2012-11-02, 13:23
Medlem
Anmälde två E-fakturor till autobetalning hos Swedbank, min bostadshyra och mitt telefonabonnemang. Gick in idag på Swedbank och ser att inga pengar har dragits trots att jag har den summa som fakturorna är på plus en del till. Vafan är det här? Betalade dem idag istället som vanlig E-faktura. Är inte poängen att det ska dras automatiskt? Vad händer nu när jag betalat 2 dagar försent?
Citera
2012-11-02, 13:26
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipskalle
Vafan är det här? Betalade dem idag istället som vanlig E-faktura. Är inte poängen att det ska dras automatiskt? Vad händer nu när jag betalat 2 dagar försent?

Har du testat att ställa dina frågor till Swedbank?

Citat:
Vad händer nu när jag betalat 2 dagar försent?

Detta är tyvärr inte ett forum för att skåda framtiden så din fråga är omöjlig att besvara. Det kan bli så att inget händer alls, det kan bli så att du får en påminnelseavgift, det kan bli så att världen går under. I vilket fall kan ingen här svara på frågan.
Citera
2012-11-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Har du testat att ställa dina frågor till Swedbank?

Detta är tyvärr inte ett forum för att skåda framtiden så din fråga är omöjlig att besvara. Det kan bli så att inget händer alls, det kan bli så att du får en påminnelseavgift, det kan bli så att världen går under. I vilket fall kan ingen här svara på frågan.
Tackar för mycket givande svar. Swedbank hade inget om detta i deras FAQ. Deras kundkontakt var det lång kö i. Slängde ut en snabb fråga här ihopp om att någon varit med om liknande och hur man går till väga.
Citera
2012-11-02, 14:03
Medlem
Dom gånger jag råkat betala en faktura 1-2 dagar för sent har det inte hänt ett skit. Vad gäller själva tekniska biten är det nog bara Swedbank som kan svara på det.
Citera
2012-11-02, 14:04
Medlem
Bdks avatar
Citat:
Anmälde två E-fakturor till autobetalning hos Swedbank, min bostadshyra och mitt telefonabonnemang. Gick in idag på Swedbank och ser att inga pengar har dragits trots att jag har den summa som fakturorna är på plus en del till. Vafan är det här? Betalade dem idag istället som vanlig E-faktura. Är inte poängen att det ska dras automatiskt? Vad händer nu när jag betalat 2 dagar försent?

När anmälde du för Autogiro? det tar ett tag innan det blir godkänt nämligen.
Citera
2012-11-02, 14:07
Medlem
Emerains avatar
Om det är autobetalning så är det autogiro, vilket kräver avtal du skriver på m.m.

Att betala e-fakturor "automatiskt" i form som liknar e-faktura, aldrig stött på det. E-faktura är en helt vnalig faktura, men som skickas till dig digitalt istället för på posten.
Citera
2012-11-02, 14:17
Medlem
Oneways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Om det är autobetalning så är det autogiro, vilket kräver avtal du skriver på m.m.

Att betala e-fakturor "automatiskt" i form som liknar e-faktura, aldrig stött på det. E-faktura är en helt vnalig faktura, men som skickas till dig digitalt istället för på posten.

Hos Swedbank går det att anmäla Autogiro online, det har jag själv gjort flera gånger, mao inga papper som ska skrivas under fysiskt. Dock är det inte alla företag som har det samarbetet med Swedbank, tex Stockholm Gas AB som kräver namnteckning på papper.
Senast redigerad av Oneway 2012-11-02 kl. 14:20.
Citera
2012-11-02, 14:18
Medlem
Anmälde autobetalning för cirka två veckor sedan, får hoppas på att det inte blir några dryga påminnelseavgifter. Tackar för svaren.
Citera
2012-11-02, 14:22
Medlem
Oneways avatar
Citat:
Anmälde autobetalning för cirka två veckor sedan, får hoppas på att det inte blir några dryga påminnelseavgifter. Tackar för svaren.

Om du har en e-faktura och sedan ansökt om autogiro så står det på fakturorna (dras via autogiro). Det kan ta längre än två veckor innan det är igång så kolla vad som står på dina e-fakturor så ser du svart på vitt om det var meningen att det skulle dras eller inte via autogiro.
Citera
2012-11-02, 15:45
Medlem
Citat:

Det är för kort tid. De fakturor som redan är utskickade gäller.
Citera
2012-11-02, 23:14
Avslutad
Är det autogiro eller autobetalning av e-faktura du har fixat? Det är två helt skilda saker. Autogiro tar ett tag att komma igång och det står på fakturan om du är ansluten. Vissa banker har en funktion där du kan välja att autobetala e-fakturor, vilket ska fungera i princip omedelbart.

Det man ska tänka på om man väljer autobetalning dock är att kolla att betalningarna verkligen gått iväg, då företagen ibland byter kontonummer eller andra betalningsdetaljer utan förvarning, och då kan det hända att systemet inte vill kännas vid dem förrän du tagit bort den gamla autobetalningen och gjort en ny (vid bytt kontonummer är detta uppenbart, men även ändrade referensnummer eller liknande kan tyvärr ställa till det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in