2012-11-03, 18:33
Medlem
Hej,

Är på jakt efter en stekpanna som tål induktionshäll.
Har sedan hällen införskaffades lyckats förstöra 2 stekpannor och en gjutjärnswok.
Dom har helt enkelt fått konkav botten.

Finns det någon som klarar av värmen/energin från en induktionshäll utan att slå sig.

Vill inte lägga för mycket pengar men om jag vet att den håller 20 år så kan jag ju tänka mig lägga någon extra krona.
Citera
2012-11-03, 19:06
Medlem
Hojtes avatar
http://www.verner-verner.se/search/?...categories=168

Skeppshult

där har du riktigt gjutjärn som håller om man tar hand om järnet
Citera
2012-11-03, 20:04
Medlem
Lyder du råden med att inte maxa spisen då? Låter som du är lite för aggresiv..
Citera
2012-11-03, 21:18
Medlem
Har inte läst på så mycket om induktionshällar och hade inte läst detta råd. Nu anade jag väl iofs att risken fanns.

Det är säkerligen därför som dom slagit sig.

Woken slog sig iofs på en "liten" platta som endast leverar 2.2kW men jag har sedan länge insett att man har svårt att klara sig under 6 kW när man kör med wok.

Det är därför jag undrar om det finns någon stekpanna som klarar effekten (3kW tror jag det är) som hällen levererar. Annars är det ju som alla 60 åriga gubbar som kör porsche GT3 mellan hemmet och stranden.
Citera
2012-11-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizo99
Har inte läst på så mycket om induktionshällar och hade inte läst detta råd. Nu anade jag väl iofs att risken fanns.

Det är säkerligen därför som dom slagit sig.

Woken slog sig iofs på en "liten" platta som endast leverar 2.2kW men jag har sedan länge insett att man har svårt att klara sig under 6 kW när man kör med wok.

Det är därför jag undrar om det finns någon stekpanna som klarar effekten (3kW tror jag det är) som hällen levererar. Annars är det ju som alla 60 åriga gubbar som kör porsche GT3 mellan hemmet och stranden.
Den slår sig pga av att du hettar upp den för snabbt. Sätter du på max direkt så kan du knäcka även en i gjutjärn. Gör du det i steg så klarar de sig utan vidare. Kör typ 70% av max några minuter och sen fullt om det behövs så ska det gå bra.
Citera
2012-11-04, 13:40
Medlem
elektronikfreaks avatar
Mitt tips är att du köper en gjutjärnsstekpanna. De där jävla sk non-stick pannorna anser jag mer är en slit-o-släng vara än något man bestående steker mat i. Ett märke jag kan rekommendera är Skeppshult

Köper du Skeppshult Professionella serie så får du dessutom en panna som du kan använda i ugnen då handtaget är av stål. Pannorna kostar en slant men håller an mansålder dvs pannan håller resten av ditt liv bara man sköter dom på ett vettigt sätt o aldrig låter dom stå torra utan att de alltid är insmorda med olja. Lämpligtvis rapsolja. Som jag skrev i den här tråden...

Hur vårdar du din gjutjärnsstekpanna?
https://www.flashback.org/t1990848

...så är gjutjärnspannan den perfekta pannan på spisen just för att den tål mycket hög värme.

DOCK - o det måste jag tillägga i synnerhet när det gäller induktionshällar o även vanliga elspisar. Ställ aldrig en kall panna på en het platta. Just vad beträffar induktionshällar... dra inte på maxvärme redan från början på en kall panna utan låt den lite långsamt värmas upp. När den väl blivit varm kan man maxa med full styrka!

Skillnaden mellan gamla (begagnade gjutjärnspannor som man köper på loppisar) o nya är att de gamla pannorna är tunnare o polerade medans nya pannor är lite tjockare i godset o INTE är polerade varför stekytan i pannorna är lite mindre slät.

Skeppshult är ett säkert kort. Har även köpt lågprispanna på IKEA o den var helt plan när den var kall men blev skev i botten när man värmde upp den. Likaså annan lågprispanna (gissningsvis från Kina) på ÖoB var plan som kall men även den blev skev i botten vid uppvärmning.
Citera
2012-11-04, 23:42
Medlem
Felet jag gjort är uppenbart att jag gasat på för fullt från början och har på så sätt fördärvat dessa pannor.

Har noterat att nya pannor är mycket skrovligare än vad äldre är.
Vilka för nackdelar innebär detta?

Lågpris går bort, särskilt då en skeppshult pro inte ens kostar 500:-

Skall komma ihåg att förvärma pannan innan jag brassar på.
Citera
2012-11-06, 14:44
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Felet jag gjort är uppenbart att jag gasat på för fullt från början och har på så sätt fördärvat dessa pannor.

Har noterat att nya pannor är mycket skrovligare än vad äldre är.
Vilka för nackdelar innebär detta?

Lågpris går bort, särskilt då en skeppshult pro inte ens kostar 500:-

Skall komma ihåg att förvärma pannan innan jag brassar på.
Själva botten i en gjutjärnspanna är ju som namnet säger "gjutet järn" dvs INTE smitt stål så därför ska man vara lite rädd om dom just när det gäller väldigt stora temperaturskillnader. Hörde om någon som tog en gjutjärnspanna med mat i direkt från frysen o ställde den på en vanlig gammal elspis med rödglödgad platta o både gjutjärnspannan o elplattan sprack. Om detta är sant vet jag inte. Däremot anser jag att om någon är så jävla dum så är dom inte värda att äga en gjutjärnspanna.

Sedan gissar jag på att det är skillnad mellan lågprispannor för en hundralapp från ÖoB, Netto, IKEA m fl o märkespannor från svenska tillverkare som Skeppshult m fl.

Vad beträffar den skrovliga botten i nya Skeppshult jämfört med den glanspolerade botten i gamla Skeppshult. Jag vet ärligt talat inte. Men en vild gissning skulle vara att det kan lägga sig mer fett mellan pannan o det man steker i en grovporig panna än i en slätpolerad vilket skulle minska risken att det steker fast. Men detta är bara en vild gissning. Annars är det nog bara en ren utseendefråga... tror jag.

Så dina Skeppshult pannor har fått skev botten? Låter både märkligt o trist. Då har de blivit utsatta för mycket stora temperaturskillnader!
DÄREMOT vet jag att lågprispannorna kan vara hur plana som helst när de är kalla men när de blir uppvärmda så blir de skeva.
Senast redigerad av elektronikfreak 2012-11-06 kl. 14:47.
Citera
2012-11-06, 22:32
Medlem
Nää det är inte skeppshultspannor.

Den ena är omärkt och den andra märkt RONAB.

Skulle vara roligt att veta om man skall ta sig tiden att polera botten innan man behandlar pannorna.
Citera
2012-11-07, 06:28
Medlem
Citat:

Skulle vara roligt att veta om man skall ta sig tiden att polera botten innan man behandlar pannorna.
Ronab är bra saker.

Polera insidan? Nej nej, behåll den skrovlig. Det sätter sig fett i porerna så efter ett tag är den lika hal som teflon vilket du bör ha märkt på de du har om du skött de korrekt (dvs aldrig aldrig diskmedel och bara bara varmt vatten).
Citera
2012-11-07, 17:15
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:

Är det bl a en Ronab panna som blivit skev i botten? Ronab tillverkas i Sverige av Ronneby Bruk i Ronneby. Dom ligger i samma klass som andra svensktillverkade pannor typ Skeppshult o Kockums. Har du verkligen kollat o ställt pannan på något annat som är helt plant så att du verkligen fått bekräftat att pannan verkligen är skev i botten? För mig låter detta väldigt märkligt. Var den skev i botten från början? Har garantin gått ut?

Här har du en Ronab panna som bjuds ut på Tradera.
http://www.tradera.com/stekpanna-sva...2541_167394850

En som såldes för några veckor sedan.
http://www.tradera.com/ronab-stekpan...2541_165270842

Andra gjutjärnspannor till fyndpris
http://www.fyndtorget.se/traderasok....kord=stekpanna

Jag köpte för något år sedan en jävla skitpanna i gjutjärn av märket Kökskungen o likaså en panna på IKEA. Båda var helt plana kalla men så fort man värmde upp dom så blev dom skeva i botten. Trots att jag använt dom några gånger så gick jag tillbaka med dom o krävde pengarna tillbaka vilket jag självklart fick.

Nej, slipa kan du aldrig göra som privatperson. Behåll den i stället i det skicket den är o var stolt över den. Åtminstone över Ronab pannan.

Nu använder jag varken induktionshäll eller glaskeramikhäll utan den gamla typen av spis med gamla gjutjärnsplattor. Tycker faktiskt att den gamla typen av spisar är lättare att hålla snygga. Både induktion- o glaskeramik är väldigt lätta att repa om man ex kokar över mjölk och/eller gräddsås o skrubbar med stålull.
Citera
2015-02-27, 18:32
Medlem
Det är något skumt med vår ugn. Sätter man på ugnen, går strömmen i huset. Någon som vet vad det kan bero på. Problemet uppstod idag, helt apropå.

Nu till ett annat problem som är mer ontopic.

Funkar alla rostfritt stål-kastruller på induktionshäll? Många av dem är inköpta långt innan induktionshäll fanns. Det kan bli rätt dyrt att byta ut alla kastruller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in