2012-11-04, 02:21
Medlem
S.Y.L.G.Ts avatar
Tänkte bara kolla om det kan bli några rättasliga åtgärder av detta.

står på fastighetsgården där vi hyr en lägenhet, så kommer det något jävla fyllo o please där vi parkerar bilarna, så jag går fram till honom och frågar....

- Tycker du att de va en bra ide eller??

- Va?

- Tycker du att de va en bra ide eller??

- Nee, förlåt så mycket...

- Ok men du tycker att det va en bra ide?

(då kommer svaret jag förväntade mig minst)

- Vill du ha pengar?

(Vem fan vill inte det)

kollade på honom frågades o han tog upp plånboken, räknade lite o sträckte fram en hundring.
jag tog aldrig sedeln utav honom utan räckte fram handen och han lade sedeln i min öppna hand.

sen la han bena på ryggen o sprang åt ett annat håll.

Mun fråga är alltså, kan de bli något skit för mig detta? Jag tvingade ju inte till mig pengar och han gjorde ju ett "brott".

så vad kan hända?

Mvh
Citera
2012-11-04, 02:27
Bannlyst
Killen var onykter och kissade lite mitt i natten på en parkering, big deal.
För han pissade väll inte på någons bil?

Lågt av dig att ta emot pengar tycker jag.

Han lär knappast anmäla dig och även om han gjorde det så kan du inte åka dit för att någon ger dig stålar.
Citera
2012-11-04, 04:45
Medlem
S.Y.L.G.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Killen var onykter och kissade lite mitt i natten på en parkering, big deal.
För han pissade väll inte på någons bil?

Lågt av dig att ta emot pengar tycker jag.

Han lär knappast anmäla dig och även om han gjorde det så kan du inte åka dit för att någon ger dig stålar.

tack för svar, min moral försvann när han pissade på min gård. hade det varit någon jag kände/brydde mig om, hade jag inte tagit emot $. hade jag varit låg hade jag bötat honom, tagit pengar, mobil smycken & smiskat upp honom.

jag gjorde inget som kan anses lågt när han satte ribban först. Och jag ville först o främst veta vad lagen säger, inte andras syn på etik/moral då något sådant inte finns i rätten i dagen samhälle ändå.

men som sagt, tack för ditt svar
Citera
2012-11-04, 04:53
Medlem
freeworldTVs avatar
"bötat och smiskat upp"???

Vad är du för nån sorts lowlife egentligen? Respektera rättsstaten!

Jävla neandertalbeteende.
Citera
2012-11-04, 10:14
Medlem
Det är inte olagligt att pissa utomhus i en stad. Det som kan vara olagligt är följdbrott så som skadegörelse, ofredande eller förargelseväckande beteende.

Det borde finnas fler offentliga gratis toaletter i städerna, det är enda sättet att minska antalet utomhusurineringar i städerna. Finansiering borde ske genom exempelvis "torgavgifter" från de företag som har utomhusserveringar, klädförsäljning mm på torg och trottoarer.

Människan har trots allt pissat utomhus i storleksordningen 100 000 år.
Citera
2012-11-04, 14:20
Medlem
S.Y.L.G.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är inte olagligt att pissa utomhus i en stad.......

Varför får man böter då?
Citera
2012-11-04, 16:05
Medlem
Bergakungens avatar
Man får böter om man ertappas då man begår brottet "förargelseväckande beteende". Det enklaste sättet att slippa undan då man urinerar är att se till att man inte ertappas, dvs att man inte syns och ingen ser något. Normalt går man in i skogen, och kommer ut igen efter en stund.

Urinerar man där andra kan störas av det kan man åka dit. Då handlar dels om själva brottet (böter) och eventuellt skadestånd (rengöring etc).

I det här fallet kan man tänka sig två varianter (det beror på vem som berättar saken). Den ena varianten är att den urinerande inser sitt dåliga beteende och erbjuder en hundring för att ersätta skador och täcka saneringskostnader, den andra varianten (den är mer besvärande för TS) att urinatorn uppfattar att TS vill ha pengar för att inte polisanmäla. Då kan det bli utpressning av saken, vilket är betydligt värre än "förargelseväckande beteende".
Citera
2012-11-04, 16:12
Medlem
S.Y.L.G.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
all din text

Han erbjöd mig hundringen, jag var inte aggresiv och ställde inga krav. ställde som sagt endast frågan.

Tror att han visste till 100% att jag inte skulle ringa polisen, syns rätt väl på mig tror jag

det kan ju också vara så att han blev rädd för mig p.g.a hur jag ser ut ^^
Citera
2012-11-04, 16:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y.L.G.T
Han erbjöd mig hundringen, jag var inte aggresiv och ställde inga krav. ställde som sagt endast frågan.

Tror att han visste till 100% att jag inte skulle ringa polisen, syns rätt väl på mig tror jag

det kan ju också vara så att han blev rädd för mig p.g.a hur jag ser ut ^^

Vi kan ju säga så här: Om det går till tings med det här, och din motpart vittnar om att du såg hotfull ut och att han var rädd att du skulle ringa polisen eller få stryk om han inte betalade, så är dina förklaringar här ovan inte så gynnsamma.

Släpp nu det här, det händer inget. Men just "förargelseväckande beteende" är ett brott som bara polisen kan ingripa emot, rent praktiskt. Det enda "envar" (vi andra) kan göra är att tala om vad vi tycker.
Citera
2012-11-04, 16:53
Medlem
S.Y.L.G.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
......

Men jag kan ju inte hjälpa hur jag ser ut :/

jag gjorde ju som sagt ett envars ingripande. Jag höll dock inte fast honom som lagen faktisk säger att man får göra tills ordningsmakt anländer.

Jag ställde bara en enkel fråga och fick pengar av honom.

men tack för alla svar
Citera
2012-11-04, 17:36
Medlem
Envarsgripa för urinering på allmän plats? Du hade nog kunnat råkat riktigt illa ut om polisen hade anlänt och du försökt hävda dit gripande.
Citera
2012-11-04, 17:58
Medlem
S.Y.L.G.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Envarsgripa för urinering på allmän plats? Du hade nog kunnat råkat riktigt illa ut om polisen hade anlänt och du försökt hävda dit gripande.

just därför gjorde jag ju inte det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in