2012-11-04, 15:54
Medlem
Slinans avatar
Funderar på att köpa någon finare och lite dyrare whiskey till min pappa i julklapp. Är ute i god tid, eftersom jag fortfarande bara funderar och vill gärna slippa julstressen när alla ska köpa julklappar samtidigt.

Jag kan INGENTING om whiskey och söker mig därför hit! Som sagt, en fin whiskey är jag ju ute efter till min pappa. Han gillar vanligtvis the famous grouse vad jag vet, så något i stil med det vore ju perfekt. Någon som vet något?

Annars är det öl som gäller. Men finns det någon fin öl? Vet ingenting om öl heller, eftersom jag personligen håller mig till vin och cider.

Kom gärna med tips, det uppskattas!
Senast redigerad av Slinan 2012-11-04 kl. 16:08.
Citera
2012-11-04, 16:11
Medlem
Feadogs avatar
Det beror helt och hållet på hur mycket du är beredd att lägga på flaskan, så ett prisspann bör du ange om du vill ha tips på specifika buteljer.
Citera
2012-11-04, 16:15
Medlem
Slinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det beror helt och hållet på hur mycket du är beredd att lägga på flaskan, så ett prisspann bör du ange om du vill ha tips på specifika buteljer.

Mellan 0-700:- önskas! Dyrare än så kan vara svårt för en student.
Senast redigerad av Slinan 2012-11-04 kl. 16:19.
Citera
2012-11-04, 16:20
Medlem
Wutnoshits avatar
Något intressant är ju Benromach som ger ut whisky så som den smakade i början av 1900-talet.
finns 10 årig för 247 kr eller, kanske mer passande, Benromach gift pack som går för 639 kr
Citera
2012-11-04, 16:21
Medlem
FBMinchias avatar
Nästa grej är om det ska vara "skrytflaska", eller om den bara ska vara god rätt och slätt.
Skrytflaska kan vara The MacAllan, en jättelagrad Glenfiddich eller Chivas Regal, men det är inget jag personligen föredrar.

Jag gillar lättdruckna kärringsorter som vanlig Glenfiddich eller Bushmills.
Citera
2012-11-04, 16:27
Medlem
Slinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Nästa grej är om det ska vara "skrytflaska", eller om den bara ska vara god rätt och slätt.
Skrytflaska kan vara The MacAllan, en jättelagrad Glenfiddich eller Chivas Regal, men det är inget jag personligen föredrar.

Jag gillar lättdruckna kärringsorter som vanlig Glenfiddich eller Bushmills.

God att dricka är det som gäller. Min pappa gillar whiskeys i stil med The Famous Grouse, Grant's & Clan MacGregor. Det ska alltså vara något i stil med de. Söker bara efter en lite finare whiskey, inga skrytflaskor!
Citera
2012-11-04, 16:29
Medlem
BeverlyHills.s avatar
Posta i Whiskytråden.
https://www.flashback.org/t864877

Annars är mitt bästa whiskytips Lagavulin Distillers Edition som släpptes i torsdags. Dom släppte endast 3000-4000 ex i Sverige. Lovar att han skulle bil riktigt glad för den. Den kostar 729:-
Citera
2012-11-04, 16:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Självfallet skall du satsa på en Single Malt... Gärna från västkusten eller öarna så du får rökigheten

Billiga, men väldigt bra

- Laphroaig
- Talisker

Lite dyrare, men väldigt bra

- Ardbeg
- Lagavulin

Dessa kommer du långt med även om han är whiskyfrälst - i värsta fall får du ta en Singel Malt Single Cask Strenght.

Eller varför inte "The classic malts" som finns på Systemet
Senast redigerad av FetFulElak 2012-11-04 kl. 16:46.
Citera
2012-11-04, 16:34
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slinan
God att dricka är det som gäller. Min pappa gillar whiskeys i stil med The Famous Grouse, Grant's & Clan MacGregor. Det ska alltså vara något i stil med de. Söker bara efter en lite finare whiskey, inga skrytflaskor!

Om han gillar Famous Grouse så kan du ju alltid köpa The Snow Grouse som är gjord för att serveras kall, liten variation ifrån vanliga TFG
Citera
2012-11-04, 16:56
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Självfallet skall du satsa på en Single Malt... Gärna från västkusten eller öarna så du får rökigheten

Billiga, men väldigt bra

- Laphroaig
- Talisker

Du gå nog lite fel här. Ts farsa gillar ju vanliga enkla blends utan alltför mycket rökighet.
Tyvärr är jag inte helt hemma på exakta skillnader på sådana, men om han nu gillar flaskan med fågeln på så varför inte köra på den?
Citera
2012-11-04, 17:00
Medlem
Slinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Du gå nog lite fel här. Ts farsa gillar ju vanliga enkla blends utan alltför mycket rökighet.
Tyvärr är jag inte helt hemma på exakta skillnader på sådana, men om han nu gillar flaskan med fågeln på så varför inte köra på den?

För att jag söker något som han vanligtvis inte dricker, men som är blended! Problemet är bara att jag inte vet någonting om whiskey.
Citera
2012-11-04, 17:30
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slinan
För att jag söker något som han vanligtvis inte dricker, men som är blended! Problemet är bara att jag inte vet någonting om whiskey.
Det enkla svaret är att det inte finns några bra blend...

Men varför inte testa en japansk whisky? NIKKA är ju ett helt okej märke..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in