2012-11-04, 16:13
Bannlyst
Detta gäller inte mig, eller nån jag känner.

Utan nån kommunist som är sk anti-rasist. Det hela händer på en facebook sida. Det någon som skriver inlägg som inte passar kommunisten. Denna kommunisten har även en blogg för att kämpa mot rasism.
Nu har han hängt ut både namn och vart folk kan se var "rasisten" skriver sina inlägg.
kommunisten beskriver som en hatisk person i sin blogg och skriver bla.

"Inlägget var skrivet av någon som heter förnamn efternamn (alltså inte min fb-vän) och gjorde mig upprörd eftersom det var så fördomsfullt, föraktfullt och hatiskt."

Är inte detta förtal? Kan jag som bara läst vad som de skriver anmäla bloggaren för förtal?
Citera
2012-11-04, 16:29
Medlem
endures avatar
Att säga att någons inlägg var hatiskt, etc. kan knappast räknas som förtal i vad som framgår av sammanhanget. Om inlägget finns tillgängligt för allmänheten får man dessutom räkna med reaktioner som denna.

Har händelsevis en lagbok bredvid mig, så kan lika gärna citera vad förtal innebär, enligt lagens mening:
Brottsbalken 5:1
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Tror inte heller att det skulle kunna kallas för "förolämpning" (§ 3).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in