Citat:
Ursprungligen postat av yougotserved
Det var inte det CSN sa när jag ringde och frågade hur det funkar med sjukskrivning? Det är ju helt ologiskt att man ska betala tillbaka inom 30 dagar utan en direkt inkomst endast för att man är sjuk? Har en sjukskrivning på 3 månader.
Ser nu att jag formulerade min första mening fel.
Alltså inte att du ska betala tillbaka för att du är sjuk, bara om du tar både sjukpenning och csn samtidigt. Det var det jag menade (syns på sista meningen i mitt inlägg).
Denna information fick jag från min kår.
Borde rimligtvis gälla även om du får retroaktiv sjukpenning när du redan fått csn.
Om dina skolresultat blir lidande pga sjukdom och du gått på csn istället för sjukpenning, så blir det problem att få medel till nästa termin. Prestationskraven gäller oavsett du varit sjuk eller inte (såvida du inte gått på sjukpenning istället). Min studievägledare varnade vår klass för att gå på Csn istället för sjukpenning när vi blir sjuka en längre period, just pga ovanstående.
Slutsats: Är du sjuk och går på sjukpenning, säg till csn att du går på sjukpenning så att de stoppar utbetalningarna. Att försöka få dubbelt som du antyder i trådstarten är en
dålig ide.
PS. Återbetalningskravet gäller alltså inte allt du någonsin fått från csn, bara det du fått parallellt med sjukpenningen.