Mitt tips är att du köper en gjutjärnsstekpanna. De där jävla sk non-stick pannorna anser jag mer är en slit-o-släng vara än något man bestående steker mat i. Ett märke jag kan rekommendera är Skeppshult
Köper du Skeppshult Professionella serie så får du dessutom en panna som du kan använda i ugnen då handtaget är av stål. Pannorna kostar en slant men håller an mansålder dvs pannan håller resten av ditt liv bara man sköter dom på ett vettigt sätt o aldrig låter dom stå torra utan att de alltid är insmorda med olja. Lämpligtvis rapsolja. Som jag skrev i den här tråden...
Hur vårdar du din gjutjärnsstekpanna?
https://www.flashback.org/t1990848
...så är gjutjärnspannan den perfekta pannan på spisen just för att den
tål mycket hög värme.
DOCK - o det måste jag tillägga i synnerhet när det gäller induktionshällar o även vanliga elspisar.
Ställ aldrig en kall panna på en het platta. Just vad beträffar induktionshällar...
dra inte på maxvärme redan från början på en kall panna utan låt den lite långsamt värmas upp. När den väl blivit varm kan man maxa med full styrka!
Skillnaden mellan gamla (begagnade gjutjärnspannor som man köper på loppisar) o nya är att de gamla pannorna är tunnare o polerade medans nya pannor är lite tjockare i godset o INTE är polerade varför stekytan i pannorna är lite mindre slät.
Skeppshult är ett säkert kort. Har även köpt lågprispanna på IKEA o den var helt plan när den var kall men blev skev i botten när man värmde upp den. Likaså annan lågprispanna (gissningsvis från Kina) på ÖoB var plan som kall men även den blev skev i botten vid uppvärmning.