2005-04-13, 00:52
Medlem
Farbror Sallads avatar
Jag vet inte om det är nån som bryr sig om detta, men jag tycker att det kan vara rätt störande framför allt i de sexrelaterade forumen att man inte har en aning om ifall inläggsförfattaren är man eller kvinna. Särskilt då många väljer avatarer och nicknames som föreställer nån av motsatt kön.
Kan man på nåt sätt kanske göra så att man kan fylla i om man är man eller kvinna, och att detta då skulle synas till vänster vid avataren?
Citera
2005-04-13, 01:03
Medlem
Klickens avatar
Tycker det låter som en dålig idé. Dom flesta som hänger på FB vill vara så anonyma som det bara är möjligt. Tror också funktionen skulle misskötas ordentligt, hur många skulle inte vara kvinnor?
Citera
2005-04-13, 01:14
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken
Tycker det låter som en dålig idé. Dom flesta som hänger på FB vill vara så anonyma som det bara är möjligt. Tror också funktionen skulle misskötas ordentligt, hur många skulle inte vara kvinnor?
Hur mycket ändras anonymiteten genom att man talar om sitt kön? Givetvis skulle man också kunna låta bli att bocka i detta val.
Att folk skulle spela "fel" kön är väl skit samma, eftersom de då uppenbarligen är sugna på att iklä sig det andra könets roller, vilket ändå kanske bidrar på ett bra sätt.
Dessutom tror jag inte det är speciellt många här som skulle roa sig med detta.

Jag vet inte om det är en bra idé själv, men det stör mig i alla fall att väldigt många inte på nåt sätt visar vilket kön de tillhör.
Citera
2005-04-13, 01:32
Medlem
snapcases avatar
Flashback kommer aldrig avkräva en könsdeklaration eller fullständigt personnummer som tex lunarstorm. kan inte komma på en enda vettig anlednig till varför vi borde,
Citera
2005-04-13, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag vet inte om det är nån som bryr sig om detta, men jag tycker att det kan vara rätt störande framför allt i de sexrelaterade forumen att man inte har en aning om ifall inläggsförfattaren är man eller kvinna. Särskilt då många väljer avatarer och nicknames som föreställer nån av motsatt kön.
Kan man på nåt sätt kanske göra så att man kan fylla i om man är man eller kvinna, och att detta då skulle synas till vänster vid avataren?
Jo, det har jag faktiskt också tänkt på. I mitt fall brukar det dock avhjälpas genom mitt nick. Det vore väl en bra funktion, bara det inte leder till PM-massbombning av alla kvinnliga medlemmar.
Citera
2005-04-13, 01:42
Medlem
Julpucks avatar
Det skulle ju passa att visas i användarens profil (om denne vill det, alltså), på samma plats där födelsedag och "location" visas.
Citera
2005-04-13, 12:38
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Flashback kommer aldrig avkräva en könsdeklaration eller fullständigt personnummer som tex lunarstorm. kan inte komma på en enda vettig anlednig till varför vi borde,
Det har jag väl heller aldrig velat? Det vore bra om man KUNDE tala om vilket kön man tillhör, om man VILL alltså.
Jag vet inte hur det står till med din läggning, men för mig är det i alla fall intressant att veta om inläggsförfattaren är man eller kvinna i många fall. Men alla här kanske är humanister?
Citera
2005-04-13, 15:15
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det har jag väl heller aldrig velat? Det vore bra om man KUNDE tala om vilket kön man tillhör, om man VILL alltså.
Jag vet inte hur det står till med din läggning, men för mig är det i alla fall intressant att veta om inläggsförfattaren är man eller kvinna i många fall. Men alla här kanske är humanister?
Det kan jag nog köpa. Trodde du menade att man var tvungen att ange sitt kön.
Citera
2005-04-13, 15:20
Medlem
Ruskigbusss avatar
Enklast är väl att skicka ett PM och fråga den man är nyfiken på. Vill denne i så fall svara så är det ju upp till den, annars får du väl bortse från könstillhörigheten och koncentrera dej på vad personen skriver.

Även om det nu skulle finnas - så vad hindrar folk från att välja ett annat kön än det man egentligen har? På samma sätt som många fyller i fel födelsedatum?

En tumregel man kan ha när man samtalar med folk via internet och inte träffat de IRL - är att inte anta något alls. Om någon påstår sig vara något, bo någostans, ha något yrke, kön, ras eller läggning - så får man ta det med en nypa salt eller två.
Citera
2005-04-13, 15:54
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Eller så kan man lägga in det i sitt nick från början!
Citera
2005-04-13, 17:03
Medlem
petersens avatar
Tycker inte att man skall tvinga någon att visa sitt kön på FB. Men, visst hade det varit bättre om de som

1. har ett porträtt av en person av ett annat kön i sin avatar och

2. det prträttet troligen får andra FB:are att tro att det är en person bakom avataren av samma kön som den porträtterade personen

meddelade andra FB:are - i fältet till vänster eller i signaturen ex. - att de inte är av samma kön som personen på avataren.
Citera
2005-04-13, 17:03
Medlem
Makehastes avatar
Varför är detta viktigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto