Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Finns det några exempel på där folk blivit dömda för något liknande? Kanske inte mord, det närmsta jag kan påminna mig är något liknande från någon skitserie som CSI...
Ibland överträffar inte verkligheten dikten. Rent spontant kommer jag i vart fall inte att tänka på några fall likt ditt exempel och kriminologen inom mig vågar, utan att ens ha rådgjort med statistiken, framhäva att det är ytterst sällsynt att mord begås på ett sådant där sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Gränsen för vad som är att "beröva annan livet" brukar väl i den Jareborgska läran dras vid så kallad gärningsculpa. Har du haft uppsåt till att någon ska dö och vidtagit någon led i kedjan som leder till detta så är det mord, om handlingen är gärningsculpös. Det innebär ungefär att vad rättsskiparen i det enskilda fallet anser vara ett otillåtet risktagande i förhållande till resultatet. Tillåtet risktagande är helt klart att sälja cigg till folk, och eventuellt även att ge heroin till folk även om du gör det med avsikt att dom ska dö av en överdos. Finns det ingen människa som medvetet påverkar händelseförloppet mellan dig och dödsfallet är det dock ofta gärningsculpöst om du dessutom uppfyller erforderliga uppsåtsrekvisit.
Bra skrivet!
Det kan kanske också noteras att det nämnda delvis går in i och bör läsas med beaktande av orsakssambandet, som ju kan ställa till saken då kausalitetskedjor kan utsträckas in absurdum och gå lite kors och tvärs igenom varandra. Dvs. det otillåtna risktagandet (om vi nu sluter oss till Jareborg – vilket alla gör) måste verkligen ha resulterat i döden. Ett tankeknep är då att helt enkelt tänka bort det otillåtna risktagandet i kausalitetskedjan och uteblir effekten, dvs. döden, föreligger oftast ett tillräckligt orsakssamband.