2005-04-12, 16:49
Medlem
Läste Soldf online efter en länk i en annan tråd om skillnader mellan olika automatkarbiner.

Då hittade jag något som inte fanns på min tid, ett "mynningsskydd" till AK5.
Om det står att läsa:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.soldf.com/ak5.html
Mynningsskydd
Nyligen har det införskaffats nya mynningsskydd i gummi för att minska skadorna på soldaternas tänder. Många soldater skadar tänderna då de råkar få pipan i munnen, detta kostar Försvarsmakten årligen miljonbelopp.

Och då undrar man ju såklart hur många soldater råkar få pipan i munnen!??
2005-04-12, 16:52
Medlem
Ruskigbusss avatar
Miljonbelopp dessutom?

Kanske slår pipan mot ansiktet vid någon särskild rörelse, hasning medelst ålning eller vad det nu heter?

Eller är pennalismen så utbredd att hela årskullar tvingas paradera med gevärspipor i munnen?

Dett är ett mysterium som jag kommer att ligga sömnlös över i natt om ingen klarar ut!

(Nej, jag är inte ironisk.)
2005-04-12, 16:54
Medlem
von Schmerzs avatar
Förklaringen jag fick av mina befäl var att det hade hänt flera gånger att soldater haft geväret mellan benen när de åkt i något fordon (bandvagn/stri90/motsvarande) och fått pipan uppkörd i ansiktet när fordonet kört på ett gupp.

Tydligen blev det mycket billigare för försvaret att köpa in mynningsskydd än att betala tandläkarkostnaderna.
2005-04-12, 16:55
Medlem
Khaymans avatar
Kanske har blivit en ny korkad trend för att få ut skadestånd? Samma som att borra bergborr utan hörselkåpor dan innan sista hörseltestet?

Edit: Fast bandvagnsförklaringen låter ju rimligare iofs...
2005-04-12, 16:57
Medlem
Lassemans avatar
Vi fick se bilder på folk med skott skador pga vådaskjutning och utslagna tänder när jag gjorde lumpen.

Har för mig att många av dessa fall berodde på att dom skadade sig själva och kamrater när dom viftade för mycket med vapnet.
2005-04-12, 17:27
Medlem
feldgraus avatar
Som nämnt, vapnet klämt mellan benen med pipan uppåt insuttna i fordon samt dålig hantering av vapen när man väntar på uppställning, slänga sig i skydd och få pipan i ansiktet, o s v. Jävligt äckliga skador kan det bli i alla fall.

/feldgrau
2005-04-12, 19:13
Medlem
dismembers avatar
jag har sett sådana tandskador orsakade av pipan på en ak5, vid skidtolkning i arvidsjaur... såg inget vidare ut, -25 och avslagna tänder, inga ilningar där inte......

då skulle man ha nån jävla "skumgummikondom" över pipan, funkade inget vidare dock!
2005-04-12, 23:43
Medlem
frostflakes avatar
Hur dum får man bli. Kan de inte sållas bort redan vid mönstringen? Vi brukade stå, sitta och ligga med AK:n, ofta sovandes, men slå ut tänder!
2005-04-13, 07:20
Medlem
scoremaxs avatar
Det tror jag inte kräver någon speciell begåvning för att lyckas med..
När man åker PBV i full fart, eller i stridsbåt t,ex. så far det runt en hel del där inne..
2005-04-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frostflake
Hur dum får man bli. Kan de inte sållas bort redan vid mönstringen? Vi brukade stå, sitta och ligga med AK:n, ofta sovandes, men slå ut tänder!

Jag håller med dig!

Vi sprang stridshinderbana, åkte stridsbåt i krabb sjö, landsteg, ålade, sprang, hoppade - t.o.m. jonglerade med vapnet när vi gick högvakten... och inte hörde jag talas om NÅGON som fick pipan i munnen!

Att man skulle åka bandvagn och i ett gupp få pipan i MUNNEN verkar lika hjärnslött som att sticka ut ögat med gaffeln när man äter.

Det är ingen ordning på försvaret längre -
2005-04-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
jag har sett sådana tandskador orsakade av pipan på en ak5, vid skidtolkning i arvidsjaur... såg inget vidare ut, -25 och avslagna tänder, inga ilningar där inte......

då skulle man ha nån jävla "skumgummikondom" över pipan, funkade inget vidare dock!

Det stämmer nog att huvudelen av tandskadorna sker vid den norrländska förbanden antingen i samband med tolkning eller helt vanlig skidåkning. Sker relativt lätt då man har rygga på och vapnet på bröstet.

Citat:
Ursprungligen postat av frostflake

Ett grundläggande koncept inom det militära brukar vara : Eld, rörelse och skydd.

Minst ett av dessa element saknas i din beskrivning. ch det är vid detta saknade moment de flesta tandskadorna uppstår.
2005-04-15, 23:23
Medlem
frostflakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Det stämmer nog att huvudelen av tandskadorna sker vid den norrländska förbanden antingen i samband med tolkning eller helt vanlig skidåkning. Sker relativt lätt då man har rygga på och vapnet på bröstet.

Ett grundläggande koncept inom det militära brukar vara : Eld, rörelse och skydd.

Minst ett av dessa element saknas i din beskrivning. ch det är vid detta saknade moment de flesta tandskadorna uppstår.
Pundhuvud! Alla tre saknas!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in