2012-11-04, 18:39
Medlem
Goldmanns avatar
Är barnsligt förtjust i olika chilliröror, ju starkare dessto bättre. Gillar tex chilliröran som mkan får på kinakrogar. Är det ngn som vet hur man gör den? Steker de bara chilli i olja eller lägger de till några kryddor? Har provat att göra den men får inte riktigt till det.
Citera
2012-11-04, 18:55
Medlem
Köp en burk sambal oelek på närmsta Ica, iaf det som kinakrogarna häromkring använder.
Citera
2012-11-04, 19:30
Medlem
Goldmanns avatar
Sambal Olek är ngt helt annat. Den är rätt sur vilket inte röran är på kinakrogen. Smakar helt olika.
Citera
2012-11-04, 19:57
Medlem
dankars avatar
Vet exakt vilken röra du tänker på, stark som satan brukar den vara. Jag tror inte det är något mer än chili och olja i den faktiskt.
Citera
2012-11-04, 20:42
Medlem
DrickaLattes avatar
Har en flaska vars innehåll smakar exakt likadant som den du menar.
Citera
2012-11-05, 10:46
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Vet exakt vilken röra du tänker på, stark som satan brukar den vara. Jag tror inte det är något mer än chili och olja i den faktiskt.
Ja, chilli o olja. Men de steker den på ngt sätt. Frågan är hur o hur länge. Stark men god.
Citera
2012-11-05, 12:37
Medlem
[Strange Days]s avatar
Kan vara kantonesisk chiliolja som du är ute efter:

http://3hungrytummies.blogspot.se/2009/11/cantonese-chili-oil.html

Denna typ av olja borde gå att köpa på din lokala asiatiska speceriaffär; om inte annat så kan du säkert få vägledning av dem om du frågar.

Om röran är extra stark så är det troligtvis Szechuan-peppar i den.
Senast redigerad av [Strange Days] 2012-11-05 kl. 12:41.
Citera
2012-11-05, 15:18
Medlem
Goldmanns avatar
Olja är olja, det jag letar efter är en röra som iofs är lite oljig men huvudingrediensen är chilli frön. Men Schezuanpeppar är inte superstark, snarare aromatisk.
Citera
2012-11-05, 15:51
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Olja är olja, det jag letar efter är en röra som iofs är lite oljig men huvudingrediensen är chilli frön. Men Schezuanpeppar är inte superstark, snarare aromatisk.
Om det inte är Sambal Oelek som är rätt vanligt på kinasyltorna i landet så är det precis vad [Strange Days] skriver, dvs chiliolja. Dessa finns i tusentals varianter och många där chilin inte filtreras bort. Det blir en slags oljig chilipasta.
Citera
2012-11-05, 18:18
Medlem
Goldmanns avatar
Du har nog rätt. Men hur fan gör man den själv?
Citera
2012-11-05, 18:32
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Du har nog rätt. Men hur fan gör man den själv?

Se länken jag postade. Det kallas olja men är mer som en röra enligt min mening.
Citera
2012-11-05, 19:23
Medlem
Goldmanns avatar
Missade länken.
Det där ser rätt bra ut. Måste kolla mer på Cantonese Chili oil. Det vattnas i munnen redan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in