2012-11-04, 02:46
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Det är så att vi har startat en förening och hade lite diskussioner om läget vid sakdegörelse.
Det slutade helt enkelt att vi har formuleringen "I Ersättningsskyldig på skadegörelser av egendom och inventarier." Under medlemmars förpliktelser.

Vilket jag är ganska osäker på hur det ligger till. Då skadegörelse är ett brott och vi som privatperson har ju ingen rätt att avgöra någon skuldfråga i det och kan därför inte börja kräva skadestånd.
Hur ligger det till egentligen?

Min vän då menade att det är ok eftersom avtal godkänns men jag har för mig att brottbalken har förtur eller vad man nu säger och det helt enkelt inte är vårat bord att bestämma eventuella krav efter nämnda brott.
Citera
2012-11-04, 03:05
Medlem
Napis avatar
Skadegörelse på vad, och i vilket sammanhang?
Citera
2012-11-04, 03:10
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Skadegörelse på vad, och i vilket sammanhang?
Allmänt. Vi kan dra ett fiktivt exempel att en person helt enkelt får rycket och slår sönder en dator.
Alltså en person som med uppsåt tillfogar ekonomisk skada på ineventarier.
Citera
2012-11-04, 04:51
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Allmänt. Vi kan dra ett fiktivt exempel att en person helt enkelt får rycket och slår sönder en dator.
Alltså en person som med uppsåt tillfogar ekonomisk skada på ineventarier.

Ja i det fallet är det skadegörelse i brottslig mening.
Det kan även bli skadegörelse pga oaktsamhet osv, men det jag fiskar efter är en förståelse i vilket sammanhang du talar om.

Vad är det för förening?
Det finns en uppsjö av olika sorters föreningar, biljardförening tex, som enbart är förening för att få sälja alkohol.
Slår du sönder ett bord med uppsåt där kommer du åka polisbil därifrån, vilket borde vara fallet för ditt fiktiva exempel också.
Men i de flesta avtalen brukar det väl stå att man är skyldig till att betala en självrisk på x antal kronor?
Detta borde täcka oaktsamhet och ren skadegörelse polisanmäler ni.
Citera
2012-11-04, 10:50
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Det är så att vi har startat en förening och hade lite diskussioner om läget vid sakdegörelse.
Det slutade helt enkelt att vi har formuleringen "I Ersättningsskyldig på skadegörelser av egendom och inventarier." Under medlemmars förpliktelser.

Vilket jag är ganska osäker på hur det ligger till. Då skadegörelse är ett brott och vi som privatperson har ju ingen rätt att avgöra någon skuldfråga i det och kan därför inte börja kräva skadestånd.
Hur ligger det till egentligen?

Min vän då menade att det är ok eftersom avtal godkänns men jag har för mig att brottbalken har förtur eller vad man nu säger och det helt enkelt inte är vårat bord att bestämma eventuella krav efter nämnda brott.

Ingen säger att ni måste ringa polis. Om någon med uppsåt (vilje) eller av oaktsamhet "slår sönder en dator" kan ni istället kräva betalning direkt från denne. Vägrar personen betala kan ni använda både Kronofogdemyndigheten och tingsrätt för att fastställa och driva in skulden.

Rör det sig om uppsåt kan ni istället ringa polisen, så kommer åklagaren att hjälpa er med skadeståndsbiten om det nu blir en rättssak av det. Ni behöver således inte driva saken själv, varför det, om det rör sig om uppsåt är enklare att bara ringa polisen.

Rör det sig om oaktsamhet får ni ingen hjälp av polis/åklagare utan får driva saken själv ändå.

För ingen av ovanstående behöver ni ha några särskilda regler i något kontrakt.
Citera
2012-11-04, 11:36
Medlem
Ersättningsskyldighet för oaktsamt vållade sakskador föreligger oavsett om det står i några stadgar eller inte. Skadegörelse som uttryck bör undvikas då det kan uppfattas som omfattande enbart uppsåtligt orsakande av sakskada, och motsatsvis att stadgarna (som är en avtalsliknande konstruktion med medlemmarna) utesluter skadeståndsskyldighet för andra fall än uppsåtlig skada.

Det finns inga som helst problem att som enskild kräva skadestånd för brott utan att det har prövats rättsligt. Vägrar motparten betala får man ansöka om betalningsföreläggande eller stämma.
Senast redigerad av Sysslomannen 2012-11-04 kl. 11:38.
Citera
2012-11-04, 12:09
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Får tacka för svaren. Det var allt jag behövde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in