2012-11-02, 21:00
Medlem
Dimpens avatar
Fann denna plats för tråden och hoppas den passa. Annars flytta den...

Efter branden i Skarpnäck kommer ett antal familjer att evakueras och erbjudas ersättningslägenhet. Helt rätt naturligtvis.

Jag känner djupaste vördnad och lider med de nödställda. Vill INTE hamna i deras situation.

Men en undran är - var kommer alla dessa ersättningsbostäder ifrån?
Har försäkringsbolagen en massa lägenheter som står tomma i väntan på en katastrof?

Låter dyrt och inte så relevant.

Vore intressant att veta då det kan komma fram ersättningsbostäder så där på en-två dagar.

När det gäller andra av samhällets utsatta (läs uteliggare) så finns INGA bostäder.....

Nån som har ett klokt svar?
Citera
2012-11-02, 21:10
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
När det gäller andra av samhällets utsatta (läs uteliggare) så finns INGA bostäder.....

Vilka skyldigheter anser du att fastighetsägare och försäkringsbolag har gentemot uteliggare?
Citera
2012-11-02, 21:14
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv
Vilka skyldigheter anser du att fastighetsägare och försäkringsbolag har gentemot uteliggare?

Givetvis inga - kanske felaktig jämförelse men jag belyser bara hur det kan finnas bostäder men ändå inte finns.....

Hur många finns det för detta ändamål?

Hade aldrig tänkt på det innan jag såg reportaget om det på TV idag.
Citera
2012-11-02, 21:47
Medlem
Napis avatar
Citat:
Givetvis inga - kanske felaktig jämförelse men jag belyser bara hur det kan finnas bostäder men ändå inte finns.....

Hur många finns det för detta ändamål?

Hade aldrig tänkt på det innan jag såg reportaget om det på TV idag.
Det kan likaväl handla om hotell vistelse som försäkringsbolaget pröjsar.
Citera
2012-11-02, 22:00
Medlem
E.S.A.Ds avatar
När det var stambyte här så skrev min hyresvärd att en del kunder bo i ersättningslägenheter, tror det var främst för gamlingar och funktionshindrade, som skulle få det jobbigt utan toalett och dusch.

Fast nu kom jag helt plötsligt ihåg att när jag var liten så hade vi skitmycket myror i lägenheten, vi fick bo i en sån lägenhet då.
Det var ganska spartanskt, kändes som ett vandrarhem.
Fanns bara kök, tv, sängar, matbord och obekväma soffor där.

Det fanns tre trapphus med endast såna lägenheter, sammanlagt 24 st, ungefär.

Det är ju ganska troligt att alla fastighetsbolag har såna, ifall det brinner eller om det behövs göra akuta reparationer och sånt.
Annars måste dom säkert betala för hotell och sånt, vilket lär bli dyrare i längden.

Jag vet ju inte om det var såna lägenheter i Skarpnäck, men men.
Citera
2012-11-04, 12:40
Medlem
Det var Stockholmshems hus har jag för mig. De stora kommunala värdarna har en hel del utrymningslägenheter tillgängliga inför renoveringar etc, så det borde gå att ordna fram ett 50-tal (?) lägenheter.

Finns iofs en risk att utbudet i bostadskön indirekt minskar marginellt den närmsta månaden då andra lägenheter måste prioriteras om.
Citera
2012-11-06, 20:25
Medlem
lithionits avatar
ibland så är myndigheter och samhället duktigt på att vaska fram bostäder, tyvärr så gäller det mest asylsökande.
Citera
2012-11-07, 13:00
Medlem
Micksans avatar
Citat:
Fann denna plats för tråden och hoppas den passa. Annars flytta den...

Efter branden i Skarpnäck kommer ett antal familjer att evakueras och erbjudas ersättningslägenhet. Helt rätt naturligtvis.

Jag känner djupaste vördnad och lider med de nödställda. Vill INTE hamna i deras situation.

Men en undran är - var kommer alla dessa ersättningsbostäder ifrån?
Har försäkringsbolagen en massa lägenheter som står tomma i väntan på en katastrof?

Låter dyrt och inte så relevant.

Vore intressant att veta då det kan komma fram ersättningsbostäder så där på en-två dagar.

Allmännyttan skall hålla 2000 lägenheter stadigvarande som ersättningslägenheter. Ibland är en bostad tom i ett år. Under det året utgör den bostaden en ersättningslägenhet.

Citat:

Dom har inga skyldigheter. Kommunen har direkt skyldighet att ge medborgare i kommunen genom grundlagen, kommunallagen och socialtjänstlagen.
Citera
2012-11-07, 14:53
Medlem
Citat:
Samma skyldigheter som alla andra människor som vill leva i ett civiliserat samhälle, och tar sitt ansvar för att upprätthålla detta samvete. Det är svårt att säga en exakt siffra, men jag anser att de har fler skyldigheter än vad deras "regelbok" hävdar, och betydligt fler än vad de visare genom sitt engagemang i omgivningen.
Citera
2012-11-07, 21:52
Medlem
det betalas av alla andra hyresgäster, så inte så att hyrsvärdarna står för kostnaden direkt
Citera
2012-11-10, 22:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
ibland så är myndigheter och samhället duktigt på att vaska fram bostäder, tyvärr så gäller det mest asylsökande.

de bor bra då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in