2012-11-05, 16:33
Moderator
T-80Us avatar
Tjenare!

Är ägare av en Volvo 965, har bara haft ett missljudsproblem med den tidigare, som lätt löstes. Nu har jag dock fått ett lite allvarligare problem, tänkte höra om någon hade några tips eller trix.

Vid kallstart går den upp till ungefär 2500 varv, och går endast sakta ner till de vanliga 900, sedan pendlar den, 1500-1000-2000-900-1500 o.s.v. Detta försvinner mer eller mindre när den blivit varm.

Samtidigt som ovanstående har den börjat växla upp och ner helt random när jag kör (automatlåda). Det känns alls inte bra, men jag är ingen bilfixare i grunden, så mina kunskaper är rätt små om vad det kan gälla.

Jag har fått tipset att det kan vara något som kallas "växellägesgivaren", och det låter väl rätt troligt vad gäller växlingsproblematiken vid körning, men tomgången då?

Finns det någon som kan ge lite tips? Tacksam för det isf!

//T-80U
Citera
2012-11-05, 22:02
Medlem
Elofzons avatar
Denna växellägesgivare är mycket riktigt ganska känd för att strula, men mitt tips till dig är att inte stirra dig blind på växlingsproblemen, utan åtgärda motorproblemen först.

Växlingsprogrammet är beroende av adekvat data från motorstyrningen, t ex. varvtal, gaspådrag, belastning samt många andra parametrar.

Om motorn inte går riktigt som den skall, oavsett om det beror på ett mekaniskt fel, eller ett elektroniskt fel, t ex. en defekt givare/sensor till någonting så kommer växellådan aldrig att kunna växla som den skall, just för att motorstyrningen ger felaktiga data till växellådsstyrningen.

Därför tycker jag att du först och främst ska läsa ut dina felkoder för att kunna påbörja en felsökning och därmed ringa in den felaktiga komponenten.

Finns det dessutom en stor mängd felkoder som lagrats vid olika tillfällen under en längre tid så gör du klokast i att radera felkodsminnet i samtliga styrenheter för att sedan köra med bilen under en dag och därefter läsa ut felkoderna igen. På det sättet får du "färska" felkoder att leka med och gör därmed felsökningen betydligt enklare.

Det finns en mängd komponenter som kan bidra till ojämn gång. Luftmassemätare, spjällägesgivare, kamlägesgivare, syresensor för att nämna några.

Få dina felkoder utlästa och fixa motorfelet först så kan med lite tur även dina växlingsproblem upphöra.
Citera
2012-11-05, 22:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Denna växellägesgivare är mycket riktigt ganska känd för att strula, men mitt tips till dig är att inte stirra dig blind på växlingsproblemen, utan åtgärda motorproblemen först.

Växlingsprogrammet är beroende av adekvat data från motorstyrningen, t ex. varvtal, gaspådrag, belastning samt många andra parametrar.

Om motorn inte går riktigt som den skall, oavsett om det beror på ett mekaniskt fel, eller ett elektroniskt fel, t ex. en defekt givare/sensor till någonting så kommer växellådan aldrig att kunna växla som den skall, just för att motorstyrningen ger felaktiga data till växellådsstyrningen.

Därför tycker jag att du först och främst ska läsa ut dina felkoder för att kunna påbörja en felsökning och därmed ringa in den felaktiga komponenten.

Finns det dessutom en stor mängd felkoder som lagrats vid olika tillfällen under en längre tid så gör du klokast i att radera felkodsminnet i samtliga styrenheter för att sedan köra med bilen under en dag och därefter läsa ut felkoderna igen. På det sättet får du "färska" felkoder att leka med och gör därmed felsökningen betydligt enklare.

Det finns en mängd komponenter som kan bidra till ojämn gång. Luftmassemätare, spjällägesgivare, kamlägesgivare, syresensor för att nämna några.

Få dina felkoder utlästa och fixa motorfelet först så kan med lite tur även dina växlingsproblem upphöra.

Tack för dina synpunkter!

Det är litegrann så jag tänkt också. Om motorn varvar fel så kan det få växellådan att växla om. Oftast växlar den ju ner, förmodligen för att gaspådraget ökar.

Kan man läsa av sådana här felkoder själv, eller är det enbart på verkstad de kan göra sådant? Jag är som sagt ganska novis vad gäller bilar och bilstrul.
Citera
2012-11-05, 23:17
Medlem
Elofzons avatar
Vad är det för årsmodell på bilen?

Tror att efter 96 så togs möjligheten bort att med hjälp av "blinkoderna" från den svarta lilla dosan i motorutrymmet läsa ut koderna själv.

Efter 96 blev det nämligen lagstiftad standard på svensksålda bilar att ha ett sk "OBD2" uttag i bilen istället vilket möjliggör mer avancerad felsökning i systemen samt exaktare utläsning av koderna.

Den diagnosdator som behövs finns givetvis på alla auktoriserade Volvo verkstäder, men även mindre verkstäder t ex. Meca eller Mekonomen har oftast en "Bosch-dator" som kan läsa alla bilar.

Brukar inte vara nåt problem att åka förbi en sådan verkstad och få bilen utläst för en hundring eller två.

Dom är oftast hjälpsamma och förklarar för dig vad koderna betyder och ger sina egna synpunkter på vad dom själva misstänker vara felet. ( under förutsättning att dom besitter tillräcklig systemförståelse vill säga)
Citera
2012-11-06, 01:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vad är det för årsmodell på bilen?

Tror att efter 96 så togs möjligheten bort att med hjälp av "blinkoderna" från den svarta lilla dosan i motorutrymmet läsa ut koderna själv.

Efter 96 blev det nämligen lagstiftad standard på svensksålda bilar att ha ett sk "OBD2" uttag i bilen istället vilket möjliggör mer avancerad felsökning i systemen samt exaktare utläsning av koderna.

Den diagnosdator som behövs finns givetvis på alla auktoriserade Volvo verkstäder, men även mindre verkstäder t ex. Meca eller Mekonomen har oftast en "Bosch-dator" som kan läsa alla bilar.

Brukar inte vara nåt problem att åka förbi en sådan verkstad och få bilen utläst för en hundring eller två.

Dom är oftast hjälpsamma och förklarar för dig vad koderna betyder och ger sina egna synpunkter på vad dom själva misstänker vara felet. ( under förutsättning att dom besitter tillräcklig systemförståelse vill säga)

Det är en 96:a, så jag får väl kolla upp det där med "blinkoder", så får vi se. Jag fick ett tips om att det kanske kunde hjälpa att koppla av batteriet ett tag också. Personen som tipsade visste dock inte hur länge man skulle ha batteriet bortkopplat, eller om man borde göra så egentligen...

Du verkar kunnig vad gäller bilar, hur länge ska man ha ett batteri bortkopplat, och är det kanske skadligt för bilen att göra så?
Citera
2012-11-06, 09:51
Medlem
Elofzons avatar
Nej, det är inte skadligt att ta bort minuspolen från batteriet.

Hur länge man ska vänta är olika mellan olika bilar, men mellan 10-30 min bör räcka.

Däremot är det inte säkert att just alla felkoder raderas! Vissa felkoder ligger kvar permanent tills dess att felet är lagat och verifierat och kan sedan raderas.

Tycker dock ändå att du ska läsa ut bilen på riktigt, för det kan ju vara ganska intressant att skriva upp dom gamla koderna och jämföra med dom nya och på så sätt ev. få lite mer kött på benen vid en felsökning.
Citera
2012-11-06, 19:44
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nej, det är inte skadligt att ta bort minuspolen från batteriet.

Hur länge man ska vänta är olika mellan olika bilar, men mellan 10-30 min bör räcka.

Däremot är det inte säkert att just alla felkoder raderas! Vissa felkoder ligger kvar permanent tills dess att felet är lagat och verifierat och kan sedan raderas.

Tycker dock ändå att du ska läsa ut bilen på riktigt, för det kan ju vara ganska intressant att skriva upp dom gamla koderna och jämföra med dom nya och på så sätt ev. få lite mer kött på benen vid en felsökning.

Jag tackar för dina förklaringar! Jag ska prova med att hänga av batteriet här, så får vi se. Annars blir det till verkstad för kontroll av felkoder och åtgärd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in