Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-21, 12:34
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Tackar för svar. Skall testa på detta nästa gång jag åker till marknaden. Finns det bättre eller sämre bitar att möra. Tex skall man möra oxfilé på samma sätt som ex fransyska? Gäller samma tider för alla delar på djuret?

Ingen aning faktiskt. Det får de som kan detta bättre svara på. Jag är tämligen nyexad jägare och har bara hunnit möra ett stackars rådjur (som förvisso blev riktigt bra).

Är det bara hyffsat torrt i luften så går det nog bra att möra längre än de där 20 dygnsgraderna.
Citera
2014-08-21, 14:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det kan inte vara några konstigheter. Djuret är ju varmt när det avlivas så det är inget konstigt att börja möra det fast det är varmt.

När man mörar vilt (som förvisso är innan någon styckning) så talar man om 20 dygnsgrader. Är dygnssnittet 5 grader celsius ska köttet hänga i 4 dagar, är det 9-10 grader räcker det med 2 dagar. Man rekommenderar även att köttet får vila en dag i "normal" temperatur först.

Stämmer detta bara hyffsat så kan det väl omöjligen vara något som helst problem att möra en dagsfärsk styckbit i ett kylskåp ett par dagar. Bästa är väl om du kan hitta bitar som inte är putsade, ett helt lår eller dylikt.

20dygnsgrader, jag tror vi hänger i ca 40... Älg iofs, men det finns ju dom som hänger upp emot 50-60 men då skall man nog vara noga med hygienen.

Aha, hittade en som är uppe på 80 men då har den gubben lite bättre slaktbod än vi har ute i skogen.

Fanns lite tips åxå. http://www.viltmat.nu/hantera_vilt/tips/haeng_djuret_laengre_aen_40_dygnsgrader_men_da_mas te_du_goera_allt_raett
Citera
2014-08-21, 15:01
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
20dygnsgrader, jag tror vi hänger i ca 40... Älg iofs, men det finns ju dom som hänger upp emot 50-60 men då skall man nog vara noga med hygienen.

Aha, hittade en som är uppe på 80 men då har den gubben lite bättre slaktbod än vi har ute i skogen.

Fanns lite tips åxå. http://www.viltmat.nu/hantera_vilt/tips/haeng_djuret_laengre_aen_40_dygnsgrader_men_da_mas te_du_goera_allt_raett

Jag hängde också betydligt längre än 20 min första "hängning" och det var inga konstigheter. Så länge det är ganska kallt och torrt så verkar det gå bra.
Citera
2014-08-21, 15:21
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag hängde också betydligt längre än 20 min första "hängning" och det var inga konstigheter. Så länge det är ganska kallt och torrt så verkar det gå bra.

Ha ha tack skall ni ha båda. Här i tropikerna är det nog lite risky med för lång hängtid. Tänkte ta ett test på 5-6 dagar och då använda vinkylen. Den går att dra ner till 7°. Får börja med det. Återkommer med resultat.

Vi har iofs inte samma kor här som i Sverige. De här ser mer ut som någon afrikansk ras med en fet puckel på ryggen. Har detta någon inverkan?
Citera
2014-08-21, 15:25
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ha ha tack skall ni ha båda. Här i tropikerna är det nog lite risky med för lång hängtid. Tänkte ta ett test på 5-6 dagar och då använda vinkylen. Den går att dra ner till 7°. Får börja med det. Återkommer med resultat.

Vi har iofs inte samma kor här som i Sverige. De här ser mer ut som någon afrikansk ras med en fet puckel på ryggen. Har detta någon inverkan?

Kött som kött.
Citera
2014-11-28, 12:06
Medlem
Citat:

resultat?
Hur länge mörade du i vinkylen, tre dagar?
Citera
2014-11-28, 13:07
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
resultat?
Hur länge mörade du i vinkylen, tre dagar?

Ha ha jag har faktiskt inte haft tid med något sådant. Jag och frugan har varit fullt upptagna med att bygga hotellet som är klart nu. Jag får skjuta det här lite till på framtiden för nu har vi fullt upp med bokningar, personal, inköp och allt som hör till. Jag återkommer när det är lågsäsong igen dvs efter påsk.
Citera
2014-11-30, 07:35
Medlem
skippers avatar
Jag återanvänder tråden.

Jag fick hem 22kg nötkött nu, allt från köttfärs till filén. Djuret slaktades och styckades för tre dagar sedan och allt är vaccat och djupfryst.

Min fråga är då hur jag skall möra bitarna. Antingen tina allt och lägga i kylskåpet tre veckor för att sedan frysa in igen. Eller måste jag ha flera veckors framförhållning i matlagningen och plocka fram enskilda köttpaket tre veckor innan tillagning? Jag tänker mig kring 50 dygnsgrader och jag har +2grader i kylen.

Att diskutera:

a) Kan man återfrysa nötkött.
b) Hur länge kan man låta vaccat kött ligga i kylen för mörning innan det blir dåligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in