2012-11-02, 20:03
Medlem
yougotserveds avatar
Hej kära FB-members!
För att sammanfatta kort, jag har under många år haft koncentrations-svårigheter, depressioner, ångest och det vanliga som halva befolkningen lider utav idag. Senaste perioden har varit extra jobbig, fått nya mediciner och många motgångar.

Började studera, tanken var att plugga upp betygen för att skaffa rutiner och förbättra mitt mående. Inte min smartaste idè though, blev endast sämre med all press och alla krav som ställs. Blev därav sjukskriven resterande tid utav året.

Har tagit ett studielån och får ut närmre 10.000. Klarar mig liksom. Typ.
Dem skickar fortfarande studielånet, men fick idag hemskickat ett brev från FK? Dem vet mycket väl att jag studerar och har studielån, men skrev ändå att jag fått en handläggare för att diskutera eventuell sjukpenning? Kan det MÖJLIGTVIS vara så att jag lyckas få båda som inkomst ett par månader framöver? Eller är det bara mina förhoppningar? Hade varit skönt med något positivt som omställning, haha.

Fruktansvärt tacksam för svar. Peace.
Citera
2012-11-03, 00:39
Medlem
yougotserveds avatar
Koko
Citera
2012-11-03, 00:43
Medlem
lundagrens avatar
Nej. Du får sjukpenning eller csn.
Citera
2012-11-03, 01:17
Medlem
yougotserveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Nej. Du får sjukpenning eller csn.

Aight, får jag lika mycket pengar av fk som jag får utav CSN då?
Citera
2012-11-03, 13:01
Medlem
Ingenieurs avatar
Bara så du vet, om du varit sjuk istället för att plugga så kommer CSN skicka en faktura på hela beloppet (bidrag och lån). Förfallodatum 30 dagar från att brevet dimper ner genom din lägenhetsdörr.

Får du dubbelt så se till att inte leva loppan för pengarna. CSN kommer kräva tillbaks rubb och stubb, utan betalningsplan.

Så fort du vet att du får sjukpenning, säg upp CSN omedelbart.
Citera
2012-11-03, 19:10
Medlem
yougotserveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Bara så du vet, om du varit sjuk istället för att plugga så kommer CSN skicka en faktura på hela beloppet (bidrag och lån). Förfallodatum 30 dagar från att brevet dimper ner genom din lägenhetsdörr.

Får du dubbelt så se till att inte leva loppan för pengarna. CSN kommer kräva tillbaks rubb och stubb, utan betalningsplan.

Så fort du vet att du får sjukpenning, säg upp CSN omedelbart.

Det var inte det CSN sa när jag ringde och frågade hur det funkar med sjukskrivning? Det är ju helt ologiskt att man ska betala tillbaka inom 30 dagar utan en direkt inkomst endast för att man är sjuk? Har en sjukskrivning på 3 månader.
Citera
2012-11-03, 19:46
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yougotserved
Det var inte det CSN sa när jag ringde och frågade hur det funkar med sjukskrivning? Det är ju helt ologiskt att man ska betala tillbaka inom 30 dagar utan en direkt inkomst endast för att man är sjuk? Har en sjukskrivning på 3 månader.

Ser nu att jag formulerade min första mening fel.
Alltså inte att du ska betala tillbaka för att du är sjuk, bara om du tar både sjukpenning och csn samtidigt. Det var det jag menade (syns på sista meningen i mitt inlägg).
Denna information fick jag från min kår.
Borde rimligtvis gälla även om du får retroaktiv sjukpenning när du redan fått csn.

Om dina skolresultat blir lidande pga sjukdom och du gått på csn istället för sjukpenning, så blir det problem att få medel till nästa termin. Prestationskraven gäller oavsett du varit sjuk eller inte (såvida du inte gått på sjukpenning istället). Min studievägledare varnade vår klass för att gå på Csn istället för sjukpenning när vi blir sjuka en längre period, just pga ovanstående.

Slutsats: Är du sjuk och går på sjukpenning, säg till csn att du går på sjukpenning så att de stoppar utbetalningarna. Att försöka få dubbelt som du antyder i trådstarten är en dålig ide.

PS. Återbetalningskravet gäller alltså inte allt du någonsin fått från csn, bara det du fått parallellt med sjukpenningen.
Senast redigerad av Ingenieur 2012-11-03 kl. 19:48. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in