2012-11-02, 21:50
Medlem
Hej

Jag och min fru har sålt vår lägenhet men köparen har inte tillträtt lägenheten än. Hon och jag började diskutera huruvida en magnetlist för att hänga upp köksknivar vi har uppsatt i köket är en fast eller lös egendom och därmed huruvida den ska följa med i flytten till nya bostaden.

Den här frågeställningen ha ingenting med värdet på magnetlisten att göra utan är mer av en principfråga.

Magnetremsan är köpt på Ikea, kallas grundtal och sitter med två skruvar fastmonterad i väggen.

Diskussionsunderlag: Är en magnetlist för att hänga upp köksknivar i en lägenhet, monterad i väggen med två skruvar fast eller lös egendom?
Citera
2012-11-02, 22:02
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Du blandar ihop termer. Bostadsrätten i sig är till och med lös egendom. Det du pratar om är tillbehör.

Om det är något som normalt brukar ingå i en lägenhet så skulle nog de flesta se det så att den borde sitta kvar, i annat fall inte. Att den är monterad är inte i sig avgörande. Jag har svårt att säga något utan att ha sett den, men skulle nog ändå tro att den går ta med sig.

När det är något av större värde bör man uppge för köparen att det inte ingår, om det fanns med på visningen.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2012-11-02 kl. 22:08.
Citera
2012-11-02, 23:17
Medlem
namgrebs avatar
Rubrik justerad.

/MOD
Citera
2012-11-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du blandar ihop termer. Bostadsrätten i sig är till och med lös egendom. Det du pratar om är tillbehör.

Om det är något som normalt brukar ingå i en lägenhet så skulle nog de flesta se det så att den borde sitta kvar, i annat fall inte. Att den är monterad är inte i sig avgörande. Jag har svårt att säga något utan att ha sett den, men skulle nog ändå tro att den går ta med sig.

När det är något av större värde bör man uppge för köparen att det inte ingår, om det fanns med på visningen.

Ok, tack för förtydligandet, stämmer att jag blandar ihop termer. Jag antar att det inte finns något rätt svar på den här frågan förrän den prövats i domstol vilket aldrig kommer ske då värdet är för lågt.
Citera
2012-11-03, 21:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Opinion
Ok, tack för förtydligandet, stämmer att jag blandar ihop termer. Jag antar att det inte finns något rätt svar på den här frågan förrän den prövats i domstol vilket aldrig kommer ske då värdet är för lågt.
Det är bara att ta med sig listen. Vägg- och golvlister hör till lägenheten, som trösklar och dörrar. Men magnetlisten klassas nog i stil med tavelkrokar, som får plockas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in