• 2
  • 3
2012-11-03, 14:23
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Att förinta hela universum/existensen för evigt kanske skulle ses som en bra sak, eftersom då skulle inte finnas något lidande, men jag tycker det låter väldigt ologiskt om ingenting skulle finnas. Om universum nu har uppstått från ingenting så kommer den alltid kunna göra det, och det finns inget som kan stoppa det. Energi kan inte skapas eller förintas enligt termodynamikens lagar, så hela frågan om att förinta allting går emot logik och universella lagar.

Skit samma om det inte borde gå eller inte :P Här filosoferar vi bara vad ni hade gjort ifall det gick. Så du hade iaf gjort det ifall det gick?
Citera
2012-11-03, 15:52
Medlem
Citat:
Det vore meningslöst för att det finns ändå lidande annanstans i universum, och eftersom universum är oändligt så finns det alltid oändligt med lidande.
Detta är ju rena spekulationer från din sida, men visst, om vi antar att det är sant har du ju en viss poäng.
Citat:
Lidandet har ju också ett syfte, för att det får oss att utvecklas för att den får oss att bli medvetna om problem, så att vi kan komma på lösningar. Utan lidande skulle ingenting utvecklas och allting skulle stanna.
Men behöver vi verkligen utveckling i så fall? Mycket utveckling går ju åt just till att minska lidande.
Citat:
Att förinta hela universum/existensen för evigt kanske skulle ses som en bra sak, eftersom då skulle inte finnas något lidande, men jag tycker det låter väldigt ologiskt om ingenting skulle finnas. Om universum nu har uppstått från ingenting så kommer den alltid kunna göra det, och det finns inget som kan stoppa det. Energi kan inte skapas eller förintas enligt termodynamikens lagar, så hela frågan om att förinta allting går emot logik och universella lagar.
Som ovanstående påpekat så ligger tråden i filosofi. Den här invändningen är helt irrelevant.
Citera
2012-11-03, 16:01
Medlem
Man-At-Armss avatar
Vad jag tror är att motpoler behövs för att känna av livet: Kärlek behöver hat, Glädje behöver sorg, osv. Sedan finns det för många av oss människor som känner för mycket av de negativa sidorna av livet och det är synd, men att en enskild ska fatta beslut om att allt liv ska upphöra, bara för denna persons liv ser ut som det gör, förstår jag mig inte alls på.

Nej, jag skulle inte kunna ta slut på jordens liv.
Citera
2012-11-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men behöver vi verkligen utveckling i så fall? Mycket utveckling går ju åt just till att minska lidande.
Utveckling skulle inte behövas om det var möjligt att ha en perfekt utopi, men det finns alltid utrymme för utveckling, förbättring och minskande av lidande. Även om vi skulle skapa en utopisk värld där alla har det bra, så skulle lidande uppstå i form av tristess, som skulle få folk att utveckla saker och komma på nya innovativa saker.

Det är därför Gud kommer alltid skapa allt från ingenting, för att han blir uttråkad, så lidandet får honom att vilja utveckla och skapa saker. Det är likadant med oss människor, för att vi är skapade i hans avbild.

Vi vill alla nå perfektionen som finns i icke-existens, där ingenting behöver utvecklas, men det är omöjligt att nå oändligheten (oändlig perfektion/entropi).

Citat:
Som ovanstående påpekat så ligger tråden i filosofi. Den här invändningen är helt irrelevant.
Men filosofi betyder ju 'kärlek till visdom', inte kärlek till ologiska saker som går emot naturlagar...
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-03 kl. 17:12.
Citera
2012-11-04, 02:22
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Det vore meningslöst för att det finns ändå lidande annanstans i universum, och eftersom universum är oändligt så finns det alltid oändligt med lidande.

Finns inget bevis på att universum är oändligt och vem vet vi kanske är de ända levande varelserna i universum... och det där argumentet håller inte enligt mig. Skulle inte du hjälpa en människa i din närhet som hade det svårt om du kunde eftersom att det alltid kommer finnas människor ute i världen som har det svårt?
Citera
2012-11-04, 03:58
Medlem
Den som svarar att den vill utrota all existens, vilket motiveringen än må vara, vill inte leva. Jag vill leva och vill därmed inte begå självmord.

Min åsikt
Citera
2012-11-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Finns inget bevis på att universum är oändligt och vem vet vi kanske är de ända levande varelserna i universum... och det där argumentet håller inte enligt mig.
det där går emot logikens lagar också, att kosmos inte skulle vara oändligt. om det inte var oändligt skulle det innebära att det finns en vägg eller något utanför som begränsar storleken, vilket innebär bara att du inte har inkluderat hela kosmos, så det är bara din hjärna som var begränsad, inte kosmos.

Citat:
Skulle inte du hjälpa en människa i din närhet som hade det svårt om du kunde eftersom att det alltid kommer finnas människor ute i världen som har det svårt?
självklart skulle jag kunna göra det. det är ju det jag säger, att det har ingen betydelse om det kommer alltid finnas lidande.
Citera
2012-11-04, 12:55
Medlem
Så ni är alla Uchiha Madara?? =))

http://naruto.wikia.com/wiki/Madara_Uchiha
Citera
2012-11-04, 13:28
Medlem
forren1s avatar
Citat:
självklart skulle jag kunna göra det. det är ju det jag säger, att det har ingen betydelse om det kommer alltid finnas lidande.

Va?!?! vad säger du? Skulle du ta bort lidande om du kunde eller skulle du inte göra det på grund av att det alltid kommer finnas lidande?! Eller menar du att du skulle göra det fast du inte tycker det har någon betydelse?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in