2012-11-04, 08:34
Medlem
Jompahjarndods avatar
Hej!

Har ett jävligt stressigt liv både jobbmässigt och privat, vilket jag har blivit medveten om och på senare tid försökt ändra på. Har sagt upp mig från jobbet, försökt att bara ta det lugnt när jag är ledig och har försökt ta dykcert för att göra något konstruktivt och bildande.

Men igår när vi hade själva "uppdyket" som är det sista vi ska göra på kursen kände jag hur halsen drog ihop sig, jag blev förbannad på mig själv, allt och alla (utan att visa det, är bra på att hålla masken). Sen åkte jag hem, försökte lugna ner mig, ta det lugnt osv. Men jag fick aldrig tillbaka en normal andning, bara korta andetag som bara gör mig mer stressad och upprörd. Har varit väldigt nära panik ett par gånger under natten men då har jag fått gråtattacker och bara fulgrinat i en halvtimme och efter det har det blivit lite lättare. Åkte in till stan för att vara med på dagens dykgrej tillsammans med min bästa polare som också är min instruktör men när jag träffade honom så brast allting å det var bara att åka hem igen. Känns så jävla hopplöst att det blir såhär när jag hittat nåt jag verkligen vill göra och vill satsa både tid och pengar på. Nån som kan komma med nåt tips? Känns sjukt obehagligt och inte som nåt fysiskt då jag är i helt ok form. Tack.
Citera
2012-11-04, 10:15
Medlem
Slug2s avatar
Håll i hästarna! Har jag förstått det rätt; har du sagt upp dig från ditt jobb för att ta dykarcertifikat?

Ångestattacker kan yttra sig i svårigheter att andas. Och man ska veta att ångest i denna form är helt ofarlig, även om det kan kännas som att man faktiskt ska dö.

Om du har det stressigt så försök ta det lugnt, gå promenader eller löpträna. Det kan hjälpa. Eftersom dykning innefattar så mycket andningsteknik kan det bli svårt att fokusera på detta, om du har en underliggande ångestproblematik. Om problemen blir värre skulle jag ta kontakt med öppenvårdspsykiatrin, det är inte roligt men kan vara nödvändigt.
Citera
2012-11-04, 10:35
Medlem
När du börjar andas oregelbundet, visualisera en ruta framför dig där varje hörn är ett andetag. Så går du rutan runt i maklig takt.
Citera
2012-11-04, 10:52
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi och psykiatri --> Psykiska problem
/Moderator
Citera
2012-11-04, 11:06
Medlem
Du tror inte det är prestationsångest?
Citera
2012-11-04, 17:32
Medlem
Jompahjarndods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slug2
Håll i hästarna! Har jag förstått det rätt; har du sagt upp dig från ditt jobb för att ta dykarcertifikat?

Ångestattacker kan yttra sig i svårigheter att andas. Och man ska veta att ångest i denna form är helt ofarlig, även om det kan kännas som att man faktiskt ska dö.

Om du har det stressigt så försök ta det lugnt, gå promenader eller löpträna. Det kan hjälpa. Eftersom dykning innefattar så mycket andningsteknik kan det bli svårt att fokusera på detta, om du har en underliggande ångestproblematik. Om problemen blir värre skulle jag ta kontakt med öppenvårdspsykiatrin, det är inte roligt men kan vara nödvändigt.

Nej har inte sagt upp mig för att ta dykcert, har sagt upp mig och ska börja ett nytt jobb med mindre ansvar och annorlunda arbetstider. Har försökt ta cert för att göra något för att "belöna" mig själv. Ber om ursäkt om jag var otydlig, var lite rörigt när jag skrev det.
Ja promenader och löpträning kanske är grejen, fått de tipsen från flera håll nu.
Tack alla för tips, skönt å se att det finns folk som bryr sig.
Citera
2012-11-04, 17:34
Medlem
Jompahjarndods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linuxuser
Du tror inte det är prestationsångest?

Jo, det skulle det kunna vara. Det började när jag inte lyckades med en grej som jag borde ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in