Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan man bara spekulera om. Här talades det om en parkering; vi kan ju tänka oss att man urinerar på någons bil.
Såvida man inte urinerar
in i en bil utan endast
på utsidan eller kanske t.o.m.
ner på asfalten är jag ytterst tveksam till att någon faktisk skada har skett och att således skadegörelse (eller egentligen åverkan som är mer korrekt rubricering) blir aktuellt.
Jämför t.ex. straffbudet:
BrB 12:1: Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år.
...med följande stycke saxat ur Brottsbalkskommentaren:
Förstörande eller skadande. Handlingen skall ha karaktären av en fysisk åtgärd med saken, innebärande att dess substans minskas eller att dess beskaffenhet på annat sätt undergår ändring.
Jag anser inte att urinering på asfalt eller ev. en bils utsida innebär en fysisk åtgärd med asfalten eller bilen som innebär att det sker någon förändring av asfalten eller bilens substans. Urinet påverkar egentligen inte något utan utgör obehag i sig och vid minsta lilla regn försvinner urinet och det går inte att märka någon förändring hos asfalten eller bilens utsida. Detta kan t.ex. jämföras med att urinera
in i en bil vilket kan förstöra t.ex. sätet.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Saken här tror jag är
varför TS fick en hundring för att inte anmäla. Fick han det som kompensation för den obehagliga upplevelsen? Eller fick han det för att inte anmäla? En gåta utan svar, troligen...

Med tanke på att TS hintat lite om sitt utseende och sin framtoning skulle jag gissa på det förstnämnda, men du har rätt i att det utgör en gåta vi, TS inkluderad, förmodligen aldrig får svaret till.