2012-11-04, 02:12
Medlem
Hej!

Jag gör smycken av gammalt skrot kan man säga, dom blir väl rätt fina, jag dock ett problem.
Baksidan av smyckena, som ska ligga mot huden, är ofta väldigt ojämna och skrovliga.
Små tvinnade ståltrådsbitar, som håller olika delar på plats, skaver mot huden när man bär smycket.
Jag letar efter nåt typ av spackel, eller nåt, som man kan jämna ut baksidan med, slipa upp till en jämn yta och sedan, eventuellt, lackera med en neutral färg.
Allt för att smyckena ska ligga bekvämt mot huden.

Är det någon som kommer på något?
Det ska ju självklart vara giftfria substanser.

Här är ett smycke. Ni kanske kan föreställa er hur krokigt och sprättigt det är på baksidan.
Och det är alltså det jag vill försöka dölja och göra bekvämt för bäraren
http://img831.imageshack.us/img831/8257/p1120775n.jpg

Tack på förhand
Citera
2012-11-04, 02:16
Bannlyst
Tycker det borde räcka med att du polerar med exvis en dremmel börja med att slipa för att gå ner till finare och finare ocg slutligen polera så du får en len yta, och sen klarlacka för att slippa oxidering mm när smycket ligger direkt mot kroppen.
Citera
2012-11-04, 02:24
Medlem
Sereenas avatar
Om smyckena tål lite värme (~100-130c 5-30min, iom att det skulle vara tunna saker så kanske 5-10min) så rekomenderar jag att du köper Cernitlera i lämplig färg (tex silver) och formar till ett backstycke som du fäster på smycket och härdar. Denna "lera" blir plast när den härdar.
Citera
2012-11-04, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om smyckena tål lite värme (~100-130c 5-30min, iom att det skulle vara tunna saker så kanske 5-10min) så rekomenderar jag att du köper Cernitlera i lämplig färg (tex silver) och formar till ett backstycke som du fäster på smycket och härdar. Denna "lera" blir plast när den härdar.

Jag använder är olika material, men det mesta tål dessa temperaturer.
Och dom som inte pallar det får jag väl ta bort och sätta på efter härdning

Tack så jätte mycket för detta tipset!
Citera
2012-11-04, 03:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karrokaja
Jag använder är olika material, men det mesta tål dessa temperaturer.
Och dom som inte pallar det får jag väl ta bort och sätta på efter härdning

Tack så jätte mycket för detta tipset!

Det kan bli lite svårt att härda dom separat då cernitlera kan "flyta" lite under härdning, risken är att dom inte kommer passa lika bra efter härdning.

Se bara till att provhärda bitar av rätt tjocklek så att du inte bränner tunna detaljer.

Cernit kan även härdas i kokande vatten, och iom att dessa plattor antagligen bara kommer vara några mm tjocka så ska dom härda snabbt och borde kunna fungera att bara doppa bakstycket i det kokande vattnet.

Det finns en lera som heter "Sculpey" som ska vara stabilare vid härdning och även klara väldigt detaljerade arbeten utan att förlora form, dock så har jag aldrig arbetat med den.

Båda finns bla på http://www.in-exfarg.se/modellering/...y-c-417-7.aspx

Kollade runt lite och cernit finns tydligen även som transparant numera.
Senast redigerad av Sereena 2012-11-04 kl. 04:02.
Citera
2012-11-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det kan bli lite svårt att härda dom separat då cernitlera kan "flyta" lite under härdning, risken är att dom inte kommer passa lika bra efter härdning.

Se bara till att provhärda bitar av rätt tjocklek så att du inte bränner tunna detaljer.

Cernit kan även härdas i kokande vatten, och iom att dessa plattor antagligen bara kommer vara några mm tjocka så ska dom härda snabbt och borde kunna fungera att bara doppa bakstycket i det kokande vattnet.

Det finns en lera som heter "Sculpey" som ska vara stabilare vid härdning och även klara väldigt detaljerade arbeten utan att förlora form, dock så har jag aldrig arbetat med den.

Båda finns bla på http://www.in-exfarg.se/modellering/...y-c-417-7.aspx

Kollade runt lite och cernit finns tydligen även som transparant numera.

Har läst om olika leror hela morgonen nu
Varför har jag inte hört om detta intressanta material innan?

Jag letar nog efter den leran som tål målning bäst.
Alltså att eventuellt lacka den efteråt, vissa leror är bättre än andra.
För just det ändamålet som jag behöver hjälp med nu så ska det inte vara några detaljarbeten, så det gör inget om leran rör på sej.
Jag tror till och med att det är bättre, då leran förmodligen letar sej in i små skrymslen vilken får den att fästa och "fixera" sej bättre i själva smycket.

Men jag tror att dessa skillnader är ganska små.
Det är väl bara super proffs som märker skillnaden, så jag får helt enkelt shoppa loss lite och pröva mej fram
Tack jätte mycket för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in