
Ska tilläggas att jag började kräva tillbaka bokföringen redan en månad efter de tagit den.

Jag antar att en delägare som inte har del av förvaltingen har utnyttjat rätten till granskning.

Sådan granskning måste ske utan olägenhet.

Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag

2kap:

"5 § Även en bolagsman som är utesluten från förvaltningen har rätt att granska bolagets räkenskaper och att få kännedom om bolagets angelägenheter. Denna kontrollrätt får inte
utövas vid en tidpunkt eller på ett sätt som innebär särskilda olägenheter för bolaget.

En granskning skall normalt ske på plats. Nu har du lämnat ifrån dig bokföringen och dom har
haft den i snart 3 månader. Begär att få den åter omedelbart.

Akta dig bara för att bara nolla deklarationerna. Jag antar att du lämnar dessa elektroniskt
(moms, arbetsgivaravgifter m m) varför du måste ange orsaken till varfor nollning skett och
att du inom kort inkommer med ny deklaration under övriga upplysningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in