2012-11-03, 06:54
Medlem
När blir en låttext copyright? Hur blir den de?
Helst svar från folk som inte bara googlat, utan vet.
Alltså en låttext som skrivs, och lämnas till skivbolag, som sker flera gånger i veckan runt om i landet, och de är förmodligen många skivbolag som tackar nej till en grym låt och så skriver dom av låten.

Så hur blir en låttext copyright så man är säker innan man lämnar ut den till andra
Citera
2012-11-03, 06:59
Medlem
Här är en som fått en melodi stulen. Scrolla ner till "En sann skröna" i slutet av sidan och läs om hur det gick för honom.

http://www.gardstad.se/musik/musik.htm
Citera
2012-11-03, 08:40
Medlem
http://www.forfattarforbundet.se/sff/pdf/Info_upphovsr%E4tten.pdf

Har inte läst igenom jätte noga, är på sista minuterna på mitt natt pass på jobbet. Men spontant vill ju jag säga att låttexter går väl under samma copyright regler som böcker/poesi etc etc. Kan dock ha fel
Citera
2012-11-03, 09:10
Medlem
Du behöver inte få den publicerad för att du ska vara skyddad som uppghovsman, men det ska naturligtvis gå att styrka. Här finns lite läsning som tar upp det.
Citera
2012-11-03, 11:39
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playeer
När blir en låttext copyright? Hur blir den de?
Helst svar från folk som inte bara googlat, utan vet.
Alltså en låttext som skrivs, och lämnas till skivbolag, som sker flera gånger i veckan runt om i landet, och de är förmodligen många skivbolag som tackar nej till en grym låt och så skriver dom av låten.

Så hur blir en låttext copyright så man är säker innan man lämnar ut den till andra

Nej, någon copyright finns inte i svensk rätt i den bemärkelsen att man får sin text eller motsvarande skyddad genom en registrering. I USA ser man ofta ett (C) lite här och var, vilket jag antar är en symbol som visar att en viss text blivit registrerad. Motsvarande system finns inte i Sverige vad gäller t.ex. en låttext.

I Sverige gäller istället att ett verk, om det har verkshöjd, blir skyddat av upphovsrätt från samma sekund som upphovsmannen skriver/tillverkar det.
En hel låttext kan förutsättas ha uppnått verkshöjd, varför bara upphovsmannen får lov att använda den.
Citera
2012-11-03, 22:07
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det finns en viktig skillnad på patent och upphovsrätt. När det gäller upphovsrätt kan man tänka sig att flera olika kompositörer/textförfattare oberoende av varandra kommer fram till samma text/melodi. Det får man göra. När det gäller schlagermusik kan jag tänka mig att det är relativt sannolikt att flera kompositörer kommer fram till samma melodislinga.

Själv har jag aldrig komponerat. Jag vet att förr var det vanligt att hemmakompositörer gjorde en inspelning som dom skickade till sig själva med posten i ett förseglat kuvert. Poststämpelns datum skulle då visa på när dom hade framställt låten.

Detta sätt tycker jag är otillförlitligt. Om jag vore i TS situation skulle jag köra filen genom en hashfunktion (googla SHA hash om du inte vet vad det är). Det finns gratistjänster. Jag skulle se till att den hashsumma jag får blir publicerad i något system som inte kan manipuleras.

Gör TS så blir det kanske lite lättare att hävda den upphovsrätt TS har.
Citera
2012-11-04, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Detta sätt tycker jag är otillförlitligt. Om jag vore i TS situation skulle jag köra filen genom en hashfunktion (googla SHA hash om du inte vet vad det är). Det finns gratistjänster. Jag skulle se till att den hashsumma jag får blir publicerad i något system som inte kan manipuleras.

Gör TS så blir det kanske lite lättare att hävda den upphovsrätt TS har.

jag hittar inte en gratis sida. kan du länka ngn?
Citera
2012-11-04, 12:23
Medlem
ApolloGrekens avatar
Hej igen
Jag har tidigare använt någon online-tjänst som jag inte hittar nu, men jag letade rätt på följande program som beräknar en väldig massa olika hashsummor, man kan nöja sig med SHA1 tycker jag. http://download.cnet.com/HashCalc/3000-2250_4-10130770.html

Jag körde det själv för att kolla, fungerade utmärkt. Se till att att du klickar bort alla erbjudanden om toolbars under installationen.

Lycka till, även om jag inte riktigt svarade på din första fråga.
Citera
2012-11-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Nej, någon copyright finns inte i svensk rätt i den bemärkelsen att man får sin text eller motsvarande skyddad genom en registrering. I USA ser man ofta ett (C) lite här och var, vilket jag antar är en symbol som visar att en viss text blivit registrerad. Motsvarande system finns inte i Sverige vad gäller t.ex. en låttext.

I Sverige gäller istället att ett verk, om det har verkshöjd, blir skyddat av upphovsrätt från samma sekund som upphovsmannen skriver/tillverkar det.
En hel låttext kan förutsättas ha uppnått verkshöjd, varför bara upphovsmannen får lov att använda den.
Givetvis har du rätt i att verkshöjd räcker för att upphovsrätt ska uppstå. Men jag vill minnas att Copyright-symbolen har något användningsområde även här i Sverige, relaterat till Bernkonventionen?
Citera
2012-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Givetvis har du rätt i att verkshöjd räcker för att upphovsrätt ska uppstå. Men jag vill minnas att Copyright-symbolen har något användningsområde även här i Sverige, relaterat till Bernkonventionen?

Nej, tvärt om faktiskt. Bernkonventionen ger att användandet av Copyright-symbolen INTE krävs. Alltså inte ens i USA, som ju är symbolens ursprungsland.

Gement används det ju för att förmedla att den som publicerar verket själv anser att det uppnår verkshöjd och åtnjuter upphovsrättsligt skydd. Men mer än så innebär den egentligen inte i länder som ratificerat Bernkonventionen. Inte ens i USA, som sagt. Det var för övrigt bland annat på grund av just det här som USA var aviga till att acceptera konventionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in