2012-11-05, 12:28
Medlem
Jag vill hyra en lager lokal runt 50-100m2.
Typ storleken av ett garage..
En lägenhet skulle gå bra det med men dom är ju inte lätta att få tag i.

Fast vill inte att dom vet vad jag sysslar med där inne
(bdsm grejjer så skulle vara pinsamt att bli upptäckt).

Så jag skulle komma vardagligen dit.

Dom har ju också nyckel till lagret..
Får dom ta sig själva in dit för att se vad det är jag lagrar eller bara nyfikenhet?

Finns det nått i kontrakt man ska titta efter eller säga att man vill ha för att dom inte får ta sig in?
Jag har hört att hyresvärder ibland inte vet hur lagen funkar eller skiter i den och tar en titt även dom inte får igentligen.
Finns det nått passivt sätt man kan se till att dom inte gör det?
Citera
2012-11-05, 12:43
Medlem
Bassplays avatar
Oftast om dom behöver inspektera ska dom säga till några dagar innan minst...
Tror dock inte det finns någon speciell regel, utan det skiljer sig nog beroende på vart och vad du hyr.
Hör med dom som du ska hyra av? Fråga lite casual bara..
Citera
2012-11-05, 17:08
Medlem
Typ ska man fråga typ

"jag kommer ha väldigt personliga grejjer där inne som jag kommer syssla med vardagligen, inget olagligt men som sagt väldigt personligt så jag undrar om ni kommer vilja göra inspektioner o titta in dära ibland eller överhuvudtaget?"

och om dom säger att dom inte kommer det vad ska man säga för att att inkludera det i kontraktet att dom itne får snoka i mitt lager?
För känns inte så tryggt att bara ta deras ord för de.
Så vandrar dom in nån dag o sen säger dom "oj då, vi glömmde berätta för den killen att du vill ha din privathet" hehe
Citera
2012-11-05, 17:21
Medlem
bratemos avatar
Snacka med hyresvärden och berätta att du har privata ägodelar där inne och fråga hur det fungerar; "Gör ni inspektioner av lokalen då och då eller hur fungerar det?"
Citera
2012-11-05, 19:40
Medlem
sebnies avatar
Det finns lagar som säger att hyresvärden måste informera i förväg innan dem går in i en lägenhet. Lite osäker på om det gäller rena förvarings/industrilokaler dock... (om dessa kan kallas för "lägenhet")

Citat:
12 kap Jordabalken:

26 § Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.
Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten.

Dock går ju sådan lagstiftning att "fimpa" genom en skrivelse i avtalet (då det inte finns någon gräns i lagen om hur tidigt man får informera, så man kan ju lika gärna säga att man informerade om det 2 år i förväg):

Citat:
§ X: Detta avtal är att anse som sådan tillsägelse enligt Jordabalken 12kap §26 och tillsägelsen gäller hela avtalsperioden. Genom att godkänna detta avtal, så samtycker hyresgästen till att ett sådant tillträde enligt 12kap.§26 får ske vid en tidpunkt hyresvärden väljer utan att någon mer information lämnas än den information som lämnats genom detta avtal.

så skulle säga såhär:

Kolla avtalet du skrivit på ang lokalen. Där står allt du behöver veta.
Det är inte utan anledning man ger dig ett papper fullt av text och ber dig skriva på. Det lönar sig oftast att läsa igenom dessa papper så du känner dig bekväm med dina rättigheter och skyldigheter. Och skriver du på utan att läsa igenom --- ja då är det ditt eget fel att du får lida.
Senast redigerad av sebnie 2012-11-05 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in